הכירו את ניידת הפיזיותרפיה הראשונה בצה"ל

מזה כחודשיים פועלת בפיקוד הדרום ניידת ראשונה מסוגה - ניידת פיזיותרפיה המגיעה למוצבים הרחוקים ביותר. כתבנו פגש את הפיזיותרפיסט שלא נותן למרחק לעצור אותו מלתת טיפול. צפו

22.08.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

 

בשעת בוקר מוקדמת מתחיל רס"ן שלמה כפיר, מפקד ניידת הפיזיותרפיה הקדמית, את נסיעתו מבא"ח צנחנים אל מוצב הר חריף, הממוקם בסמוך לגבול עם מצרים. את הדרך הארוכה הוא עושה כדי לטפל בחיילים המשרתים במוצב המרוחק.

"טיפול פיזיותרפי", מסביר רס"ן כפיר, "דורש סדרה של טיפולים שבועיים. החיילים שמשרתים באזורים האלה רחוקים ממכון פיזיותרפיה, דבר שמקשה עליהם קבלת טיפול ממושך. אני מגיע פעם בשבוע וחוסך להם שעות ארוכות של נסיעה".

לפני כחודשיים השיקו באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה את ניידת הפיזיותרפיה הראשונה בצה"ל, המספקת מענה לחיילים המשרתים בבסיסים מרוחקים, וכוללת מזרן טיפולים מתקדם וכלים רבים, בדומה למכון פיזיותרפיה מקצועי.

הניידת עוברת כיום באופן קבוע במספר מוצבים: הר חריף, עין יהב השוכן בגבול ירדן, מוצב "בית" על-יד ים המלח, מחנה רמון, עתניאל ומצודת יהודה. בין הטיפולים אותם היא מציעה לחיילים ניתן למנות דיקור, טיפול מנואלי המתמקד בידיים, טיפול באמצעות זרמים חשמליים ואפילו אימון ברצועות TRX.

האיש הנכון למשימה

לא בכדי רס"ן כפיר נעשה הפיזיותרפיסט הראשון בצה"ל המתפעל את הניידת. מלבד העובדה שהוא בעל תואר ראשון בפיזיותרפיה, וכעת מתקרב לסיום התואר השני בתחום, הוא מכיר את חשיבות הנושא ממקור ראשון.  "הייתי לוחם בסיירת צנחנים, נפצעתי וחזרתי לכשירות", הוא משחזר. "במהלך השיקום נחשפתי לעולם הפיזיותרפיה, ואני עוסק בתחום כבר 11 שנה. טיפלתי בחיילים במרפ"א (מרפאה אזורית) דרום והשתתפתי בפרויקטים נוספים של חיל הרפואה".

בזכות ניסיונו בטיפול בחיילים, ובלוחמים במיוחד, רס"ן כפיר יודע להעניק את המענה המתאים ביותר עבורם: "בדרך כלל אני מטפל בבעיות בגב התחתון, בנקעים, בכאבים באזור השכמות, הנובעים מנשיאת ציוד כבד, ובבעיות כתפיים. בסוף הטיפול אני נותן לחיילים תרגילים לעבודה עצמית, כדי שיוכלו להשתקם בצורה המהירה ביותר".

ההבנה שצה"ל זקוק לניידת כזו הגיע מתוך מסקנות שעלו במבצע "צוק איתן" ובמבצע "עופרת יצוקה". "בזמן המבצעים נסענו אני ומספר פיזיותרפיסטים נוספים לשטחי הכינוס", הוא נזכר. "שם טיפלנו בחיילים בעזרת ניידות מאולתרות. הלוחמים היו זקוקים לטיפול כזה כדי שיכולו לחזור לכשירות".

במרבית השבוע נמצא מפקד הניידת בדרכים. "מראשון עד רביעי אני גם הנהג וגם המטפל", הוא אומר בחיוך, "אני מתאם עם הרופאים והחובשים בגזרה לפני ההגעה כך שהחיילים ידעו ויערכו לכך".

שבועות הפעילות הראשונים של הניידת מוגדרים כהצלחה, ובעתיד תיבחן האפשרות של הוספת ניידות גם בפיקודים האחרים. במצבי חירום, מלחמה או מבצע, תהיה הניידת בשטחי הכינוס ותעניק טיפול ללוחמים.

בכל פעם שאני מגיע אל החיילים אני מרגיש את השליחות שבתפקיד

התגובות שמקבל רס"ן כפיר מהחיילים מעצימות את הבנתו בחשיבות תפקידו המיוחד. "הצלחתי לעזור למספר חיילים שסבלו מפציעה במשך מספר חודשים", הוא מספר בשביעות רצון. "היום, אחרי מספר טיפולים, הם מרגישים הרבה יותר טוב, כאילו לא היו להם כאבים בעבר. בכל פעם שאני מגיע אל החיילים אני מרגיש את השליחות שבתפקיד. זו לא עבודה פשוטה כלל, אני מגיע למשפחה שלי בערב אחרי נסיעות ארוכות. אבל מה שאני מקבל מזה - שווה את הכול".