טירונים? הכירו את הבית החדש שלכם

רגע לפני שאתם יורדים מהאוטובוס, יצאנו לבדוק איך נערכים להגעתכם בשניים מבסיסי הטירונות הגדולים בצה"ל. סידרנו לכם כמה עובדות, שאתם חייבים לדעת על כל אחד מהם. אז למה קוראים למחנה 80 בשמו? ומה ההבדל בין הטירונות שלכם ושל ההורים שלכם? מפקדי בט"ר דותן ובט"ר ניצנים בראיון מיוחד לרגל עונת הגיוסים

18.07.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

בבט"ר דותן, או בשמו המוכר יותר "מחנה 80", עוברים מדי שנה כ-8,000 חיילים, המוכשרים לתפקידים הכלל צה"ליים או חיילים ששיבוצם טרם נקבע.

"הבט"ר הוא כבר לא מה שחושבים עליו", מצהיר מפקד הבסיס, סא"ל הרצל דרעי. "מדובר באחד מהמקומות עם התשתיות והסביבה הטובה ביותר שאפשר לתת לטירון בהכשרה הראשונית".

רק בשנה האחרונה הבט"ר עבר שינויים רבים, הן מבחינת המראה החיצוני והן מבחינת התפיסה הפיקודית שלו. "עד לא מזמן הבט"ר כולו עדיין היה מלא באוהלים", מספר מפקד הבסיס. "בנינו מגורים חדשים לגמרי עם מיזוג ושקע ליד כל מיטה - הכל במטרה להתאים את עצמנו לדור הטירונים החדש".

 

ואם כבר מדברים על התאמה לדור ה-Z, שעומד לחצות את שערי הבסיס בחודשים הקרובים, אחד הדברים המשמעותיים ביותר שהוביל הבט"ר הוא טירונות שמותאמת לכף ידכם, בכל מובן שהוא.

"במקום רק להעביר שיעורים בני 45 דקות על שדאות או תפעול מעצורים בנשק, כל טירון יוכל לסרוק ברקוד מחוברת שיקבל, ולצפות בסרטון של מספר דקות בכל נושא", מגלה סא"ל דרעי. "המטרה היא להעביר להם את המידע לו הם זקוקים בצורה בה יוכלו להבין אותו הכי טוב". לצורך כך, הוא מוסיף, רשאים הטירונים להסתובב עם המכשירים ולהשתמש בהם בזמן הפסקות הצהריים. 

לפי סא"ל דרעי, הטירונות שאתם תעברו שונה ממה שהייתה פעם. "המטרה היא ליצור חוויה מעצבת, שהיא יותר מרק טורים ושלשות", הוא מדגיש, "בעזרת התנסויות של עמידה מול קהל ולקיחת אחריות, הטירון הופך לאקטיבי ומעורב".

"אני מתכוון להכין אתכם לשירות הצבאי. לא לשחק", מבהיר מפקד הבסיס. "מהקניית המשמעת ועד הקניית הכלים המקצועיים והמנטליים שתצטרכו - בבט"ר תזכו למעטפת השלמה והאיכותית ביותר".

"אנחנו האבא, האמא והכתף שלהם"

בסיס טירונות מרכזי נוסף הוא כמובן "ניצנים", בט"ר בו 7 פלוגות אורגניות, של טירונים וטירוניות, שבתפוסה מלאה יכול להכיל כ-15,000 חיילים. 

בדומה למחנה 80, גם לכאן מגיעים חיילי הכלל צה"לי ומוכשרים בטירונות 02. בניגוד לבט"ר דותן, לניצנים יש שתי פלוגות מיוחדות וייחודיות, שעוברות טירונות המכשירה לרובאי 03 וגם פלוגה המיועדת לבני ישיבות.

בחודשיים האחרונים נרשמה היערכות אינטנסיבית בבט"ר לקראת מחזורי הקיץ. "אנחנו הבט"ר האחרון שנותר עם אוהלים", מציינת מפקדת הבסיס, סא"ל טל בנודיז ומוסיפה באותה נשימה: "זה דבר שדורש מאיתנו לתחזק, לשטוף ולסדר אותם. למרות שבעיניי לינה באוהלים היא חוויה מחשלת עבור הטירונים, אנחנו פועלים כרגע לעבור למגורים מסודרים, תהליך שצפוי להסתיים לקראת תחילת השנה הבאה".

 

וזהו לא הדבר היחיד שצופן העתיד. מלבד השיפוצים הגדולים בחדרי האוכל, החלפת הנורות באוהלים והפקת חוברת מקצועית אינטראקטיבית לכל חייל וחיילת, הרחשים המסתובבים בבסיס כבר מדברים על השינוי הגדול - "פרויקט 2020".

הפרויקט, כשמו כן הוא - השינוי במבנה הטירונות שעתיד להיכנס בבט"רים עד לשנת 2020. התפיסה דוגלת בלימוד עצמי, שיתופי פעולה עם שאר הטירונים ולקיחת חלק פעיל בפעילויות ערכיות ולימודיות כאחד, במטרה להשתמש בטירונות כפלטפורמה להפוך כל אחד מהחיילים ליוזם ומוביל.

"בתפיסה שלי, כמפקדת בט"ר, יש לנו אחריות מאוד גדולה מעבר לסוגיית הטירונות והמערכת", מבהירה סא"ל בנודיז. "אנחנו מבינים שבן או בת ה-18 שמגיעים אלינו הם לא דף חלק, ויש להם הרבה מה ללמוד וגם ללמד אותנו. ברגע שלא נתייחס אליהם כרובוטים ונכוון אותם לשירות יותר משמעותי, הם יהיו אזרחים טובים יותר - זו טביעת הרגל הקטנה שלנו על החברה הישראלית".

את השיחה מסכמת מפקדת הבסיס בטיפ קטן למתגייסים: "תבואו מוכנים ללמוד, ותזכרו שבסופו של דבר - הטירונות היא בשבילכם. אנחנו נהיה לכם לאבא, לאמא ולכתף, ונכשיר אתכם להיות חיילים לכל דבר".