כל מה שרציתם לדעת על ארוחות הבוקר בצה"ל

בשבועות האחרונים מתקיימת ביקורת מקיפה בנושא המזון ביחידות צה"ל, במסגרתה בין היתר נמצא כי חיילים רבים מעדיפים פשוט לישון עוד שעה בבוקר, במקום להגיע ולאכול. בעקבות הממצאים, ישבנו לשיחה עם תזונאית מערך המזון, סיגל פארן, ושאלנו אותה את כל מה שצריך לדעת על הארוחה הכי חשובה ביום

30.06.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

אז למה בכלל חשוב לאכול ארוחת בוקר?

"ממש לפי השם שלה באנגלית' 'Breakfast', זו הארוחה ששוברת את הצום של הלילה. היא ממריצה את חילוף החומרים שמואט בזמן השינה, ומספקת אנרגיה וחומרים חיוניים לפעילות המוח. כשאנחנו ישנים, מאגרי הסוכר בגוף שלנו מתמעטים, מה שגורם לעצבנות, חולשה וחוסר ריכוז. לכן חשוב לאכול תוך שעה מרגע היקיצה, וכך לשפר פלאים את תפקוד המחשבה, הלמידה והריכוז".

ממה ארוחת הבוקר צריכה להיות מורכבת?

"ארוחת הבוקר צריכה להיות מחולקת לשלושה חלקים:

1. חלבון - כמו ביצה, גבינה, טונה, יוגורט או תחליפים מהצומח.
2. פחמימה - רצוי שתהיה מורכבת ועתירה בסיבים, כדי לשמר את תחושת השובע - כמו לחם, גרנולה וקורנפלקס עשיר בסיבים.
3. ירקות או פירות.

ללוחמים, הארוחה בשיטה הזאת היא קריטית במיוחד, בגלל שהם שורפים המון קלוריות במהלך היום, מתחזקים ובונים מסת שריר".

למה חשוב דווקא לחיילים לאכול ארוחת בוקר?

"אנחנו מתייחסים לחיילים צעירים בסדיר כמו לבני נוער, כי הם בסביבות אותו הגיל. מחקרים שנעשו לאחרונה מעידים על עלייה בהישגים לימודיים ובהתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של נערים שאוכלים ארוחת בוקר באופן קבוע, לעומת אלו שלא.

מחקר נוסף שנעשה בעשר השנים האחרונות מראה כי אנשים שלא אוכלים ארוחת בוקר מדווחים על רמת אנרגיה נמוכה ואחוז שומן גבוה בדם, מה שיכול להשפיע לטווח ארוך בסיכון להשמנה, מחלות לב, סוכרת ורגישות נמוכה לאינסולין שעולה אחרי ארוחה".

זה נכון שדילוג על ארוחת בוקר בעצם "חוסך" לנו קלוריות?

"קיימת חשיבה מוטעת שאומרת שארוחת הבוקר פותחת את התיאבון, אבל בעצם מה שקובע הוא הרכב הארוחה - שצריכה להיות מאוזנת.

הרבה חיילים מעדיפים לישון עוד שעה, מדלגים על הארוחה ואוכלים ישר ארוחת צהריים. לא רק שזה לא חוסך קלוריות, זה אפילו יכול לגרום להשמנה, כי הם מגיעים לצהריים מורעבים ואוכלים 'עם העיניים'.

יתרה מכך, הלוחמים שבונים מסת שריר, לא יכולים לוותר על מנת החלבון הזאת בבוקר, ובמקום לאכול ממנה 'כפול' בצהריים. החומרים לא יספגו בגוף למטרות בניית שריר. צריך לתת לגוף מספיק מנות חלבון באופן רצוף ובמשך כל היום".

האם חדרי האוכל הצבאיים מספקים את כלל המרכיבים שצריכים להיות בארוחה?

"צה"ל מספק פרודוקטים ותפריטי שלד שמפרטים מה צריך להיות בכל ארוחות היום, בדגש על הבוקר. יש מגוון אפשרויות לכל מרכיב רצוי בארוחה, כמו חביתות (שאגב, לא עשויות מאבקת ביצים!), מעדנים חלביים, תחליפים מן הצומח, דגנים מלאים, מגוון לחמים, ירקות ופירות ועוד.

מנהלי המטבחים והמפקדים משתדלים להנחיל התנהלות של הגעה לארוחות הבוקר ואני מברכת על כך. אני מקווה שכולם יבינו את החשיבות שלה וכמה הם יכולים להרוויח ממנה".