האם הודעת טקסט תגרום לכם להפסיק לעשן?

אין זה סוד שמעשנים רבים מתקשים לכבות את הסיגריה ולהתגבר על הדחף לפתוח עוד חפיסה. בדיוק בשביל זה חיל הרפואה, יחד עם בית חולים הדסה, מציגים פתרון חדשני שמבקש לשים סוף להתמכרות לניקוטין ולנייר הגלגול - באמצעות הסלולרי שלכם. אז איך מצטרפים? והאם זה בכלל עובד? פיזרנו את העשן ושמענו על המהלך החדשני שמנסה לגמול אתכם בעזרת הודעת טקסט פשוטה

03.07.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

לאורך השנים נקט צה"ל בשרשרת צעדים לא מבוטלת כדי להילחם בתופעת העישון בצבא ולהקטין משמעותית את אוכלוסיית המעשנים בשורותיו: החל מסדנאות גמילה, דרך ימים מאורגנים ועד להפסקת מכירת סיגריות בבסיסים השונים. 

אך למרות המאמצים, הדרך לפזר את העשן עוד ארוכה ולכן עולה כל העת הצורך למצוא פתרונות ורעיונות חדשניים כדי להיגמל מהתופעה הממכרת. 

על מנת לנסות ולסייע לבצע את הצעד הראשון בדרך לגמילה, בחיל הרפואה, בשיתוף חוקרים מומחים מבית החולים הדסה, החליטו לנצל את המשאב אותו אצבעות המעשנים אוחזות לרוב יותר מאת הסיגריות - הטלפון הסלולרי, והשתמשו בו לאותה המטרה בדיוק: הודעות טקסט שיבקרו וימגרו את הדחף לפתוח עוד חפיסה. 

כדי לבדוק את יכולות השפעתה של התוכנית, לה ניתן השם "סמס-הפסק", גויסו למחקר ייחודי 81 חיילים מעשנים. כל משתתף מילא סקר בסיס, בו קבע את היום בו הוא מפסיק לעשן ופרטים כלליים על עצמו. לאחר מכן הותאמה עבורו תוכנית של הודעות טקסט למשך תקופה של 6 חודשים. במהלך התקופה, בכל פעם שהמשתמש הרגיש צורך לעשן, הוא שלח הודעות למערכת, לפי מילות מפתח שנקבעו מראש כמו "חשק", "מעידה", "מצב רוח ירוד" וכדומה. עם שליחתה - הוא קיבל מיד תגובה מתאימה ממאגר ההודעות.

א', בן 19, הוא אחד החיילים שהשתתפו בפיילוט והצליחו להפסיק לעשן. הוא מספר כי לאחר תקופות ארוכות וניסיונות רבים להיגמל הוא הגיע לתוכנית כמוצא אחרון והופתע.

"אני משרת ביחידה סגורה ולכן שאר האופציות שהצבא הציע לי היו מאוד מוגבלות", משתף, "היו לי ספקות משלי, אבל משהו בנגישות של כל העניין, שאתה פשוט יכול לכתוב הודעה פשוטה בכל פעם שאתה מרגיש שאתה רוצה לעשן ולקבל מענה, הופך את הכול לפשוט יותר. אתה מבין שהשליטה אצלך, אבל שאתה לא לבד".

מלבד א', תוצאות המחקר מצביעות כי 82.5% שלחו לפחות מילת מפתח אחת, 20.6% מהחיילים דיווחו כי לא עישנו אף סיגריה בשבוע האחרוןו כמעט מאה אחוז מהחיילים מצאו את התוכנית קלה לשימוש, 84.1 מהמשתתפים המליצו על התוכנית לחבריהם.

"תוצאות התוכנית מצביעות על הפוטנציאל העצום הגלום בשימוש בכלים דיגיטליים לקידום בריאות, וכאמצעי לגמילה מעישון בפרט", מסביר ד"ר חגי לוין, יוזם התוכנית, "חברות הטבק משתמשות לא פעם באותם אמצעים נגישים על מנת למכור את מוצריהן, ולכן חובתנו במערכת הבריאות לפעול באותו ממד ולעשות בדיוק את ההפך".

בעקבות הצלחת התוכנית הנסיונית, הוחלט להשיק אותה לקהל החיילים באופן רשמי, וכבר בזמן הקרוב עתיד להיפתח המחזור השני שלה. את ההרשמה ניתן לבצע מהאתר הרשמי של "האגודה למלחמה בסרטן". https://www.cancer.org.il/sms2quit

"אני מעשנת כבר מגיל 16 וזו הפעם החמישית שאני מנסה להיגמל", מודה אחת מהקצינות שעתידות להיכנס לתוכנית הקרובה, "חשוב לי להפסיק גם מבחינה בריאותית, וגם מבחינה כלכלית ואסתטית. אני מקווה שהשיטה תעזור לי להתמיד ולהפסיק".

"הפסקת העישון של משרתי צה"ל, לצד צמצום חשיפתם לנזקי העישון, הן בין המטרות המרכזיות שלנו", מדגישה סא"ל ד"ר אוה אברמוביץ', ראש ענף בריאות הצבא, "תוכנית 'סמס-הפסק' הוכיחה את האפקטיביות והנגישות שלה, ואני מקווה שגם במחזוריה הבאים היא תמשיך לעשות כן, ולעזור לנו לכבות את הסיגריה האחרונה בצה"ל".