אלו הן הטכנולוגיות הרפואיות והלוגיסטיות של שדה הקרב העתידי

איך נראה פינוי פצועים מהשטח כאשר שעון מתוחכם מעביר את כל המידע הנחוץ בלחיצה אחת? מה יקרה ברגע שכל הציוד הלוגיסטי יגיע עם הלוחמים עד לעומק שטח האויב? ואיזו יחידה מטכ"לית הוקמה במיוחד עבור צרכיו הלוגיסטיים של הצבא? הכירו את הטכנולוגיות המיוחדות שכבר התחילו לשנות את כללי המשחק ממש מתחת לאף של כולנו. כך זה נראה

27.08.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

במסגרת התרגיל הצבאי הרחב שהתקיים במהלך החודש האחרון, תרגלו לראשונה חלק נרחב מהחטיבות והזרועות את תפיסת הקרב החדשה, צק"ח גדעון - צורת לחימה עתידנית של כלל החטיבות המתמרנות בצה"ל.

כחלק ממכלול התרגילים שהתקיימו, גם באט"ל ניצלו את ההזדמנות והציגו כמה מהיכולות החדשות והמעניינות ביותר שפותחו לאחרונה, במטרה ליצור את המעטפת הטובה ביותר ללוחמים ולהציע טכניקות טכנולוגיות להכרעת האויב.

 הולוגרמת מנתח, CAT ושעון רפואי חכם

התחום הראשון שתורגל הוא אחד מהחשובים ביותר - תחום הרפואה. כחלק מהחידושים, שינו בחיל את תפיסת הפינוי הרפואי על בוריה, תוך הגדרת משימת הפינוי כמשימה מרכזית ולא "משימת צד", במטרה להביא את הפצוע כמה שיותר מהר אל בית החולים.

במסגרת הצק"ח התבצע ניסוי מבצעי ראשון מסוגו, "פרויקט 101"  הכולל שימוש בשעון חכם המוצמד לפצוע לאורך כל שרשרת הפינוי - מנקודת הפציעה ועד לבית החולים. בשעון מוזנים כל הנתונים המספקים תמונה שלמה על מצבו של פצוע בזמן אמת. כיום נמצאים 30 צמידים ו-10 ערכות מטפל, בשימוש ביחידות השונות שהוכחו כיעילים בהליך המיון של הפצוע ולאורך הטיפול כולו.  

פיילוט נוסף שנמצא בפיתוח, יחדד את נחיצותו של השעון המיוחד ויוסיף עליו גם הסתכלות של עין בכירה ומקצועית. בעזרת משקפי מציאות רבודה שירכיבו הצוותים הרפואיים בשטח, רופאים מומחים שלא נמצאים במקום עצמו יוכלו להכווין בצורה מדויקת ככל שניתן את שעל המטפלים לעשות. דבר שיאפשר הענקת טיפול איכותי ומקצועי יותר. מלבד זאת, לצק"ח הגיעו גם רופאים אזרחיים מתחום הטיפול הנמרץ שחנכו את הרופאים הצבאיים, כחלק מסדרת אימונים משולבים של פלוגות הרפואה החטיבתיות עם "צוות 10", צוות שהוכשר ניתוח בשדה הקרב. 

כחלק מהמאמץ לשדרוג איכות הטיפול, הוכנס ציוד ומכשור רפואי שניתן לכל לוחם, כמו חוסם עורקים מסוג "CAT", ואף אימון מיוחד שיכשיר טיפול בדימום בצורה טובה יותר, תוך שימוש בגדמים מפלסטיק הממחישים דימום מאסיבי.

 

בצק"ח תורגלו לראשונה מסקנות מעבודת מטה הפינוי. מדובר בעבודה שהוביל מפקד הגיס המטכ"לי, אלוף יוסי בכר, ובמסגרתה מוגדרת משימת הפינוי כמשימה מרכזית שכוללת הקצאת כוחות ויצירת תפיסה מחודשת של דרך הפינוי. הכוחות כוללים את פלגות פת״ן (פינוי, תספוק וניוד) כאשר מפקדי הפלוגות הם מפקדים אג״מיים. התכנית הרפואית המבצעית שליוותה את הצק"ח, "שומר גדעון", שמה דגש על אמצעים, אימונים, כוח אדם ובניית הלוחם של החיל כולו, ומתחברת באופן ישיר לתפיסת הפינוי החדשה.

אם נשים את הטכנולוגיה בצד, כשזה נוגע לרפואה ולהצלת חיים, למגע האנושי אין תחליף. לכן, בתרגיל שולבו גם אחים ואחיות בגדודים השונים, דבר שלא נעשה קודם לכן. השילוב הכפיל את הכוח הרפואי בשטח ואיפשר לכל אחד לבצע את עבודתו באופן המיטבי. רופא מתפקד כרופא, ואח מתפקד כאח.

 

מבנה הצוות הרפואי החדש שתורגל, יכלול מעתה שלושה מטפלים בכירים - רופא, פראמדיק ואח, שמוכשרים לבצע את הטיפול תחת אש אויב ובצורה המקצועית ביותר. השילוב הנוכחי הוביל לעבודה רציפה ויעילה יותר ואפשר לכל אחד מאנשי הצוות להעניק טיפול לכמות רבה יותר של פצועים.

