אלו השינויים שחלו ביחידות מחסני החירום של צה"ל

מרכישת ציוד עבודה ועד אמצעי ניוד - מספר שינויים מהותיים חלו בקרב יחידות מחסני החירום של צה"ל, אשר דואגות לשים את מוכנות הצבא על הכוונת 

27.06.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

בשנים האחרונות בחטיבת הלוגיסטיקה החליטו לבצע שינוי ולצאת בפרויקט חדש, שמטרתו לשפר את המעטפת, התפעולית והמנהלתית, שמקבלים המשרתים ביחידות מחסני החירום (הימ"חים), ולהעלות את רמת הכוננות. "קראנו לפרויקט 'חיים חדשים'", משתף ראש פרויקט הימ"חים, אל"ם חיים אזולאי. "המטרה היא להעניק חיים חדשים לתשתיות התפעוליות של הימ"חים בשגרה, ולמוכנות היחידות לחירום".

יחידות מחסני החירום (הימ"חים), הן היחידות שתכליתן המבצעית היא לדאוג שהציוד, האספקה, כלי הנשק וכלי הנשק יהיו כשירים מוכנים למצב חירום ולגיוס אנשי מילואים - בכל עת. "אנחנו מתמקדים בפרויקט בעיקר במחסנים עצמם", מסביר א"לם אזולאי, "ניקינו את כל המחסנים מציוד בלאי, ודאגנו להיפטר מכלים ישנים ולא תקניים - ממש כמו סדר פסח אחד גדול".

"בימ"ח נמצאים כל האמצעים הנדרשים לקיום חטיבה", מפרט אל"ם אזולאי. "החל מציוד לוגיסטי כמו קיטבגים, דרך ציוד אופטי ותחמושת ועד כלים כבדים כמו טנקים. אין לדעת מתי נזדקק לציוד ולכן הוא תמיד זמין לשימוש - מוכנות היא שם המשחק".

דלתות מחסני הימ"חים לרוב נעולות ושמורות בקפידה, אך בשעת גיוס בחירום לאנשי המילואים הציוד כבר מחכה מוכן. "חיילי היחידות נמצאים עם הציוד שלהם כל הזמן, אך אצל אנשי המילואים זה קצת אחרת - הם מגיעים ישירות מהבתים שלהם", אומר אל"ם אזולאי, "בשעה כזו אין זמן לבזבז. כל אפוד, נשק וקסדה מוכנים לפעילות, והכל ערוך בצורה כזו שהחיילים יוכלו לקחת את כל מה שהם זקוקים לו הכי מהר ולצאת לשטח".

השינוי בימ"חים סובב סביב שלושה תחומים: הראשון הוא שיקום ומיסוד התשתית התפעולית. תחום נוסף הוא רכש אמצעים כמו רכבים חשמליים חדשים, מלזגות ורכבי אחזקה, ריהוט, מזגנים ניידים, תאי שירותים וכלי עבודה ייעודיים לגורמי התקשוה והטנ"א, והתחום האחרון הוא תוספת תקני כוח אדם ושיפור תנאי השכר.

לא ניתן לשים בצד את השיפור שנעשה בתשתיות, מדגיש אל"ם אזולאי, "פתחנו מעבדות לתקשוב, לנשק ולמכשור אופטי, בנינו אולמות מסודרים לעבודה, רכשנו נשקיות חדשות ועסקנו בשיקום משטחי אחסנת רכב ורק"ם, שיקום סככות לאכסון כלי רכב, סלילת כבישים ותגבור משמעותי של מערך האבטחה".

ואלו הם השינויים המרכזיים:

  • במסגרת הפרויקט מופו כ-1,300 כלי רכב.
  • 200 אמצעי ניוד נרכשו למשרתים במחסנים.
  • 700 חלקי ציוד עבודה נרכשו לאחזקת יחידות מחסני החירום ולשימוש מפקדי הימ"חים ביחידות הטכנולוגיה והאחזקה.
  • כ-1,770 אמצעים מגוונים כמו ריהוט, אמצעי חשמל וכדומה נרכשו אף הם על מנת לספק למשרתים בימ"חים סביבת עבודה נעימה.
  • העלאת שכר של 1,600 ש"ח וקבלת מענק בשווי 5,000 ש"ח לנגדים החותמים קבע לחמש שנים.
  • 54 תקני קבע נפתחו להעלאת כשירות כוח האדם בימ"חים.
  • לאחרונה סוכם כי לטובת תחזוק הימ"חים בכלל המרחבים יועמדו כ-25 מיליון ש"ח לשנה.
  • עלות כלל הפרויקט היא כ-250 מיליון ש"ח.

הפרויקט, שרץ כבר כשנתיים, נמצא בשלבי יישום מתקדמים ועתיד להסתיים בחודשים הקרובים. "אנחנו עומדים על אחוזי ביצוע גבוהים מאוד", מציין אל"ם אזולאי בגאווה, "בזכות שיתוף הפעולה של אגף הבינוי, הפיקודים, החילות הלוגיסטיים ומרכזי אט"ל, הצלחנו להוביל שינוי משמעותי. זו השקעה לטווח ארוך - ככל שנשקיע ונטפח את המוכנות שלנו בשגרה, כך נוכל להוות חזית חזקה בחירום".