המרכיב הסודי בתרגיל הרחוק והגדול ביותר של חיל הרפואה

מלבד רופאים, מטפלים ואפילו ליצן רפואי, אל משלחת חיל הרפואה לרומניה, הצטרפו גם נציגים מהמטבח הצה"לי, שמטרתם לא הייתה לתרגל הצלת חיים, אלא לוודא שבאימון המורכב הזה כולם יישארו "שבעי" רצון. עכשיו, עם סיום התרגיל וסגירת ספרי המתכונים, בדקנו איך מצליחים לבשל כמו בבית, במרחק אלפי קילומטרים ממנו

18.10.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

"אין סיכוי", זו הייתה תשובתו הנחרצת של מפקד מערך המזון, אל"ם ערן לפיד, כאשר נציגי משלחת חיל הרפואה לתרגיל הבינלאומי ברומניה ניגשו אליו לפני כחודשיים, וביקשו להכין את מנות הקרב שיעלו איתם למטוס.  

מיד בתום השיחה הזו, חברי המשלחת כבר הבינו שעל המטוס הם ממש לא יהיו לבד, ושעליהם לפנות מקום גם לשפים צבאיים, שידאגו שבתרגיל הזה, הגדול בתולדות היחידה, לא ייחסר להם דבר. 

וכך היה, לצד עשרות אוהלים שהוקמו על ידי מדינות מכל רחבי העולם, בין תחבושות, מזרקים וציוד רפואי שמיהרו רופאים ומומחים לסדר לקראת התרגיל, ניתן היה לזהות אוהל אחד חריג בנוף, ממנו נדף ריח משכר של אוכל לכל עבר, "אוהל המטבח הישראלי".

"באוהל הוקמו שלוש עמדות", מגלה סא"ל יפית אדרי, רמ"ד אופק ומפקדת המטבח במשלחת, "עמדה חלבית, עמדה בשרית ועמדה לסלטים. ובמשך התרגיל כולו, שנמשך שבוע, לא היה אפילו רגע אחד בו אחת מהן עמדה ריקה".

"חלק מהמשלחות האחרות אפילו תזמנו את זמני העבודה בזמן התרגיל בהתאם לזמני הגשת הארוחות", צוחקת סא"ל אדרי, "הצוות שלי עבד 24 שעות ביממה, כדי שלכל אחד יהיה מה לאכול. וברוח השיתופיות ששררה בתרגיל, שמחנו על ההזדמנות של צבאות זרים לטעום ממה שבישלנו, ולהפך".

חלק מהקשיים שעלו בקרב משלחת השפים הם הבישול בתנאי שטח, בתוך אוהלים ובלי היכולת להדליק אש. אך בעזרת הכנה מדוקדקת לפני הטיסה, וההגעה עם מרכיבים שלקחו מהארץ, הם הצליחו לתת מענה לכלל האוכלוסיות שיצאו עמם לרומניה. "לכל אחד, בין אם צמחוני, טבעוני או רגיש למוצר מסוים, היה מענה", מדגישה מפקדת המטבח, "החל מהמבורגר ושניצל תירס טבעוניים, דרך קציצות הודו ברוטב עגבניות לאוכלי הבשר ועד למזון המותאם לרגישים לגלוטן".

"אנחנו מאמינים שאוכל טוב עוזר לאנשים לבצע את העבודה שלהם בצורה טובה יותר", מסכמת סא"ל אדרי, "לכן אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לדאוג שגם במקום המרוחק ביותר בעולם, תחכה לחיילים שלנו מנה חמה ומזינה על השולחן".