הצצה ל"סנה בוער" - התרגיל הגדודי הגדול ביותר של חטיבת פארן

חדירת גבול, עימות מול מחבלים ולחימה בשטחים סבוכים - בשבוע האחרון עבר גדוד קרקל תרגיל ייחודי וראשון מסוגו הן מבחינת ההיקף והן מבחינת התרחישים. אז איך הם התגברו על אתגרי מזג האוויר ומה המסתערבים עשו שם? הצטרפנו ללוחמים וללוחמות והשגנו לכם הצצה לאימון שלקח אותם עוד צעד קדימה

26.01.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

כשלוחמי גדוד קרקל קיבלו במוצאי השבת שעברה קריאה מפתיעה על חדירה בגבול מצרים לאחד היישובים באזור, הם לא חשבו פעמיים וקפצו למקום. שם, הם הבינו שלא מדובר באירוע אמת אלא בתחילתו של מופע השיא בתקופת האימון שלהם - התרגיל הגדודי "סנה בוער".

העובדה שהאירוע הוא בעצם תרגיל, לא מנעה מהם לעשות הכול כדי לחדול אותו. הם נעזרו בנתוני תצפיות, איתרו את המחבלים, פשטו על המבנים בהם התחבאו והחזירו את השקט לאזור.

"זה היה התרחיש הראשון בתרגיל, שמסכם את כל האימונים הכיתתיים והמחלקתיים שעברו בתקופה האחרונה", מסביר קצין האג"ם של חטיבת פארן, רס"ן אביב אוחנה, "המטרה שלו היא להכין ולהכשיר את הגדוד לתרחישי קיצון ואירועי אמת שהם עלולים לפגוש במשימה ההגנתית שלהם במהלך התעסוקה המבצעי בקו הזה ממש".

זו היא אמנם לא הפעם הראשונה בה התרגיל הגדודי מתקיים, אך לדבריו של רס"ן אוחנה, הפעם הזאת היא העצימה מכולן. "השנה, לקחנו את התרג"ד ל'אקסטרים' - התחלנו בתרחיש מתגלגל במוצ"ש ומשם המשכנו לאירועים נוספים שנמשכו מספר ימים", הא מתאר, "הלוחמים והלוחמות לא נבחנו רק ברובד המקצועי שלהם, אלא גם ברמת האיתנות שלהם ובחוזק המנטלי, שבא לידי ביטוי בתנאי מזג האוויר המאתגרים שפגשנו".

אחרי תרחיש החדירה ליישוב, לוחמי הגדוד לא נחו והמשיכו מיד למשימה הבאה. "תרגלנו במל"א (המרכז לאימוני יבשה) שבבסיס צאלים לחימה בשטח בנוי, והעמדנו לרשותם את כל האלמנטים שהם צריכים להפעיל כמו תצפיות, קשר עם רבש"צים (רכז ביטחון שוטף צה"לי) ביישובים ומטענים שאיתם הם יודעים להתמודד", מפרט רס"ן אוחנה, "לאחר מכן הם הוקפצו לרצועת עזה והתמודדו עם איום של חדירות מחבלים ליישוב".

בחצות הליל של אותו היום, הגדוד הופעל לתרחיש קיצון בו נדרש לבצע תנועה ולהילחם בתוך שטחים סגורים וסבוכים. "בתרחיש זה הפעלנו אש חיה וטנקים במשך שעות ארוכות", הוא מספר, "בתום התרחיש, וכשהם חשבו שהתרגיל הגיע לסיומו - הפתענו אותם בתרגיל שהתקיים במתאר של מרכז תעשייתי. שם יחד עם יחידת המסתערבים של המשטרה, הם התמודדו עם אלמנטים של הפיגוע האחרון במרכז התעשייתי "ברקן" הכולל סיטואציה של בני ערובה".

לא רק הימ"ס פעלו לצידם באותו תרג"ד, גם טנקים של חיל השריון, רחפנים, תצפיתניות ויחידת רוכב שמים תרמו את חלקם ושיתפו פעולה, כדי להתכונן הכי טוב שאפשר למקרה אמת שעלול להתרחש כל עת. "התרגיל נחשב כהצלחה גדולה, ובחודשים הקרובים יתקיים במתכונת דומה גם בגדוד ברדלס".

"למרות השעות הארוכות, הקילומטרים הרבים, ומזג האוויר הקיצוני בתוואי שטח לא קלים, הגדוד עמד במשימתו והתמודד עם האתגרים המורכבים שעמדו לפניו במקצועיות רבה", מתגאה רס"ן אוחנה, "כקצין האג"ם של החטיבה אני יכול להגיד בביטחון שהגדוד יודע לעבוד ולנצח במציאות בה האויב ינסה לאתגר אותנו".

״אני יודע שמזג האוויר לא היה לטובתנו, אבל זה לא עצר אותנו", מגלה מפקד גדוד קרקל סא"ל ארז שבתאי, "הגענו לרמה גבוהה בהרבה היבטים, האימון הכין אותנו לאתגרים העומדים וכאלו שעוד יעמדו לפנינו". 

"כעת, אני מאוד גאה לעמוד כאן כמפקד הגדוד ולראות פה לוחמים ולוחמות נלחמים ולא מוותרים", מסכם המג"ד. "חזרנו כמו שיצאנו רק מחוזקים וטובים יותר וזה בזכותם, כמובן בהובלה של המפקדים".