הצצה ליחידה שהופכת נשק מלחמה ליתרון צה"לי

הם פועלים תוך כדי מלחמה, אוספים אמצעי לחימה ומספקים תמונת מצב על יכולותיו של האויב - בשביל היחידה לפינוי שלל (יחפ"ש), כל מפה, מכתב או קליע עשויים לשמש אינדיקציה איכותית על הצד השני. כתבתנו הצטרפה לאימון שערכה היחידה בדרום הארץ וגילתה מה קורה גם אחרי שנפסקת האש

04.03.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

קיץ 2006. מלחמת לבנון השנייה בעיצומה, ובזמן שכוחות האוויר, הים והיבשה של צה"ל פועלים מסביב לשעון, יש גוף נוסף שעובד לצידם - היחידה לפינוי שלל של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. תפקידה להגיע לאזור הלחימה לאחר שהשטח טוהר, ולאסוף את מה שהאויב משאיר אחריו בשדה הקרב כדי ללמוד לעומק על יכולותיו, להשפיע על המערכה הנוכחית ולהשתפר להבאה.

ואכן, אנשי היחידה באותם ימים סורקים את הזירה ומגלים סוג טילים של חיזבאללה - שבצה"ל לא ידעו על קיומו. בזכות התפיסה הזו, ולאחר מחקר מעמיק של הטילים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, מועברת תורת לחימה חדשה לחלוטין בקרב חיל השריון. לימים, גם מפותחת מערכת "מעיל רוח", שנועדה להגן על טנקים מפני טילים - וזו רק דוגמה אחת לשלל המשימות שממלאת היחידה לאורך השנים.

אז איך בעצם זה עובד? ביקשנו ממפקד היחידה, אל"ם מוטי זברסקי, שיסביר לנו קצת יותר לעומק: "לפני יציאה ללחימה, היחידה מעבירה לחטיבות המתמרנות דגשים לגבי השלל שמעניין אותה, כמו מפות, טילים, מכשירי קשר וכלי רכב. כשהיא מקבלת מודיעין לגבי איפה נמצאים אותם חלקים, פלוגת פינוי השלל יוצאת לאסוף אותו ולעיתים נדרשת לחצות גבול כדי להגיע אליו. כמובן שלפני האיסוף, פלוגת הסיור והחבלה פותחת צירים ומוודאת כי הוא לא ממולכד. אחריה מגיעים בעלי מקצוע שמאשרים כי הוא אכן בעל ערך אסטרטגי".

"את האמצעים המיותרים אנחנו משמידים במקום לפי אישור, ואת הרלוונטיים אנחנו מפנים אחורה - למרכז אחד בו יושבים אנשי מודיעין ויהל"ם, ממנו הם ממוינים ונשלחים לגופי המחקר של אגף המודיעין והחטיבה הטכנולוגית ליבשה", הוא מפרט. "הרעיון הוא לא להשאיר מאחור שום אמל"ח שהאויב יכול להשתמש נגדנו, למנוע ביזה בשטח והכי חשוב - ללמוד מה יש לצד השני".

דוגמה מובהקת במיוחד לאופן בו השלל עשוי לשמש את צה"ל בבניית תוכניות לחימה עדכניות, היא פעילות היחידה במסגרת מבצע "צוק איתן". "בנוסף לתחמושת, הלוחמים מצאו מחברת מלאה בשמות של קציני חמאס מהחטיבה הצפונית בעזה שהגיעו לידינו", משחזר אל"ם זברסקי. "לא צריך בכלל להסביר את הערך של ממצאים כאלה, שמקנים לנו יתרון בהמשך הלחימה".

אבל היחפ"ש פועלת לא רק בזמן מלחמה. "בשגרה השוטפת אנחנו חוברים למשטרה ולכוחות הביטחון ועוזרים להם לתפוס שלל צבאי שעלול להגיע לידיים הלא נכונות", מוסיף מפקד היחידה.

"יש רק יחידה אחת כזאת בכל צה"ל, ויש לה את הסמכות לתת פקודות אך גם לבצע אותן", הוא מבהיר. "יש לנו אנשי מילואים איכותיים בעמדות מפתח מעולם התעשייה האווירית, המודיעין, ההנדסה והלוגיסטיקה - מה שהופך את האימונים והעשייה ליעילים הרבה יותר".

באימון אליו הצטרפנו לאחרונה, תרגלה היחידה תרחיש של חציית גבול במתאר צפוני ומשימות בעומק שטח האויב. "מפתיחת הצירים ועד מיון השלל לגופים השונים - אנחנו מתרגלים את מה שככל הנראה נתמודד מולו בזמן אמת", מתאר אל"ם זברסקי. "יש אימוני ניווטים, שהם גורם חשוב מאוד לפלוגה שנכנסת לשטח אויב, פינוי שלל מבתי מגורים ממולכדים ואירוע רב נפגעים, שעלול להיות מסוכן בזמן פינוי משטח זר. לכן הוא מקבל מענה רחב מעשרות החובשים והרופאים המשרתים ביחידה".

"בכל יום אני עשוי לקבל טלפון עם משימה חדשה, ויש הרבה ימי מילואים אינטנסיביים", מסכם מפקד היחידה, "אבל אנחנו מבינים את החשיבות שטמונה בעשייה שלנו, ואיך בכוחנו לשנות את פני המערכה הבאה".