אלו היחידות המצטיינות בהגנה על הסביבה

צבי ארצישראלי, עופות דוגרי קרקע ודבורים - אלו לא שמות של כלים צה"ליים חדשים, אלא החיות שיחידותינו מצילות. בטקס שהתקיים בשבוע שעבר, הוכרז על היחידות שהוציאו לפועל את הפרויקטים המצטיינים להגנת הסביבה כחלק ממיזם "צבא ההגנה לטבע"

26.02.18
ליאור רגב, מערכת אתר צה"ל

"צבא הגנה לטבע" הוא מיזם בן ארבע שנים שמטרתו להחדיר לתודעת צה"ל את חשיבות השמירה על איכות הסביבה. "אין הרבה מיזמים כאלה בצה"ל", מדגיש מפקד מכללת טנ"א, סא"ל רן דהן, "הוא נעשה בשיתוף רשות הטבע והגנים, קק"ל, קרן הדוכיפת, החברה להגנת הטבע ומשרד הבטחון".

על מנת לבחור את הפרויקטים המצטיינים של "צבא ההגנה לטבע", הוקמה ועדה בראשות מפקד אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף אהרון חליוה. הוועדה בחרה מתוך 54 פרויקטים, שלושה פרויקטים מצטיינים - "גשש שומר טבע", "הצבי הישראלי", ו"השמורה האדומה", ועוד פרויקט אחד - "ציפור על תיל", שהוגדר כ"מופת". הוועדה הכריזה על הפרויקטים בטקס מיוחד שנערך בשבוע שעבר. אלו הפרויקטים:


"גשש שומר טבע" - יחידת הגששים

היחידה פעלה לטיפול בחיות בר הנמצאות במצוקה, חתרה להגדלת מעגלי ההשפעה למשפחות גששי צה"ל, העבירה תכנים בפורומים מקצועיים אזרחיים לקידום חשיפה ציבורית ופיתחה מגדיר עקבות בעלי חיים.

הערנות וההכרות של הגששים עם הסביבה והטבע מסייעת בידע על עולם החי, ועוזרת לשמירה על הטבע הישראלי. לצד הכשירות המבצעית, הם מכירים גם את ערכי הטבע והסביבה.

קרדיט: גיא סלעי

 

"הצבי הישראלי" - גדס"ר גולני

היחידה שיפרה משמעותית את המציאות הסביבתית בשטח אש 100 בבסיס האימונים, על ידי הסרת מפגעים רבים, פעלה לקידום מענה לבעיית הציד בשטח, הקימה מאגר מידע סביבתי נגיש למתאמנים וממשיכה לגלות ערנות ולידע את מתאמניה במצב הטבע בגזרתם.

במשך השנים אזור המחיה של הצבאים הארצישראליים הצטמצמה כתוצאה מציד והרס בית הגידול. הגדס"ר פעל להסדרה של כניסת מטיילים לשטח ומנע כניסת ציידים, בנוסף, פעלה לפינוי פסולת וטיפוח השטח.

קרדיט: אורי ברגר, רשות העתיקות ואמיר בן דב

 

"השמורה האדומה" - בא"ח צנחנים

היחידה שיפרה משמעותית את המציאות הסביבתית מתחילת הפרויקט, על ידי צמצום משמעותי של שריפות הנגרמות מאימונים, הקמת בריכת חורף מתפקדת ואקולוגית ואתר טבע ומורשת. בנוסף פעלה היחידה מיוזמתה בטיפול המינים הפולשים, וכן הטמיעה בתוכנית החינוך את הפעילות במסגרת המיזם. כך, שמרה על הדבורים, עופות דוגרי הקרקע, הזוחלים והיונקים שבסביבה.

קרדיט: עומר רוזנוקס

"ציפור על תיל" -  כלא 4

היחידה פועלת באופן שוטף לחינוך לשמירת הטבע ולהפיכת מתחם הכליאה ל-"ריאת טבע עירונית". בבסיס הוקם מתחם לטבע עירוני יחד עם הכלואים. אקולוג התלווה לחיילים, ויחד הם הקימו מתקני האכלה ותיבות קינון, ואת כל פינות הישיבה הקימו מפסולת צבאית. הכלואים לוקחים חלק בעבודה ומקבלים ערכים של נוף וטבע.

"הרעיון של הפרויקט הוא שמפקדים יובילו לשיפור במציאות סביבתית" מסכם סא"ל דהן, "הבסיסים ושטחי האימונים של צה"ל מהווים מקלט עבור מינים רבים, ואנחנו רוצים לראות ולוודא שהיחידות השונות חותרות לשמירה על הסביבה בה הן נמצאות בכל יום, ולהעלאת המודעות בנושא. בנוסף, יש לפרויקט גם משמעות חינוכית - המפקד לא רק יאמן את חייליו בשטחים השונים, אלא גם ילמד על אותה סביבה".