צפו בתרגיל הראשון של חטיבת החילוץ עם מדי הב' החדשים

לוחמי חטיבת החילוץ וההדרכה מתרגלים לאורך השנה מגוון תרחישים שונים במטרה להציל חיים. אבל הפעם היה משהו אחר נוסף באימון של פלוגת "רם". לראשונה תרגלו לוחמי אחת המחלקות התמודדות עם חילוץ לכודים לאחר מתקפת טילים - כשהם לובשים את מדי הב' החדשים. אז איך זה נראה? וכיצד המדים עמדו בתנאי האימון? צפו

23.10.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

אבל כשבבסיס זיקים, זמן קצר לפני שעת השין, נשמעות אזעקות עולות ויורדות המתריעות מפני איום ירי לעבר יישובי עוטף עזה, נכונות הכוחות להיות הכי מקצועיים שיש - רק הולכת ועולה.

הכוחות מוקפצים לאתר ההרס הממוקם בשולי הבסיס, שהפך בן רגע ממתחם אימונים שגרתי ל"מיני מרקט" שנקלע למתקפת טילים. כחלק מתרחיש בו ישראל מתמודדת עם מטחי מרגמות ופצמ"רים, "נפגעת" גם החנות המדוברת, וכתוצאה מכך לכודים פצועים רבים תחת ההריסות. כעת, כשהזמן דוחק בהם לפעול, על הלוחמים להתפרש בשטח, לאתר את הלכודים ולחלץ אותם.

אך הלוחמים והלוחמות לא היו היחידים שנבחנו בכשירות ובמבצעיות שלהם במהלך האימון - גם מדי הב' החדשים שלבשו לגופם. "זו הפעם הראשונה שהמדים האלה נבדקים בסדר גודל כזה", מגלה רמ"ד הנעלה והלבשה בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, רס"ן ליליאנה מוגרבי, "המטרה היא לבדוק את כשירות המדים למתארים ופעילויות שונות ובתנאים מגוונים".

במשך 14 שעות, שלוש המחלקות של פלוגת גדוד "רם" של מרץ 18, שנמצאות בשלב האימון המתקדם, היו עסוקים בתרגול טכניקות חילוץ מגוונות, נבירה בין הריסות האתר ובשימוש בכל הכלים שברשותם, כדי לנסות ולחלץ את הבובות הכתומות מתחת לאבנים. בעוד מחלקות 1 ו-2 התאמנו במדים הרגילים, מחלקה 3 בלטה מבין כולם בכתמים מנומרים, שהעידו על כך שבגדי העבודה בצה"ל בעיצומו של מהפך.

"נראות החיילים ורמת הנוחות הגבוהה הם חלקים בלתי נפרדים ממדי צבא". פלוגת 'רם' בתרגיל חילוץ

במסגרת הפיילוט, החטיבה הטכנולוגית ליבשה בשיתוף מרכז הציוד של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, שילבו ידיים ויצרו דגם חדש של מדי העבודה הצה"ליים, שלאחר שקלול תוצאותיו ושיפורים סופיים, יוחלט אם יופצו לכלל היחידות בצה"ל.

"נראות החיילים ורמת הנוחות הגבוהה הם חלקים בלתי נפרדים ממדים של צבא", מדגישה רס"ן מוגרבי, "אנחנו בוחנים שתי גזרות של חולצה וגזרת מכנסיים אחת. כל חלק במדים נבדק בקפידה - החל מבחירת סוגי השרוולים, דרך אופן הרכיסה (כפתורים או רוכסן) ועד לצורות שונות לסגירת הכיסים - בעזרת סקוץ' או כפתורים".

פיקוד העורף הוא אחד מבין תשע היחידות שנבחרו לקחת חלק בפיילוט. "יש הרבה הבדלים בין המדים הישנים לחדשים", מציין מפקד הפלוגה, סרן מאור לגאלי, "הרבה יותר מהיר ללבוש אותם, הם מנדפי זיעה, ובעיניי, הם ייצוגיים ומרשימים יותר מהקודמים".

את דעתם בנוגע למדים החדשים יגבשו המשתתפים בסיום התרגיל, שכרגע מתמקדים באימון המיוחד שמתבצע במסגרת "שבוע חילוץ" - חלק מפרק האימון המתקדם בהכשרה, שנועד להפוך אותם מלוחמים 'רגילים' - ללוחמי חילוץ לכל דבר. "את הכלים המקצועיים, בכל הנוגע לחילוץ, כבר יש לחיילים", משוכנע סרן לגאלי, "השבוע הזה נועד כדי לבנות את נפש הלוחם שלהם בפן המנטלי. לכן, התרחישים מתבססים על אלמנט ההפתעה - ממש כמו שיתקלו בהם במציאות, ומדמים מצבי קיצון שנועדו להכשיר אותם להתמודד עם כל תרחיש בצורה הכי טובה שיש".

"גם בזמן התחממות, אנחנו יודעים לשמור על חוסן"

כשברקע האזעקות, סרן לגאלי ממשיך לנהל את המחלקות במקצועיות ובזהירות מרובה מאוהל החפ"ק. "אחת הגדולות בצבא שלנו היא שגם בזמן התחממות, אנחנו יודעים לשמור על חוסן מסוים", מספר לגאלי, "צריך לדעת איך לשמר שגרה. כל אחד בתפקידו - תפקיד הלוחמים בכוננות ובש"ג להגן ולהתריע אותנו במקרה של הקפצה, בעוד תפקידם של החיילים כאן הוא להמשיך להתאמן ולרכוש ידע וניסיון. זה גלגל שמסתובב, מי שמתאמן עכשיו, ישמור על הלוחמים החדשים שיגיעו בעתיד".

עם זריחת השמש, ולאחר שעות ארוכות של איתור פצועים, אימוני קרב מגע, ניסור גלילים ועבודה לאור פנסי ראש מעומעמים, מגיע התרגיל לסופו, ומתחיל שלב בחינת התוצאות - גם של כשירות הלוחמים, וגם של המדים, כמובן. "את תוצאות הפיילוט נגלה רק בסוף החודש, אך כבר עכשיו ניתן לראות ולהעריך כי המדים עונים על הציפיות הנדרשות", מציינת רס"ן מוגרבי.

"כדי להצליח לטפס מעל הריסות ולחפור מתחתיהן אנחנו חייבים שהבגדים איתם אנחנו אוכלים, ישנים ונלחמים יהיו ברמה הכי גבוהה שיש", מסכם המ"פ בשביעות רצון מהתרגיל. "אני שמח על הזכות לקחת חלק בפיילוט שהוכיח בצורה חד משמעית שיש שיתוף פעולה בין הגופים השונים בצה"ל, ושחושבים עלינו כל הזמן. רק ככה נוכל לבצע את התפקיד שלנו על הצד הטוב ביותר".