המנצח בתחרות הזו ישנה את הדרך שבה רואים את התמונה המבצעית

למי מאיתנו לא עלה פעם רעיון גאוני לסטארט-אפ או לפתרון בעיה יום-יומית, אבל ללא משאבים או מסגרת מתאימה? באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ובזרוע היבשה החליטו לנצל את הרעיונות היצירתיים של מיטב המוחות בשטח על מנת להאיץ ולשפר תהליכים בתחום המבצעי, ולחשוב על פיתוחים שיכולים לשנות את פני המחר של צה"ל

04.06.19
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

אם הייתם נכנסים למתחם WeWork בסוף השבוע שעבר, כנראה שהייתם מופתעים לגלות עשרות חיילים וחיילות, מלוחמים ועד למתכנתים צבאיים, שעובדים יחד בקבוצות על המחשבים והתרשימים בריכוז רב. אז זה לא שסיפחו בניין חדש לקריה, זה הוא ההאקתון (מרתון יזמות ופיתוחים) שאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה וזרוע היבשה ארגנו, ומטרתו לגלות את ההמצאה הבאה של צה"ל, שתהפוך אותו ליעיל ומבצעי יותר.

"לכל אחד יכול להיות רעיון גאוני", כך משוכנע רע"ן מחקרים במחלקת אמל"ח בזרוע היבשה, ואחד מהמארגנים, סא"ל יניב מינקוב. "יש לנו המון אנשים נפלאים בצבא, עם חזון, אבל לא תמיד עם יכולת והזדמנת לחשיפה. בדיוק בשביל כל אותם האנשים יש את ההאקתון הזה. פה אנחנו נותנים להם את ההזדמנות ואת האמצעים להוציא את אותו רעיון משוגע לפועל".

ההרשמה להאקתון הייתה פתוחה לכולם - צוותים או יחידים מכל פיקוד או זרוע, כל חייל או חיילת שחשבו שיכולים לתרום לפיתוחים הוזמנו להירשם וגם להציע רעיון לפיתוח. ההאקתון הורכב מ-12 קבוצות, כל אחת מהן בנויה מבעל חזון אחד, שאין לו בהכרח ידע מקדים בתחום, ועוד ארבעה ביצועיסטים. תוך 24 שעות הם צריכים לבנות אב-טיפוס, להציג אותו בפני השופטים ולנסות לקטוף את המקום הראשון בתחרות.

"האקתון הוא הזדמנות לקדם רעיונות בתהליכים קצרים", מציין סא"ל מינקוב, "כי גם אם לחייל יש את הרעיון הכי טוב בעולם, כשהוא נמצא במסגרת הצבאית שלו הוא עלול להסתבך בתהליכי אישורים ארוכים, משימות שהוא צריך למלא, בעיות תקציב וחוסר ידע. פה אנחנו נותנים להם 24 שעות רצופות בהן זה כל עיסוקם ותמיכה מקצועית מבלי שיצטרכו לדאוג לגבי אישורים". ואכן, בתום 24 השעות הללו מגיע המעמד שכולם מחכים לו - ההודעה על המנצחים.

למקום השלישי הגיעו חברי הצוות שפיתח את "תיאום בקליק", אפליקציה לתכנון אימונים באזורים אזרחיים בצורה מסודרת ואחראית הרבה יותר. "האפליקציה תוכל לתאם תוך דקות אחדות את מיקום האימון, מזג האוויר הצפוי ואת כל מערכת האישורים, ובכך תחליף את מערכת הפקס המיושנת בה השתמשו עד כה", מספרת רמ"ד פיתוח מערכות אימונים בחט"ל, סרן יונית שטרית.

את המקום השני קטפה מערכת מדדי השיגור ב"רוכב שמיים", שתספק חיווי מדויק למשגר כלי הטיס, תתריע אם אחת מהזוויות אינה נכונה ובכך תבטיח את הישארותו באוויר. "המערכת תמנע התרסקויות, ובכך תחסוך לנו זמן, כסף על תיקונים וכמובן תוסיף למבצעיות שלנו", מסביר את התרומה חבר הצוות רס"ן איתי תורג'מן.  

ובמקום הראשון זכתה מערכת "ראיית לילה", שתאפשר למצלמות צבאיות לצלם בלילה, ולקבל תמונה, ובהמשך גם וידאו צבעוניים כאילו צולמו באור יום. בעזרת בינה מלאכותית שאותה מלמדים להפוך תמונות שצולמו בחשיפה קצרה לאור - לתמונות שצולמו בחשיפה ארוכה לאור, ובכך שמרו על צבעם של האובייקטים.

"המופע הזה", הוסיף רמ״ח אמל״ח בזרוע היבשה, אל"ם אריק אביבי "שוב הראה לכולנו כמה חשוב לעודד יצירתיות, יוזמה, חדשנות, ומעוף. חלק מהיוזמות אפילו בעלות השפעה מבצעית משמעותית ועשויות להגיע לשימוש בעימות הבא".

"המטרה היא לעודד תרבות אחרת בזרוע היבשה ואט"ל", מסביר רמ"ד פתרונות טכנולוגיים ליבשה ואחד ממארגני ההאקתון, רב סרן טל לייבוביץ', "תרבות של חדשנות ויזמות, תרבות בה אנשים מהשטח עם רעיונות טובים יגיעו עם אותם הרעיונות למפקדים הבכירים ביותר ובסופו של דבר, יתקיימו בפועל".



ראש חבר השופטים בתחרות היה לא אחר מראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אלוף איציק תורג'מן. "בבחירת המנצחים נבחנו פרמטרים של רעיון, בשלות מבצעית ופוטנציאל להתייעלות. עבורנו, חדשנות היא דרך חיים", הדגיש אלוף תורג'מן וחתם את האירוע עם שבחים ובקשה מהמשתתפים: "המשיכו בדרך זו, של זיהוי אתגרים וקידום פתרונות. כל אחת מההצעות אשר הצעתם היום מהווה בשורה ליחידות הקצה ולצה"ל כולו".