הגענו לבדיקה אצל האחות הראשית בצה"ל

בשגרה, האחים והאחיות הצבאיים ממלאים תפקיד נרחב. אך בתקופה האחרונה, הם הפכו לחיוניים יותר מתמיד, במאבק נגד נגיף הקורונה. לרגל יום האחות הבינלאומי, שאלנו את האחות הראשית של צה״ל, סא״ל אושרת גוזלן, את כל מה שרציתם לדעת על אחד מהמערכים החשובים שלנו

12.05.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

ספרי קצת על עצמך

אני גרה ברחובות, נשואה ליוסי - ביולוג במקצועו, ואמא לשלושה. התחלתי את השירות הצבאי שלי בקורס קדם צבאי לאחיות מוסמכות, וב-25 השנים האחרונות שירתי במגוון תפקידים בחיל הרפואה בתחומי טיפול, פיקוד על מרפאות, ניהול משאבי ריפוי, רמ"ד היערכות בתי חולים בפקע״ר, ומפקדת מרפ"א הבירה. כיום אני מתפקדת כאחות הראשית של צה״ל. 

מה זה אומר להיות האחות הראשית של צה״ל?

התפקיד שלי מעניין מאוד, מאתגר ודורש הבנה של הפוטנציאל המקצועי של האחיות, ושל הערך המוסף שהן מעניקות לצבא ככלל ולשרות הרפואי בפרט. אני אחראית על ההכשרות המקצועיות והפיתוח המקצועי במקביל לתהליכי מעקב ובקרה. המטרה היא לאתר את התחומים בהם נדרש שיפור וחיזוק, את אלו שבהם לאח או לאחות יש יתרון מקצועי. 

מה עושים האחים והאחיות בצה"ל?

בצה״ל כולו יש כ-200 אחים ואחיות במגוון רב של תפקידים. בתחילת שירותם, הם עוסקים בטיפול קליני במרפאות היחידה, מרפאות המומחים ור״ם 2. ככל שהם עולים בסולם הדרגות, מתווספים נדבכים של ניהול ופיקוד במרפאות, תפקידים בתחום ההדרכה וההכשרה, בפיקוד העורף, בחיל האוויר ועוד. הם שותפים במגוון תהליכים חיליים, וגם לוקחים חלק בהתווית מדיניות בריאות ברמה הצבאית וברמה הלאומית.

מה האתגרים של האחים והאחיות בצבא?

לאורך השנים, האתגר המרכזי היה העצמאות בטיפול. בשנים האחרונות, חיל הרפואה עושה צעדים משמעותיים להרחבת סמכויות הטיפול של האחים והאחיות. זאת על מנת לשפר את השירות הרפואי וזמינותו, וכן לאפשר עצמאות גבוהה יותר בטיפול בחייל.

אתגר נוסף, הוא הכשרתם באופן שיתאים למציאות המשתנה ולאתגרים הנוכחיים. למשל כשנגיף הקורונה התפרץ, הבנו כי נדרשת הכשרה בתחום מניעת הזיהומים וחיזקנו אותו.

כמו כן, לפני מספר חודשים, הכשרנו 23 אחים ואחיות בתחום הטיפול הנמרץ, והתכוננו לתרחיש בו הם ידרשו לתת מענה לחולים בינוניים וקשים.

איך הופכים לאח צבאי?

מסלול העתודה האקדמי לאחים ואחיות, ״פסגה״, הינו מסלול ייעודי המכשיר אחים ואחיות בצבא. מסלול זה גדל בכמות העתודאים, והחל משנת 2021 יוכשרו כ 50 אחים ואחיות מידי שנה, ויוצבו בכלל מרפאות צה"ל, בשדה ובעורף.

ספרי על העבודה של האחים והאחיות בצל הקורונה

במהלך המאבק בנגיף הקורונה, התקיימו שיתופי פעולה מדהימים עם משרד הבריאות, האזרחים, ומוסדות הרפואה הרלוונטיים. האחיות בפקע״ר הקימו מרכז שליטה יחד עם קופות החולים בישראל, ויד ביד עם מערכת הבריאות, הן סייעו בהתמודדות עם המגפה. 

האחים והאחיות ייעצו במוקדים הטלפוניים, איישו את חמ״ל הרפואה בכפר המחלימים, לקחו חלק בחקירות האפידמיולוגית ובאיתור חולים, והשתתפו במאמצים למניעת זיהומים. לצד רופאים, פרמדיקים, חובשים, וסגלי רפואה נוספים, הם הובילו את המלחמה בקורונה בצורה מעוררת הערכה.

המערך מורכב מאנשים חדורי מטרה, מקצועיים, ורתומים מאוד לעשייה. הלב הפועם של חיל הרפואה. הם נרתמו ולקחו חלק משמעותי במאבק הזה, וגרמו לי לתחושת גאווה אדירה.


מרפאה ב"כפר מחלימים"

במהלך החודשיים האחרונים פיקדת גם על ״כפר המחלימים״. איך את מסכמת את מילוי התפקיד?

״כפר המחלימים״ הוא מתקן אשפוז למשרתי צה״ל שנדבקו בנגיף באופן קל. מדובר בעצם בכפר הנופש באשקלון שהוסב למתקן אשפוז. במסגרת שהותם, החולים קיבלו מעטפת רפואית כוללת, ונמצאו תחת מעקב שוטף של 24 שעות ביממה, ולאורך כל תהליך ההחלמה. 

לפקד על המתקן היה מאתגר במיוחד, כי לכל משימה פשוטה נוסף מרכיב הזיהומים, ההתמגנות, ושמירה על בריאות הסגל. זה משהו שהיה צריך ללמוד, לתרגל, ולבקר תוך כדי נהלים ברורים, פיקוח, ומשמעת עצמית על מנת להשתפר.

לשמחתי, ולאחר שביום חמישי האחרון סגרנו את המתקן, אני יכולה לומר שצה״ל טיפל בצורה מופתית במשרתים שנדבקו, ושחיל הרפואה יידע לתת את המענה לכל סיטואציה שתגיע בהמשך.