מטבח צבאי לבעל עסק וממכונאי רכב להייטקיסט

חיילים רבים מדמיינים את יום השחרור - אך בין אם הוא קרוב או רחוק, סביר להניח שהמחשבה עליו תהיה מעט מלחיצה. מה עושים ביום שאחרי? איך מוצאים תחום עיסוק? פרויקט "מקצוע לחיים" של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה כאן כדי לעזור לכם לעבור את התקופה - וגם כדי לסדר לכם עבודה. פגשנו שני בוגרים שסיפרו על הכלים הייחודיים שקיבלו בתוכנית, ועל ההצלחות שבאו בעקבותיה

11.08.20
טליה פירון, מערכת אתר צה"ל

שם של תוכנית יכול לפעמים להיות גם סתם שם. הוא אולי קליט, או משלב משחק מילים - אבל לא תמיד מבטא באופן מדויק את מהות הארגון והעשייה מאחוריו. במקרה של "מקצוע לחיים", לא כך הדבר - התוכנית, שממש כמו ששמה רומז, מוצאת עיסוק אמיתי ופרקטי עבור תלמידיה.

אז מה זה בעצם אומר? "במקור, התוכנית נועדה לדאוג למשרתי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה המשתחררים בקרוב, ולספק להם הכשרות בתחומים שונים - אך היום כלל החיילים בצה"ל יכולים לגשת למיונים ולקחת בה חלק", עונה מפקדת מנהלת "מקצוע לחיים", סא"ל אסנת לוי מגירא. 

ההכשרות אומנם מגוונות ומספקות כלים שונים למשתתפים, אבל יש להן דבר אחד במשותף: "אנחנו עושים כמה שיותר חיבורים למקצועות רלוונטיים למשק הישראלי. כך ניתן גם לדאוג לחיילים לפרנסה עתידית וגם לחזק את התעשייה בארץ".

היום, כחמש שנים לאחר שיצא לדרך, יש כבר לא מעט בוגרים שהצליחו להגשים חלום הודות לפרויקט. אדיר מגידש, חייל משוחרר ששירת כטבח במחנה שבטה, מספר כי תמיד ידע שהוא רוצה לעבוד בתחום המסעדנות: "גם לפני הצבא, היה ברור לי שאני רוצה להכין אוכל לאנשים - אבל לא חשבתי שאוכל להרשות לעצמי להירשם ללימודים".

כששמע על האפשרות של התוכנית הצה"לית, הממומנת על ידי משרד העבודה, הוא לא התלבט לרגע: "זה מה שנתן לי את ה'פוש' להתחיל את החיים שלי וללמוד את מה שאני אוהב - טבחות. למזלי, זאת הייתה החלטה נכונה, ומיד לאחר הלימודים פתחתי עסק מלבי משלי".

כשנשאל אם היה מצליח לפתוח עסק בלי "מקצוע לחיים", אדיר צוחק: "בלי כל הלימודים שעברתי בתקופה הזו, לא היה לי את ארגז הכלים הנדרש כדי להצליח. בנוסף לתחום שלי, עשיתי גם קורס ניהול עסקי, שקידם אותי אפילו יותר".

גם אלון ארץ, בן 22, מצטרף לדברים. עבור אלון, שלמד ניהול רשתות מיד לאחר סיום שירות כמכונאי רכב, היתרון המשמעותי ביותר היה התזמון של התוכנית: "היא מקנה לך את היכולת לצאת מהצבא וישר להחליט איזה מקצוע מתאים לך, בלי להתמהמה".

"בלי הפרויקט לא הייתי מצליח לשים את האצבע על התחום שאני רוצה לעסוק בו", הוא ממשיך ומדגיש, "הייתי מבזבז הרבה זמן וכסף כדי להבין מה אני רוצה לעשות".

כשהוא מסתכל אחורה על תקופת הלימודים, אלון שמח גם על החברים שהכיר במסגרת לימודיו בתוכנית: "כולם היו בערך באותם גילאים, ובלי קשר לזה שהיה לי כיף איתם וטסנו לחו"ל יחד - הם גם הפכו לאנשי הקשר שלי בתחום ועזרו לי להתקדם".

אז לאן בעצם הגיע אלון? ישירות לעבודה בניהול רשתות - יום לאחר שסיים את הקורס: "ב'מקצוע לחיים' הם יודעים שצריך להשתלב בשוק, אז עוזרים לך ליישם את מה שלמדת, ולמצוא דרך בה תקבל שכר על מה שאתה אוהב לעשות". הוא ממשיך ומחייך: "היו לי הרבה מקומות עבודה לבחור מהם".  

ועכשיו לשאלה המתבקשת - איך אתם יכולים להגיע לתוכנית הזו? סא"ל לוי מגירא מסבירה כי קיים מוקד אליו יכולים לפנות חיילים ומפקדים שרוצים להמליץ על חייליהם כאחד. 

״הוספנו הכשרות מיוחדות ללוחמים״, היא מפרטת, ״כחלק מהמגמה הגוברת בצבא לנסות להעניק להם התחלה חזקה באזרחות״.

"הבשורה המשמעותית היא שכך צה"ל רואה אתכם גם בשער היציאה ולא רק בשירות עצמו", מבקשת מפקדת המנהלת להעביר מסר למשרתים, "אנחנו עושים מאמצים אדירים כדי לנסות לתת בחזרה לאנשים שתרמו מעצמם בצורה משמעותית לצבא". 

לכל המידע על תוכנית "מקצוע לחיים" ולפרטי ההרשמה לתוכנית לחצו כאן