הצצה לאימון טנ"א ראשון מסוגו של חטיבת האריות

חילוץ לכודים, דימוי כפר עוין, ושימוש במציאות רבודה - באימון הזה של פלגות הטנ"א של חטיבת כפיר, לא היה כלי כבד מדי או משימה קשה מדי. אז איך מתקנים נגמ"ש תחת אש, ומשקפת תוך דקות? ולמה זה כל כך משמעותי למלחמה הבאה? כך נראה האימון של האנשים שבשבילם - בלת"ם הוא שגרתי

27.05.20
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

דמיינו לעצמכם את המצב הבא - אתם עמוק בשטח האויב, יכולים לשמוע את קולות הפיצוצים מעל הראש והזמן דוחק בכם לבצע את המשימה, כשלפתע הנגמ"ש שלכם מפסיק לנוע ואתם נתקעים בלי יכולת להמשיך. מה הייתם עושים? 

אז אולי זה נשמע לכם כמו דרך ללא מוצא, אבל בשביל אנשי הטכנולוגיה והאחזקה בגדודים, שהוכשרו להעניק סיוע בדיוק ברגעים כאלה - הכול ברור כשמש. הם מסוגלים להגיע לכל נקודה, לתקן רחפנים וכלי נשק מכל הסוגים תחת אש - ואפילו לגרום להפיכת נגמ"ש להיראות כמו פעולה פשוטה.

כדי להבטיח רמת ביצוע גבוהה כל כך, דרושים כמובן אימונים רבים. אחד כזה התקיים ממש לאחרונה בפלגות הטנ"א (טכנולוגיה ואחזקה) של חטיבת כפיר, בו תרגלו הלוחמים תרחישי קיצון בשלושה ימים אינטנסיביים במיוחד.

הבוקר הראשון בבסיס נחשונים נפתח בצורה לא שגרתית, לאחר שהסתבר למשתתפים כי במקום לצלול הישר לתפעול האירועים, כמו שקורה ברוב האימונים, הפעם היה על כל אחד מהם להשתמש במקצוע הספציפי שלו כדי להתקדם לשלב הבא.

כל פלגה כאן מורכבת מבעלי התמחויות שיודעים להתמודד מול סיטואציות מגוונות בשטח. כך למשל, אם צלף נמצא בעמדת תצפית והמשקפת שלו תקולה - אופטיקאי יטפל בבעיה, ואם נשק זקוק לתיקון - בוחני הנשק והתחמושת יגיעו מיד לנקודה שלו.

לכן השלב הזה של האימון היה בנוי כך שכל אחד יוכל להפגין את היתרון היחסי שלו ולחזק אותו, אם תרצו - מעין מרוץ שליחים מבצעי בו מתחרות 6 הפלגות זו בזו.

"בנינו את זה בצורה של תחנות וצבירת ידע", מסביר רס"ן כפיר כהן, קצין הטנ"א החטיבתי ומי שבנה את האימון, "בכל פעם הם היו צריכים להתבסס על תחנה כדי להתקדם - הרכב שתיקנו יביא אותם לנגמ"ש, וכדי לגלות היכן נמצא הנגמ"ש - צריך להיעזר ביכולות האופטיקאי, וכך הלאה".

48 השעות שפתחו את האימון כללו גם פריסה של מאות האמצעים והכלים של הפלגות ומבחני ידע מקצועיים ועיוניים, אך שום דבר לא יכול היה להכין אותם למה שחיכה להם ביום האחרון כבר עם הזריחה.

"רצינו ממש להכניס אותם לראש של מצב מלחמה", מדגיש הקט"א, "לכן השתמשנו בבא"ח ובכוחות בימוי אויב כדי לדמות כפר עוין. מילאנו אותו ברכבים סמויים, רכבים שהתהפכו, מנהרות תת-קרקעיות ולכודים שזקוקים לחילוץ. יצרנו מצבים שדורשים חשיבה מהירה, התמודדות עם התקלות ודיווחים בקשר".

אחד האלמנטים שעזרו להכין את האווירה הנדרשת היה הרעיון היצירתי של רס"ן כהן להשתמש בכדורי צבע, כמו בפיינטבול, כדי לדמות ירי חי בזמן חילוץ תחת אש. 

"זו פעם ראשונה שאנחנו משתמשים בכזה דבר באימון", הוא מתגאה, "ניסינו לתת תחושה כמה שיותר ריאליסטית בכל התרגילים, לכן גם השתמשנו במשקפי מציאות מדומה לאורך השבוע ועשינו מה שנדרש כדי לאתגר אותם בפן המקצועי והמנטלי".

"בשבילנו בלת"ם זה דבר שגרתי", מחייך רס"ן כהן, "הם עבדו כמו מכונה משומנת, עמדו בזמנים, הפגינו תושייה ואני מאוד גאה בהם על כל מה שהם עשו בשלושת הימים האלה. פלגות טנ"א הן חלק קריטי בהתמודדות עם מצבי חירום ויש משימות שפשוט בלתי אפשרי לבצע בלעדיהן. בסוף, אם יש למג"ד פלוגת טנ"א חזקה - אז גם הגדוד חזק הרבה יותר".