המהפכות שלא הכרתם בחיל הרפואה

חיל הרפואה יודעים שעם בריאות ממש לא משחקים, ולכן, כבר במשך תקופה הם מחוללים לא פחות ממהפך משמעותי, וכבר הצליחו לפתור כמה מהבעיות הקשות ביותר שהתמודדו עמן בצה"ל. אז כמה זמן תצטרכו להמתין להפניה? ואיך עכבר המחשב קשור לבריאות שלכם? אלו הם השינויים שאתם פשוט חייבים להכיר

08.07.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

"אנחנו רוצים לאפשר רפואה איכותית ונגישה" - כך מצהיר מפקד שירותי הרפואה בצה"ל, פרופ' אל"ם אלון גלזברג, רגע לפני שהוא מספר לנו על הרפורמות שהוביל חיל הרפואה בתקופה האחרונה. "מדובר בתהליך שאנחנו נמצאים בעיצומו ועוד ימשך", הוא מדגיש.

ב-12 החודשים האחרונים חיל הרפואה פעל על מנת לשפר את איכות השירות הרפואי למשרתי צה"ל, והתוצאות, כך מתגאים בחיל, מדברות בעד עצמן.

"זמני ההמתנה במוקד "מקול הלב" ירדו משמעותית מ-47 דקות לפחות מחצי דקה בממוצע", מוסיף פרופ' אל"ם גלזברג בגאווה, "המוקד מקבל מאות אלפי שיחות בשנה וכעת, בעזרת תהליכי מיכון, הנגשה ופישוט תהליכים המענה הפך למהיר מתמיד".

 

מלבד זמני ההמתנה, החליטו בחיל הרפואה לשים דגש מיוחד על חוויית המטופל, ולכן עומדים להנגיש את השירותים הרפואיים ואת זמינותם."בשנה האחרונה הגדלנו משמעותית את היקף הרופאים המומחים, כך שהיום יש 23 מוקדים עם רופאי עור, רופאי נשים ואורתופדים", מרחיב פרופ' אל"ם גלזברג. "מרפאות המומחים פתוחות בערבי שישי, ויש עוד כ-10,000 תורים נוספים - כלומר, עוד 10,000 משרתים שיקבלו סיוע".

"להקדים תרופה למכה" אומנם נשמע כמו ביטוי שחוק, אך בחיל הרפואה לוקחים אותו צעד אחד קדימה. "אנחנו לא רק שומרים על הבריאות, אלא גם משכללים אותה", מחדד מפקד המשר"פ, "צמצום התחלואה הוא חלק בלתי נפרד מאיכות החיים בצה"ל, ולכן עבדנו על שינוי הנהלים. היום חייל כבר לא צריך לעבור הרבה ידיים כדי לקבל הפנייה מתאימה, הוא יכול פשוט לגשת אליה כמענה ראשוני".

"קידום הבריאות הוא נושא קריטי על הפרק", ממשיך פרופ' אל"ם גלזברג ,"בעזרת פרויקטים כמו "המכון לבריאות הלוחם", עבודה עם מדריכי כושר קרבי ומיסוד תפקיד התזונאיות בצה"ל במערך המזון, הצלחנו ליצור מעטפת שלמה שפועמת כלב אחד ומסייעת לחייל להישאר בריא וכשיר, ולטפל בו הכי טוב במקרה הצורך".

צעד נוסף שעומד להיכנס החל מהגיוסים הקרובים, הוא פרסום השירותים והזכויות הרפואיות המגיעות לכל חייל, ושליחתם היישר למכשיר הסלולרי של המלש"ב 30 ימים לפני יום הגיוס.

"חשוב לנו שהחיילים ידעו מה מגיע להם ומה הם זכאים לבקש", מדגישה רס"ן גוזלן, "בעזרת שליחת חוברת הזכויות הרפואיות למלש"בים הם יגיעו לשרשרת החיול עם כל המסמכים הנדרשים, ועם רקע כללי על שירותי הרפואה בצה"ל".

נקודה מעניינת שחושף מפקד המשר"פ היא "הרפואה התעסוקתית". מדובר בקבוצת רופאים שמשובצים בזרועות השונות בצה"ל, ותפקידם הוא לאתר הרגלים בעייתיים בחייהם היומיומיים של החיילים ולהציע פתרונות ארוכי טווח שישמרו על אורח חיים בריא יותר.

מדובר בתחום, כך מחדד פרופ' אל"ם גלזברג, שנוגע גם בפעולות הקטנות בחיי היום-יום שלנו: "כשרוכשים עכבר חדש למקלדת, אף אחד לא חושב מה הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם לשורש כף היד של המשתמשים בו. בדיוק כמו תאורת הפלורסנט או משענת הגב של הכיסא. לכן, הקצנו אנשים שיתרכזו בדיוק בזה, הם יחשבו בשבילכם היום - ויחסכו את הטיפול של מחר".

למרות השיפורים המשמעותיים, בחיל הרפואה דואגים להדגיש שזה ממש עוד לא הסוף: "רעיונות ופתרונות חדשים כבר נמצאים מעבר לפינה. אנחנו נמשיך לדחוף קדימה ולוודא שצה"ל יהיה חזק, כשיר ובריא יותר בכל יום שעובר".