כך יהפוך האפוד שלכם - לסוללה ניידת לכל סוגי האמל"ח

פחות משקל על הגוף, יותר חשמל בהישג יד, ובלי עצירות מיותרות להחלפת סוללה בלב פעילות מבצעית - הכירו את רכזת האנרגיה הלבישה והחדשה, שתשולב באפוד לוחמי החי"ר ותעניק להם יתרון טכנולוגי חסר תקדים בשדה הקרב. אז איך היא נראית? ואיך בדיוק היא עובדת? כל הפרטים

18.02.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

כשלוחם יוצא לשטח לפעילות מבצעית, הוא לא לוקח איתו רק את הנשק, אלא גם אמצעים אלקטרוניים, כמו משקפות, מכשירי קשר ועוד, שהכרחיים לביצוע המשימה. יחד איתם, הוא נדרש להצטייד גם בכמות גדולה של סוללות ייחודיות לכל מכשיר, מה שעלול ליצור עומס משקל, סרבול והפרעה בתנועה.

בעקבות הצורך המבצעי הזה, שעלה מהכוחות בשטח, פותחה במפעל האלקטרואופטיקה שבמש"א (מרכז השיקום והאחזקה) 7000 באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, בשיתוף החט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה) ומחלקת האמל"ח של זרוע היבשה, המצאה חדשה וראשונה מסוגה - רכזת אנרגיה לבישה ללוחם, המוטמנת באפוד הלחימה שלו ומאפשרת מענה אנרגטי מיטבי לאמצעים הטכנולוגיים שהוא נדרש להפעיל בשדה הקרב.

אז איך היא עובדת? ביקשנו מרס"ר אלכסנדר ריבינסקי, בוחן בק"ש (בקרת אש) ואלקטרוניקה במפעל, ואחד ממפתחי המערכת. "רכזת האנרגיה הלבישה מגיעה בצורה של קופסה קטנה במשקל 250 גרם, ונתפרת לאפוד הרגיל של הלוחם. אליה מחוברות שתי סוללות, שהן גם בעלות הספק חשמלי גבוה יותר מארבע הסוללות הנדרשות כיום למכשיר אחד בלבד, וגם שוקלות פחות מהן בצורה משמעותית". 

"בעזרת שתי רתמות", הוא ממשיך ומתאר, "היא מעניקה לכל אמצעי הטכנולוגיה של הלוחם חשמל רציף. כך הוא לא צריך לחשוב מראש על סוגי הסוללות שהוא צריך לקחת איתו לשטח, אלא פשוט לחבר את המכשיר למערכת ולהמשיך במשימתו".

יתרון ענק נוסף שיש לרכזת, שגם זכתה בפרס ראש אט״ל, הוא האפשרות ל"החלפה חמה" של סוללה באמצעי אלקטרוני, תוך כדי שהוא פועל באין מפריע. זאת לעומת המצב כיום, בו נאלצים לוחמים להפסיק לזמן מה את הפעילות כדי להחליף סוללה במשקפת תרמית, למשל.

לרס"ר רבינסקי חשוב לציין כי "מעבר ליתרון המשקלי ופינוי המקום לאמצעים חיוניים נוספים אותם הלוחם יכול לקחת עמו לשטח, האמצעי החדש מאפשר שמירה על איכות הסביבה, מכיוון שהוא רב שימושי ובעל מחזורי טעינה רבים, שיוצרים אחידות לוגיסטית בתחום מקורות האנרגיה". 

בנוסף, עומדת רכזת האנרגיה בתקן הנדרש מבחינת הקרינה, ועמידה כמובן לתנאי מזג אוויר שונים, בחום ובקור. 

אז מתי היא תגיע אליכם, הלוחמים? באט"ל מעריכים כי המערכת תיכנס לשימוש מבצעי כבר בחודשים הקרובים, לאחר שרשרת בדיקות מעמיקות ואישורים אחרונים.

לצד אלכסנדר, עמלו על הפרויקט גם סרגי זפט, רס"ן אלעד כהן, ע"צ ד"ר ניקולאי סטפן ורס"ם רועי ערבלני, שהיוו יחד את צוות הפיתוח. "גם בזמן הזה, אנחנו עומלים על רעיונות אפשריים לשדרוג הרכזת, כדי שתספק מגוון רחב של יכולות חדשות וקטלניות, גם באימונים וגם בשדה הקרב".