הצצה לחמ"לי הקורונה המיוחדים של צה"ל

בעקבות נתוני התחלואה והתפשטות נגיף הקורונה, פתחו כלל הפיקודים בצה"ל, מצפון ועד דרום, "חמ"ל קורונה" ייחודי - בו הם עובדים מסביב לשעון, ומספקים מענה מהיר לחיילים ולאנשי הקבע בכל הקשור לנגיף, לחידוד ההנחיות, ואף למתן עזרה רפואית למשרתים המפתחים תסמינים. החלטנו לבדוק איך פועל כל חמ"ל כזה, ומה הקשר שלו למוקד האפידמיולוגי של חיל הרפואה? כל הפרטים

29.03.20
עינב גרינברג כהן, ליאור נוישטיין ומירב בראל, מערכת אתר צה"ל

על מנת לנסות להתמודד עם התפשטות מגפת הקורונה, החליטו בחיל הרפואה בשיתוף כלל הפיקודים בצה"ל, להקים חמ"ל מסוג קצת אחר. במקום התצפיתניות ומנהלי הלחימה, הפעם בין כותלי החמ"לים יושבים אנשי רפואה מקצועיים מכל הארץ, ותוך שקלול נתונים ומעקב מדוקדק - עליהם להבטיח ככל הניתן שכל חייל וחיילת יהיו בריאים ומוגנים מפני הנגיף.

החמ"ל של פיקוד המרכז

בחמ"ל של פיקוד המרכז, הטלפונים לא הפסיקו לצלצל כבר כמה ימים, אך לרס"ן ד״ר חני מזור, קצינת בריאות הצבא של הפיקוד, ומפקדת החמ"ל, זה ממש לא מפריע. בשלב הזה, היא כבר יודעת שכל שיחה כזו משמעותית במיוחד, ויכולה להיות ההבדל בין הדבקה של חייל אחד בקורונה - להדבקה של פלוגה שלמה.

"התפקיד שלנו הוא לבצע מעקב אחרי כל החיילים שחשודים כנשאי הנגיף, וחקירות אפידימיולוגיות במידה שמתקבל דיווח על חייל מאומת", מנסה רס"ן מזור לתמצת את החשיבות הכבירה של החמ"ל, "אנחנו מוקד הידע המרכזי של הגזרה בנוגע לקורונה, כל ההנחיות למשרתים יוצאות מכאן, וההכוונה של הכוחות הרפואיים בשטח מתבצעת ישירות מהחדר הזה. אם לוחם יגיע עם תסמינים לרופא הגדודי שלו, ואנחנו לא נהיה במעקב טוב מספיק - דברים עלולים לצאת משליטה בקלות".

שישה אנשים מאיישים את החמ"ל בכל משמרת: אחות אפידמיולוגית, שתי וטרינריות, המתמחות בין היתר בבריאות הציבור, רופאה מתוכנית צמרת של חיל הרפואה, נציג בשירות סדיר או מילואים ומפקדת החמ"ל. "אנחנו  פה ככל שנדרש בכל יום, ועונים לטלפונים גם בלילה", מדגישה רס״ן מזור, "אנחנו מכווינים מפקדים וסגלי רפואה מכל רחבי הגזרה, והרגישות של המצב מחייבת אותנו בזמינות 24\7".

אחד האתגרים שמייחדים את חמ"ל פיקוד המרכז, נוגע כמובן להתמודדות של הלוחמים באיו"ש עם האוכלוסייה הפלסטינית. "זה דורש מאיתנו להיות ערניים כפליים, לוודא שכלל ההנחיות מגיעות לחיילים בקצה, ושיש להם את המעטפת הנדרשת כדי לתמרן בסיטואציות כאלה", מחדדת רס"ן מזור, "נעשים כאן לא מעט מהלכים לטובת העלאת המודעות לנושא. בסוף אם כל אחד ידאג לשמור על ההיגיינה שלו, ויימנע ממפגשים מיותרים, נוכל להכיל את האירוע ולמגר אותו. עזרו לנו לעזור לכם".

החמ"ל של פיקוד הדרום

"לחמ"ל בפיקוד הדרום יש שני תפקידים", מציג קצין אג"ם רפואה בפיקוד הדרום, רס"ן מאור אדרי, "הראשון - להוות כתובת לשאלות מקצועיות בתחומי רפואה, משא"ן, ואג"ם, לכלל צוותי ההיגוי בפיקוד. התפקיד השני הוא לשמש גורם מאגד לכלל הנחיות של משרד הבריאות וצה"ל, ולהנגיש אותן באופן מהיר ורלוונטי עד לאחרון החיילים בפיקוד״.

"אנחנו מקיימים הערכות מצב יומיומיות ברשות מפקדים אג"מיים בכירים - מהאלוף ועד קצין האג״ם", ממשיך רס"ן אדרי, "כל המידע וההנחיות הרלוונטיות שמופצות בצה"ל, עובר כאן, ויוצא בצורה מותאמת לפיקוד הדרום, דרך צוותי היגוי המורכבים מגורמי אג״ם, רפואה, משא״ן ולוגיסטיקה".

"חוץ מהערכת המצב המתמשכת, וכמובן ממוקד המענה הטלפוני לצוותי ההיגוי של היחידות בפיקוד, אנחנו גם עוסקים באיסוף נתונים על כשירות היחידות ברמה יומית, והפצתם למפקדים", הוא מציין, "באחריותנו להרים דגל אדום כשקורה אירוע חריג בפיקוד". 

