ירוק יותר, זול יותר - חנות יד שנייה ראשונה בצה"ל

הכירו את "רטרו בקבע", המקום בו מדי א' ישנים מקבלים חיים מחדש, וחוזרים אליכם לארון נקיים ומגוהצים. בעזרת פרויקט ייחודי המעודד כלכלה שיתופית, כל משרתי הקבע יוכלו לרכוש את סט המדים הבא שלהם בצורה נגישה יותר, זולה יותר ועל הדרך גם סביבתית יותר. כל הפרטים

31.07.19
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

מה אם היו אומרים לכם שאת מכנס הקבע הבלוי שלכם תוכלו להחליף במדים של הרמטכ"ל? או שתוכלו לרכוש חולצת א' ברבע מהמחיר שאתם קונים אותה היום? באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שמים סוף לשאלות ובעזרת חנות ייעודית שנפתחת היום גם מאפשרים לזה לקרות.

החנות שזכתה לשם המפולפל "רטרו בקבע", ממוקמת במרכז הציוד שבתל השומר, וכל תכליתה הוא לאפשר לאנשי הקבע שבינינו לקנות מדים כמעט חדשים בעלות מוזלת.

מדוע רק 'כמעט חדשים'? מדובר למעשה בפרויקט ייחודי אותו יזמה מנהלת פריטי הקבע במרכז הציוד, רס"ם דנה ניניו, שיחד עם מפקד מר"ץ, אל"ם שגיב שרביט, החליטו על נקיטת צעד אל עבר 'כלכלה שיתופית'. 

"כל אחד מזוגות המדים הנמצאים בחנות הם 'יד 2' המגיעים מכל רחבי הצבא", מסבירה ניניו על החידוש המהפכני, "גילינו שיש צורך ממשי שמגיע מאנשי הקבע לחנות שתענה על צורך כפול - הן במסירת מדים ישנים לאחר השחרור והן ברכישתם במחיר זול יותר, והחלטנו לתת לכך מענה".

היוזמה מעודדת את אוכלוסיית אנשי הקבע להגיע ולקחת חלק, מתוך הרצון לאפשר את מסירת וקבלת המדים תוך שמירה על מעגל הטקסטיל בצה"ל והגנה על הסביבה. 

"השלב הראשון היה לאסוף כמות מדים מהשטח שתעזור לנו להתניע את החנות", משתפת רס"ם ניניו, "בתוך שלושה שבועות אספנו כ-4,500 פריטים ביניהם מעילים, חולצות, מכנסיים וחגורות ועם סיום התהליך - התחלנו בהקמת החנות כשיש לנו בידיים 1,500 זוגות מדים שעברו את המיון".

כל פריט עובר הליך קפדני שמאפשר את השימוש החוזר בו. "אחרי שמגיעה אלינו מסה של מדים אנחנו מתחילים בהליך המיון", מחדדת רס"מ ניניו, "אנחנו בודקים מה רמת הבלאי של המוצר? מה דורש תיקון? ואז מכבסים, מגהצים ותולים בחנות".

אז איספו את המדים הישנים, ופנו לעצמכם מקום בארון לזוג חדש שמאחוריו עומדים הרבה יותר מרק חוטי תפירה. "זה פתרון פשוט שגורר שימוש יעיל יותר במשאבים שכבר יש לנו", מסכם מפקד מרכז הציוד, אל״ם שגיב שרביט, "ככל שיותר אנשים יצטרפו לתוכנית, האפקט הסביבתי והכלכלי יתחילו לקבל נפח גדול יותר ויאפשרו לעוד אנשים ליהנות מקנייה ירוקה, זולה וקלה הרבה יותר".