כך נראה שבוע המלחמה הגדול ביותר בתולדות אט"ל

תרחישים רב זירתיים, שת"פים עם כל הזרועות וגיוס אנשי מילואים. כל אלה היו רק חלק משבוע המלחמה הגדול ביותר בכל הזמנים של אט"ל. אז איך יתפקדו המרכזים העיקריים במקרה של פגיעת טיל? ומה יקרה אם המערכות הטכנולוגיות של צה"ל יקרסו? הנה הצצה לפעילות של החיילים שלא נחים עד להשלמת המשימה ומעניקה את המעטפת המיטבית ללחימה

23.07.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

כשחושבים על מבצע או תרגיל צבאי גדול, התמונה הראשונה שעולה לרובנו בראש היא של לוחמים חמושים שמוכנים להגן על תושבי ישראל מפני כל איום. 

אך האם חשבתם מה יעשה אותו לוחם, אם לא הייתה על ראשו קסדה שתגן עליו? נשק בידיו? אספקה שוטפת של מזון? או אפילו דרך להגיע כמה שיותר מהר לזירת האירוע? לדברים האלו בדיוק דואגים אנשי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, שבשבוע שעבר תרגלו בשלושה מקצים שונים את המוכנות שלהם לחירום.

"תרגלנו מתן מענה לוגיסטי מלא לכל הפיקודים והזרועות", מספר רמ"ח לוגיסטיקה ומבצעים, אל"ם אלי גלעד, "המטרה הייתה לשפר את רמת המוכנות של היחידות באט"ל, ולוודא שהן ערוכות מבחינת רמת הסיוע כלפי חוץ ובתוך עצמן".

החלק הראשון התבצע במסגרת התרגיל האוגדתי של "עוצבת הפלדה" בבאר שבע. "במסגרת התראו"ג צוותי הרפואה והלוגיסטיקה לקחו חלק משמעותי", מעיד אל"ם גלעד, "ניתן מענה לחימתי לכוחות בעזה מבחינת תחמושת, ציוד לחימה ומזון, בעוד סגלי הרפואה השונים תרגלו מצב של אירוע רב נפגעים".


בינתיים, בבסיסי האגף הפזורים ברחבי הארץ היו צריכים להתמודד עם תרחיש שונה ומורכב לא פחות - מטחי טילים שפגעו במוקדים קריטיים בכל מרכז. כל מפקדה נאלצה לעבור יחד עם כל הציוד החיוני להתמקם מחדש תוך זמן קצר. "המצבים דחפו את רמת המוכנות שלנו לקיצון", מדגיש רמ"ח לוגיסטיקה ומבצעים, "אפילו ניתקנו ל-24 שעות את כלל מערכות התקשוב שלנו ותרגלנו מתקפת סייבר בה נאלצנו לעבוד בנתק מוחלט של תקשורת".

בזמן שהגזרה הדרומית הייתה עסוקה בפינוי נפגעים, והבסיסים השונים התמודדו עם קריסת מערכות, שני גדודים ממרכז ההובלה הוקפצו לחלק השלישי של התרגיל, שבחן כמה מהר מערך ההובלה לוחץ על דוושת הגז במצב חירום כחלק מתרגיל הצמ"ד (צפון, מרכז, דרום) השנתי.

"כדי לבדוק מוכנות למצבים כאלה צריך להעמיד את החיילים בסיטואציה שלא יכלו להתכונן אליה מראש", מחדד מפקד מערך המזון בשגרה ומפקד תרגיל הצמ"ד במהלך השבוע החולף, אל"ם ערן לפיד. "גייסנו 50 מובילים אזרחיים, עשרות משאיות יר"ם (יחידת רכב מגויס), והפעלנו אלפי כלים בהתראה של פחות מ-24 שעות".

"מדובר באחד מהמרכזים הגדולים ביותר בצבא", מצטרף לדבריו אל"ם גלעד, "זו הייתה הפעם הראשונה שתרגלנו בהיקף שכלל את כל ארבעת האגדים בתרחיש רב זירתי. ההיענות עלתה על הציפיות שלנו - הצלחנו לשתף פעולה עם נתיבי ישראל, להתחבר לכביש 6 ולהפעיל מערך שיטור נרחב - צה"לי ואזרחי כאחד".

השבוע כולו התבסס על לקחים שנלמדו מתרגילים קודמים. "התרגיל שיפר את הרמה הגבוהה שכבר הייתה באט"ל", אומר אל"ם לפיד בגאווה, "הפגנו את העוצמה האמיתית של האגף והצלחנו לגרום ליחידות ותיקות וחדשות לעבוד בהלימה אחת, וזה - ההישג החשוב ביותר לדעתי".

אין ספק שחזית לוגיסטית חזקה היא חלק הכרחי בכל מערכה, ולפי אל"ם גלעד, חזיתו של צה"ל חזקה מתמיד, "רעננו את הפקודות, ערכנו ביקורות ותרגלנו רציפות תפקודית בכל תחום אפשרי. השבוע היה עמוס, מלמד, וחשוב מאין כמותו, אני יכול להגיד בלב שלם שאנחנו מוכנים".