"בצוות שלנו, ובפיקוד הדרום בכלל, יש תחושה שאנשים מבינים את צו השעה - המפקדים רתומים מתוך אחריות לאירוע, מקיימים את ההנחיות ואוכפים אותן", הוא מסכם, "הצוות שנבנה פה מורכב מהאנשים המקצועיים ביותר, והוא לא הצוות היחיד - אנחנו חלק משרשרת. חשוב לזכור, שבתקופת הקורונה אנחנו נמדדים לפי החוליה החלשה שלנו, וזה נכון לגבי הצוות הרפואי, המפקדים וכמובן החיילים".

החמ"ל של פיקוד הצפון

גם החמ"ל של פיקוד הצפון לא נח לרגע - הוא מספק מענה מהיר לכל מי שיש לו שאלות בנושא הקורונה, או שהושפע ממנה בדרך כלשהי, החל מהחיילים ומפקדיהם, ועד משפחותיהם. תתפלאו לגלות שהחמ״ל מאויש באופן וירטואלי בלבד - דרך שיחות טלפון או וידיאו, והודעות בוואטסאפ.

ע' מר"פ בפיקוד הצפון, רס"ן דודי סגל, מסביר: "בעקבות המצב, ובכדי למנוע הידבקות, הרופא בחמ"ל נגיש באמצעות הטלפון בלבד. ומאחר שהרפואה הקלאסית מושתתת על מפגש אישי עם המטופל, זה בהחלט אתגר. אבל אנחנו עושים הכול כדי לצלוח אותו".

לדבריו, החמ״ל אף קיים סימולציה ייחודית, שכללה מפגשי טלפון וירטואליים עם חולים, ואיפשרה למטפלים לתת ולקבל משוב על השימוש בסוג המענה הלא שגרתי.

לצד הרופא שנמצא בחמ"ל 24/7, יושבים גם סטודנטים לרפואה, וקצינים בתחום. "תפעול החמ"ל הוא מבצע שכולל הרבה מאוד אנשים", מספר רס"ן סגל, "הרופאים, האחים, החובשים, והפרמדיקים - כולם נמצאים בחזית המערכה, והם מהווים מוקד ידע בעל משמעות רבה בתקופה הנוכחית. כולנו מלאים תחושת שליחות, ומגשימים את הייעוד שלנו. זהו אירוע גדול בחיל הרפואה, כולנו עובדים לילות כימים כדי לעזור". 

החמ"ל פועל כמובן בהתאם להנחיות של משרד הבריאות וצה"ל: "אנחנו הראשונים לעמוד בכל ההנחיות, מתוך חובה לשמש דוגמה ולשמור על האנשים שלנו. אנחנו לוקחים אחריות מלאה על בריאות החיילים, שהם חלק משמעותי בחברה הישראלית, מודעים לכובד האחריות, ונוטלים אותה בזהירות על הכתפיים שלנו". 

ניתן לפנות לחמ"ל פיקוד הצפון דרך מספר הטלפון האזרחי *4541, או דרך הוואטסאפ במספר 052-941-1002. " אנחנו זמינים בכל שעה, לכולם - לחיילים, לאזרחים, וגם לכאלו שלא משרתים תחת פיקוד הצפון", מחדד רס"ן סגל.

המוקד האפידמיולוגי באט"ל

החמ"לים של הפיקודים אכן עוסקים במתן הנחיות וסיפוק תשובות לחיילי הקצה. אבל עכשיו, כשמספר החולים בצה"ל ובכלל רק עולה, למי הם יכולים לפנות כאשר מתגלה מקרה פרטני של חייל החשוד בפיתוח המחלה? בעקבות הצורך הזה, הוקם בחיל הרפואה, בענף ברה"ץ (בריאות הצבא), מוקד אפידמיולוגי, אליו יוכלו לפנות קציני ברה"ץ מכלל הפיקודים, ולקבל מענה מקצועי ואחיד. 

"המוקד שלנו מיועד להתמודד עם אירוע פרטני שכזה מתחילתו ועד סופו", מכריזה האחות האפידמיולוגית הראשית בחיל הרפואה, סרן קארינה קסטילו, "אנחנו עוקבים אחרי מקרים של חיילים החשודים כנשאי הנגיף - מרגע הפינוי, דרך סיפוק הבדיקה (מול מד"א), הנחיית כל האנשים ששהו בקרבתו, ועד לקבלת התוצאות מול משרד הבריאות או המעבדה הצבאית".

חשוב להבדיל בין החמ"ל המטכ"לי של חיל הרפואה, שנמצא בו נציג ברה"ץ - שנותן הנחיות ומענה רחב לשאלות כלליות, לבין המוקד האפידמיולוגי - שעוזר לנהל מקרים פרטניים מרגע החשד ועד סגירת המעגל.  

"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם מספר גורמים בחיל, כמו המעבדה הצבאית שהוקמה לצורך תיאום בדיקות, ענף המידע, ענף הרפואה ומוקד ״מקול הלב״ שפתח שלוחה ייעודית לסוגיית הדגימות", מסכמת סרן קסטילו, "יחד, אנחנו עושים את כל המאמצים כדי למנוע תחלואה, ולשמור על כשירות החיילים בכל צה"ל בצל הקורונה".