נראה אתכם מזהים את מחנות האימונים האלה אחרי מתיחת הפנים

חדרים ממוזגים, תשתיות משודרגות ומטבחים ישר מהניילונים - את שני מחנות האימונים האלה כנראה שכבר לא תצליחו לזהות אחרי מתיחת הפנים שהם עברו. הצצה מיוחדת למתחם במל"י ולמחנה הבשור, הבסיסים האחרונים להצטרף למשפחת 17-17

03.09.18

לצד תפיסות הקו, התרג"דים והפעילויות המבצעיות, אחד מהחלקים הבלתי נפרדים משירותו של כל לוחם בצה"ל הוא האימון, שנועד להשחיז את יכולותיו ולהכין אותו למשימות. לצורך כך מגיעים הגדודים אל מחנות האימונים ברחבי הארץ, רק שמאז נובמבר של השנה שעברה - הם כבר ממש לא נראים אותו הדבר.

אם גם לכם המושג "17-17" נשמע מוכר, זה בגלל שמדובר באחד מהפרויקטים הגדולים והמשמעותיים ביותר שנעשו בצה"ל בשנים האחרונות. זוהי תפיסת האימונים החדשה שהאריכה את זמן האימון ל-17 שבועות ושמה לראשונה דגש על התנאים הסביבתיים באותם המחנות.

"התפיסה היא פשוטה - אם לוחמים נמצאים במחנות זמן ארוך יותר, אז התנאים שלהם צריכים להיות טובים יותר, חד וחלק", מדגישה סא"ל בילי הראל, ראש ענף ביצוע במחלקת שוה"ם (שיווק והעתקת מחנות ותשתיות). "חטיבת הלוגיסטיקה בנתה תוכנית מיוחדת שמעניקה לכל אחד מהמחנות שיפוץ מלא ויסודי, מקצה לקצה".

את השיפוץ התחילו בטפטופים בבסיסים שונים ברחבי הארץ וברמות שונות, חלקם טופלו בצורה נקודתית יותר, כמו בניית מטבח חדש או שיקום שירותים ומקלחות, אך חלק לא קטן מהם אף נבנו מחדש לחלוטין, ושניים מהם נחנכו אמש בטקס מיוחד.

ראש אט"ל, אלוף איציק תורג'מן, גזר את הסרטים של המתחם הגדודי במל"י ובמחנה הבשור - שני מחנות האימונים הראשונים שנפתחו בדרום הארץ, שכל אחד מהם עבר שינוי מן היסוד.

"מחנה הבשור, פשוטו כמשמעו, הביא בשורה גדולה לבסיסי האימונים בדרום ,המחנה הוקם מחדש", משתפת סא״ל הראל, "החל ממתחם פלוגתי מוסדר, דרך חדרים ממוזגים, מיטות ומזרונים חדשים, מקררים, פינות קפה ועד למתקן מיוחד לאפסון ציוד הלחימה, הפרויקט להקמת מחנה הבשור בהובלת חטיבת הלוגיסטיקה נוהל בידי מפקדת מרכז הציוד, תוכנן בידי מחוז נגב באגף ההנדסה והבינוי. בפרויקט היו שותפים גורמי התקשוב בזרוע היבשה, מחלקת שוה״ם ותשתיות באמצעות ענף הביצוע ביחידת אריאל, כל זאת על מנת לייצר סביבה תשתיתית ראויה, אולטימטיבית ויעילה לגדוד המתאמן".


השינוי במתחם האימונים במל"י עוד נמצא בעיצומו, "גדוד 74 (שריון) היה הראשון לחנוך את המחנה", משתפת סא"ל בילי, "ולמרות שהלוחמים עוד ישנו באוהלים עקב שיפוץ החדרים, אין ספק שהמטבח החדש, השירותים המסודרים והמשרדים שהוקמו מהווים קפיצת מדרגה משמעותית".

עד השינוי בתפיסת ההפעלה של מחנות האימונים, כל יחידה שהגיעה לאימון הייתה צריכה לדאוג לרוב הדברים בעצמה, אך כיום, כאשר גדוד מגיע למחנה אימונים הוא לא צריך להביא עמו את הציוד ואבזור המחנה, ומביא לחיסכון בשינוע אמצעים ברחבי הארץ, מביא לצמצום אבידות ונזקים ומזעור הבלאי הטבעי לאמצעים ,יותר מכל חוסך זמן יקר של כוח האדם בגדוד. כלל הציוד ממתין לבואם של היחידות המתאמנות ומשמשם עד עזיבתם לתפיסת הקו.

"היום יש יחידה שאחראית להעניק את המעטפת האחזקתית והתפעולית הטובה ביותר ליחידות הנכנסות", מגלה סא"ל הראל, "יחידת 'אריאל' מוצבת בכל מחנות האימונים בארץ ומורכבת מאבות בית, מפקדים וחיילים שדואגים לכל פריט ציוד שאולי חסר לגדוד המתאמן, ברז מקולקל, או סיפוק ציוד הדרכה נדרש, כדי שהלוחמים יוכלו להתעסק במה שהגיעו בשבילו - האימון עצמו".


למרות החידושים הניכרים שמשתקפים מהעבודה המסורה על 11 המחנות שנמצאים ברשות מובילי הפרויקט, באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה מביטים קדימה, ולפי ראש ענף ביצוע במחלקת שוה״ם (שיווק והעתקת מחנות) ותשתיות, עד תחילת שנת 2019 ששת המחנות הנוספים יועברו לאחריות יחידת אריאל, וישופצו גם הם. בנוסף, כיום משפצים את המחנות תרצה ותבץ הממוקמים במרחב הבקעה, שמיועדים למסירה כבר בחציון הקרוב.

״חרטנו על דגלנו לחולל שינוי משמעותי בתשתיות האימונים ביבשה ועם חניכת שני המחנות התקדמנו צעד נוסף לעבר יעד זה״ אומר רמ״ח שוה״ם ותשתיות, אל״ם מיקי בן חמו, וסא"ל הראל מוסיפה על דבריו בגאווה - "משיחות עם המג"דים עולה כי החיילים בקצה מרגישים בשינוי ומרוצים ממנו. גם רמת השמירה על המחנות מצד החיילים היא אחרת, הם ראו שאכפת לנו מהם, ולכן היחס שלהם הוא אחר. אנחנו נמשיך לעשות את המקסימום כדי להפוך את פרק האימונים ליעיל ככל שניתן, ולוודא שכל אימון של "17", יהיה לא פחות מ-100%".

 לוחמי גדוד 74 מחטיבה 188 באימון