כלי חשוב נוסף שצפוי להיכנס ליחידות בקרוב, הוא אמבולנס מיוחד המותאם לצרכים מבצעיים. עד סוף 2019, חיל הרפואה יקבל לאחזקתו כ-100 אמבולנסים שמטרתם תהיה להעניק מענה בשעת חירום.

גם שימוש במנות דם "פלזמה", שכבר נכנסו לפעילות בשבועות האחרונים, היו חלק משמעותי בתרגיל. לצד מנות הדם האלו, נוסה לאחרונה גם פיילוט "דם מלא" ביחידה 669. המנות החדשות של הפיילוט מאפשרות הצלת חיים רבים יותר במצב לחימה וצפויות להיכנס לכלל היחידות בהמשך.

 

טכנולוגיה - לא משחק ילדים

מלבד פצועים, חולים, שעונים מתוחכמים ואמל"ח רפואי, התרגיל איפשר לחטיבה הטכנולוגית ליבשה, לנקות את האבק מעל כמה מפיתוחיה האחרונים, שנועדו לתת מענה איכותי יותר בשטח, שמותאם לשדה הקרב העתידי. אחד מהפיתוחים המעניינים ביותר הוא "שיירה מנוהגת", מדובר בשיירת רכבים שנעה למרחב הלחימה עם כלל האמצעים הנדרשים לכוחות הלוחמים באותו אזור.

ממש כמו מכוניות הצעצוע שודאי הכרתם בילדותכם, גם תנועת השיירה מתבצעת בהתאם לציר שמוכתב לה מבעוד מועד ומופעלת על ידי כוח ייעודי מוגדר ממקום אחר באמצעות ג'ויסטיק. אך בניגוד לאותו משחק ילדים, השיירה, שכוללת שתי משאיות והאמר, מסוגלת לספק ולתחזק גדוד בצורה מתוחכמת ומבלי לסכן אף ולא אדם אחד.

והעתיד נמצא גם בשמיים, והפעם - בצורת רחפן. אל תתנו ל- "air hopper" להטעות אתכם, מדובר למעשה ברחפן גדול מימדים וכבד, שמסוגל לנשוא על גבו משקל של עד כ-30 ק"ג ולנוע לאורך כ-10 קילומטרים בצורה חלקה, בעודו מנחית כמויות אדירות של ציוד רפואי, מים ומזון.

ככלל, החט"ל מצאו דרכים יצירתיות לשנע מים לשטח, עם מאמץ מינימלי בלבד. ה"גמל" למשל, הוא מכולה מיוחדת עם מקור אנרגיה שמהווה תחליף למיכליות הקיימות בגדודים כיום. המערכת המתוחכמת מסוגלת לשאוב מים בעצמה והיא נוחה לניוד ולקיבוע בכל תנאי השטח.

עוד פתרון לוגיסטי יצירתי הוא ה -"פרובוט", רובוט מיוחד שמופעל בשליטה ידנית ומסוגל לשאת כמות של כ-500 ק"ג בקלות מופתית. לצידו, גם בקטגוריית הרובוטים המשוכללים ניתן למצוא את ה"גור" - מיכלים ממוגנים בנפח של 5,000 ליטרים המיועדים להוביל סולר, תחמושת ואמצעים בגרירה.

 

מבית ספר, למרכז לוגיסטי משוכלל

כל פעילות, אימון או מערכה, לא היו יוצאים לפועל ללא קלף משמעותי במיוחד - הלוגיסטיקה. בשנה האחרונה נעשה שינוי תפיסה בתחום הלוגיסטי בצה"ל, שבא לידי ביטוי בצורת פלוגות הסיוע המנהלתי.

את הפלוגות הייחודיות מרכיבים משרתים מהתחום הלוגיסטי והאחזקתי שמוכשרים ברמת רובאות 03. הן האחראיות על ביצוע מבצעי ניוד חטיבתיים לעבר מרחב הלחימה, ועל פינוי נפגעים. במידת הצורך, הם גם יחצו את הגבול ויסייעו במתווה הלוחמה בכל דרך.

 

דמיינו שטח פתוח, בית ספר, או מבנה נטוש, שתוך דקות אחדות ובהובלתם של כוחות המתמחים בו, הופך למרכז לוגיסטי לכל דבר ועניין המסוגל לספק לכלל הכוחות את כל הציוד לו זקוקים היישר ממרכז הלחימה.

"המל"ן" - הוא מרכז לוגיסטי נייד ומטכ"לי, הנותן מענה לוגיסטי בדיוק לסיטואציה הזאת. הוא פועל בעומק השטח ובאופן עצמאי לחלוטין. בצק"ח האחרון הוא פעל בפריסה רחבה בעודו מתרגל, לראשונה בהחלט, את ייעודו המבצעי - הגנה על הכוחות מהבחינה הלוגיסטית.

קשה לתפוס את מגוון היכולות שהופגנו בתקופה של פחות מארבעה שבועות, אך עם רובוטי ענק, שעונים חכמים וכוחות מיומנים - המערכה של מחר כבר ממש לא תראה אותו הדבר. ובעוד באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ממש לא מניחים את המברגים בארגז הכלים, אין ספק כי פיתוחים חדשים וגדולים אף יותר, כבר ממתינים לנו מעבר לפינה.