מה קורה כשספינה של שייטת 13 מחליטה לעגון ממש ליד הבית שלכם?

אי פעם תהיתם מה עושות היחידות המובחרות ביותר בזרוע הים ובאילו כלים הן משתמשות? בתערוכת צה"ל שלנו תוכלו להשאיר את הדמיון בבית, ולעלות על כמה מהכלים המסווגים והמיוחדים ביותר בצבא, שאחד מהם, בפעם הראשונה בהחלט - הינו כלי מבצעי של שייטת 13. כך זה נראה

25.09.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

לאחר חודשים של עשייה בלתי פוסקת, המתנה והתרגשות, בסוף השבוע שעבר נורתה יריית הפתיחה של תערוכת "צה"ל שלנו", ואפשרה לאלפי נרשמים להגיע, ללמוד ולהתרשם מ-70 שנים של עשייה ביטחונית וצבאית.

הפרוייקט הייחודי, שמוביל אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ובשיתוף כלל זרועות הצבא, מערכות הביטחון, וחברת "טארגט", מזמין את הציבור כולו (אזרחים, חיילים, אנשי קבע ומילואים) למתחם מרהיב ואינטרקטיבי בהיכל "טוטו" בחולון, בו יוכלו לקבל טעימה מעוצמתו וחוסנו של צה"ל, כפי שלא נראה לעולם.

"התערוכה תאפשר לאנשים להכיר את צה"ל מזווית קצת אחרת", אומרת ראש מחלקת מאו"ת (מחלקים משקים, אחזקת ות"ע), אל"ם נורית קדוש, מקימת התערוכה. "ישנם אתגרים, שאלוני טריוויה ופינות מיוחדות שמספרות את הסיפור של צה"ל וחושפות את הקהל לעולמות הרבים בצבא - כמו סייבר וטכנולוגיה, אוויר, יבשה וים - הכל דרך העיניים שלהם".

לצד מטוסי הענק, הסימולטורים והרובוטים המשוכללים שממלאים את חדרי התערוכה מכל עבר, אחד מהמתחמים המרשימים בתערוכה הינו מתחם הים.

"הוא מחולק לשניים", מפרטת אל"ם קדוש, "בחלקו הפנימי מוצגים טורפדו, רקטות לוחמה אלקטרונית, ציוד צלילה מתקדם של שייטת 13 והילת"ם, רובוטים ימיים מיוחדים, אקווריומים ואף נעשית גם תצוגת תכלית מיוחדת בהובלת לוחמים מחיל הים, שיסתובבו בין הכלים בתערוכה ויסבירו לקהל הרחב על כל אחד מהם".

חלקו השני של המתחם ממוקם דווקא בחוץ: "באגם יש סירות גומי בהן ניתן להפליג, ולצידם, מוצגות סירות וספינות כמו מיני טייפון וצרעה, עליהן אנשים יוכלו לעלות ולבחון מקרוב".

כשתגיעו, לא כדאי שתפספסו את ה"מורנה", ספינה שחורה שבניגוד לתשומת הלב שמשכה מקהל המבקרים, תכליתה המבצעית סותרת את זה לחלוטין, שכן מדובר בספינה ייחודית של שייטת 13 - אחת מן היחידות המסווגות ביותר בצבא.

"ה'מורנה' משמשת את השייטת למשימות על-מימיות ונותנת מענה לחלק גדול מאוד מכלל הצרכים המבצעיים שלה", משתף רמ"ח תכנון ארגון ולוגיסטיקה, אל"ם דודי יוסף, "היא השתתפה באינספור מבצעים - כמעט ולא קיימת פעילות משמעותית של היחידה שלא נעשה בו שימוש".

לפי אל"ם יוסף, הייחוד של המורנה טמון ביכולתה לאפשר ללוחמים לעבוד בקרבת החוף מבלי שיאתרו אותם, זאת לצד רמת שרידותה הגבוהה בים ובמצבי קיצון, ויכולתה להיצמד לספינות גדולות בעזרת דופן גמישה ולהפוך פעילויות הדורשות השתלטות על ספינות אויב לקלות ומהירות הרבה יותר.

"זו תהיה הפעם הראשונה שבה הציבור לא רק ישמע על כלי של השייטת, אלא גם יוכל להיכנס אליו", אומר הרמ"ח בפליאה, "התקנו חלונות שקופים כדי לאפשר לציבור הצצה לחלק ממערכות ההיגוי וההנעה שלה, המטרה שלנו היא לתת להם את האפשרות לראות את זרוע הים על כלל מורכבותיה ויכולותיה".

והמורנה היא רק כלי אחד מיני רבים הנמצאים בתערוכה, כל זרוע עשתה את כל שביכולתה כדי לחשוף לציבור ולחיילים את ההתקדמות שלה, הייחודיות שלה והתרומה הרבה שיש לה לצבא הגדול.

"צריך להגיע כדי להבין", מסכמת אל"ם קדוש בהתרגשות, "כל פרט ופרט נבחר בקפידה, ולכל אחד מאותם פרטים יש עולם ומלואו מאחוריו. זו פעם ראשונה שנעשה דבר כזה וקשה להסתפק רק בביקור אחד. הייתי רוצה שכל אדם שיצא מהתערוכה יצא עם תחושת סיפוק והבנה, שיש לנו באמת צבא וגופי ביטחון שאנחנו יכולים לסמוך עליהם ושיש במה ובמי להתגאות. זו המטרה שלנו בסופו של דבר".