לא תאמינו אילו המצאות יכולות להיכנס לשימוש בצה"ל

רחפן עם ידיים רובוטיות, שעון לחימה ששולח מסרים מוצפנים ומפה חיה שמכוונת את הכוחות בבטחה. הצטרפנו להאקתון מז"י-אט"ל ולמדנו איך פורצים גבולות ב-24 שעות

10.04.18
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

בכל פעם שנדמה שכבר אי אפשר להמציא את הגלגל מחדש, מגיע מישהו שמוכיח שאין גבול ליצירתיות ולהתפתחות הטכנולוגית. במשך 24 שעות השתתפו קבוצות חיילים בהאקתון שנערך בשיתוף החטיבה הטכנולוגית ליבשה באט"ל ומחלקת אמל"ח של זרוע היבשה, והציגו רעיונות מיוחדים שנועדו לשפר את יכולות צה"ל בשדה הקרב העתידי.

במקום הראשון זכה הצוות שתכנן רחפן לאחזקה ואבטחה בגבול, בעל ידיים רובוטיות, יכולות מוטוריות עדינות ואפשרות להגיע לגובה רב. הוא יכול לסלק ולנטרל פצצות המונחות בקו הגבול ולהחליף כוח אדם בפעילויות נוספות בסמוך לגדר.

כדי להשתמש ברחפן, המשתמש נעזר במשקפי מציאות מדומה המשדרים תמונת מצב בזמן אמת מהמצלמה שלו. "שולטים בו מרחוק בעזרת ג'ויסטיק, וכך מחליטים לאן הוא יעוף ואיזה תנועות הוא יעשה", מסבירה רס"ל עדן בן חמו, מפקדת קורס אופטיקה בבה"ד 20 וראשת הצוות.

"כבר סיפרו לי שעובדים על אב טיפוס כדי להתחיל להשתמש ברחפן", מספרת בהתרגשות רס"ל בן חמו, "קצין אמל"ח ביהל"ם וקצין הטכנולוגיה והאחזקה של אוגדת עזה תומכים בפרויקט, כך שיש לקוחות טובים".

במקום השני זכתה אפליקציה של מפה חיה, המשלבת גם משפכים של שטח האש - מרחבים חשופים לאש אליהם אסור להיכנס בתרגילי ירי של טנקים. בעזרת המפה ניתן לקבל תמונת מצב מדויקת ובטוחה יותר על גבולות הגזרה לירי.

המפה תוצג במכשירים שישמשו לוחמים בעתיד, ובה מזינים את הנתונים הרלוונטיים כדי לדעת האם המשפך מאפשר פתיחה באש. "עכשיו מחשבים את השטח בעזרת מפות וסרגלים ידניים", מעיד סא"ל אריה ברגר, סמח"ט 188 וראש הצוות, "האפליקציה שלנו תאפשר לעשות את החישוב באופן פשוט, להגדיל את הדיוק ולהקטין את הסיכונים".

במקום השלישי זכו שני פרויקטים. אחד מהם הוא שעון לחימה, שישלח שידורי GPS לטאבלט של מפקד הצוות, כדי לאפשר לו לשלוט במיקומי הכוחות ולשלוח מסרים שהוא רוצה להעביר לחיילים. 

"הצורך לפיתוח עלה כשדיברתי עם חברים ביחידות קרביות, שסיפרו לי שהם היו שמחים לכלי שיעזור לשמור על הסדר בזמן פעילויות ומבצעים", מסביר סמ"ר יוני בן נתנאל, תוכניתן וראש הצוות. "באפליקציה ישתמשו באמצעות שעון חכם על רשת סלולרית צבאית, וכך האויב לא יוכל לגלות את התשדירים, והנתונים יישארו סודיים".

הפרויקט הנוסף הביא את תוואי השטח של הפעילות המבצעית לתוך משקפי מציאות מדומה. "לפני כל מבצע המפקדים עושים תהליך שנקרא קפ"ק - קבוצת פקודות", אומר רס"ן יואב יוליס, רמ"ד מעבדת קרב וראש הצוות. "הם מדברים על אופן ביצוע המשימה לפי תוואי השטח".

כיום תהליך הקפ"ק מתבצע בעזרת מפה וטבלת כוחות, אך בעזרת התשתית שבנה הצוות, יוכלו המפקדים לבצע את התהליך ב"שטח" תוך שימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה. "הלוחמים יהיו "בתוך" המקום, יזוזו ויתקדמו על פי התוכנית ואף יפגשו באויב ובחבריהם לכוח", מסביר רס"ן יוליס.

אז איך זה פועל? הנתונים שבונים את המציאות המדומה נלקחים מלוויין ומתשתיות קיימות, והמפקד יכול להוסיף להם את הכוחות הרלוונטיים. "ככל שישמרו על הפשטות והזמינות, הפיתוח יוכל להגיע לכל חטיבות החי"ר והשריון בסדיר ובמילואים", מסכם רס"ן יוליס. "אנחנו מאמינים שהפרויקט יתרום למבצעיות וליעילות הכוחות בשטח".

"יש הרבה רעיונות שעולים מהשטח וחשוב שאנשים ידעו שיש להם הזדמנות לפרוץ גבולות ולחשוב באופן יצירתי", מדגיש סא"ל ברגר, "בשילוב זרועות בצבא נשיג המון דברים שיביאו אותנו קדימה".