זה היה אחד התרגילים המטכ"ליים הגדולים ביותר שנעשו בשנים האחרונות

אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה יצא לתרגיל הגדול ביותר בשלוש השנים האחרונות, במטרה לשפר את מוכנות הצבא למערכה הבאה. באט"ל לא בחלו באמצעים - זה מה שקורה כשאגף שלם עובר לנוהל קרב תוך לילה אחד

29.12.21
גל רביבו, מערכת אתר צה"ל

בשקט, בלי שכמעט אף אחד יידע, תכננו במשך חודש וחצי באט״ל את מה שהפך להיות אחד האימונים המטכ"ליים הגדולים ביותר בשנים האחרונות - הכירו את תרגיל הפתע.

"לכל אורך התכנון, היו רק בודדים שהכירו את הרגיל הזה", מודה רס"ן שי הופמן, קצין ההדרכה של אט"ל, "למעט גורמי בקרה ובטיחות, אפילו המפקדים הבכירים הכי הפתעו כשקיבלו את הפקודה במוצאי שבת". רס"ן הופמן, שהיה בעצמו אחד ממתכני התרגיל, מדגיש שגם הוא הפך למתורגל בעצמו.

"המטרה לשפר את מוכנות המערך הלוגיסטי בזמן מלחמה", מסביר בפשטות רס"ן הופמן, שהיה אחד המהנדסים של התרגיל הענק, "אחרי 'שומר החומות' עשינו תהליך למידה ארוך וראינו לנכון לערוך תרגיל פתע שיבחן את יישום הלקחים מהמבצע".

האימון, שנמשך שלושה ימים אינטנסיביים, דימה לחימה בגזרה הדרומית שהתפתחה לאירוע רב זירתי, וגויס אליו סד"כ מבצעי של גדודי חי"ר וגדוד שריון, על מנת לתרגל בצורה המציאותית ביותר עם הכוחות בשטח. 

הכול התחיל בפקודה מהחמ"ל של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה. כבר מהיום שלמחרת נפתחו החמלי"ם , כוחות המילואים שגויסו בדקו מוכנות של ימ"חים (יחידת מחסני חירום), שינוע של כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי), הפעלת הרשת הלוגיסטית וסוללות ארטילריות.

חלק גדול במבצע כולל גם את מעורבות פיקוד הדרום וזרוע היבשה, שיטור צירים במרחב דרום ושילוב רב-זרועי עם חיל האוויר. עם הורדת הפקודה, פד"ם מיד בנו והפעילו מרכז לוגיסטי נייח, בשיתוף פעולה עם יחידת הצמ"ה המטכ"לית שיטה את האיזור ובנתה עליו את המרכז.

אחרי כל ההכנות, החלו לפעול ויצאו אל הקרב. "עברנו בין רגע משגרה לחירום", מפרט רס"ן הופמן, "לדוגמה, מרכז ההובלה, שהוא חטיבת ההפעלה המבצעית שלנו, הפעיל פלוגות מהירות לניוד כלי רקם כבדים כמו טנקים, תומ"תים ודחפורים, וגם פלוגות של משאיות שניידו אספקה ​​הכרחית לשטחי הכינוס של הגדודים".  

"תרגיל גדול לפני ביותר זה של מערך לוגיסטי לאומי בשנים אחרונות. בנינו ממש מנהלת מיוחדת, בהובלת קריית הדרכה, מפקדת אגד אחזקה ארצית, המרה"ס (מרכז הספקה האחוד) ומש"א (מרכז שיקום ואחזקה), שהיה שותפים המשפיעים להתנעת תרגיל, תפעול והבקרה שלו בשטח".

"לאחר דבר יש לנו אחריות על כל הצבא", הוא מסכם, "על כל הפיקודים, הזרועות, האגפים וכוחות הביטחון בישראל. אנחנו צריכים לתמוך בזמן חירום את כולם, מרמת המטה הכללית ועד ללוחם בגדוד - וזה הערך האמיתי של תרגיל כזה".