בזכות האפליקציה הזו - תוכלו לקבל ציוד צבאי עד הבסיס בלחיצת כפתור

צריכים מקדחה? נשארו לכם מנות קרב שאין להן כל שימוש? הכירו את "We Share" - האפליקציה הצה"לית החדשה שתאפשר לכם לתת ולקבל ציוד, מזון וריהוט מרחבי הצבא ומבלי לצאת מהבסיס. אז איך היא עובדת בדיוק? ומי הראשונים להשתמש בה? תוציאו טלפונים, כי סידרנו לכם את כל מה שאתם צריכים לדעת לפני שהיא מגיעה גם אליכם

20.06.21
גל רביבו וליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

סיפורה של האפליקציה שעלתה מחדש לאוויר בשבוע שעבר, התחיל כבר בשנת 2018, כשמילים כמו "כלכלה שיתופית" ו"רשת לוגיסטית" לא היו מושרשות בלקסיקון הצה"לי.

רס"ן ארז צור, אז מפקד הפלס"ם (פלוגת הסיוע המנהלתי), לקח חלק בסדנת כלכלה שיתופית. באותה תקופה הוא לא ידע שמה שלמד שם - יהפוך לבסיס ההמצאה שאולי תשנה את כללי המשחק של קבלת ציוד והעברתו בצה"ל.

במקום להמשיך ולהסתבך עם הזמנות ציוד שמתעכבות או כמויות עודפים שממלאים את מחסני הציוד, אפשר ליצור פלטפורמה חדשנית - בה יהיה ניתן להעביר את הציוד הנדרש בין יחידות שונות ברחבי הצבא בצורה פשוטה וקלה, לחסוך את עלויות ההובלה, זמן, וכסף עבור היחידה.


מה שהיה בזמנו רק בגדר רעיון, קיבל רובד מציאותי - עם השקת יישומון ניסיוני וראשוני בשם "WESHARE". היוזמה החלה כפיילוט ב-44 יחידות בפיקוד הצפון, שעתיד היה להימשך כחצי שנה לפני ההפצה לכלל היחידות באופן רשמי.

"הנחת היסוד שלנו הייתה שכל הציוד שהיחידות צריכות כבר קיים בתוך צה"ל - אך לא תמיד הוא נמצא במקום הנכון", אומר אל"ם שגיב שרביט, רמ"ח תכנון ובקרה במרה"ס, "לצורך זה קיימת האפליקציה - בשביל ניצול יעיל ואופטימלי של המשאבים הקיימים, וההבנה שאין צורך ממשי כל הזמן להמשיך ולרכוש מבחוץ".

"זה מביא את בעלי התפקידים למקום אחד, ופורס בפניהם את כל האופציות היישר אל הטלפון הנייד", מסביר רס"ן צור, "המערכת עובדת על הרצון לתת ולקבל, והופכת את חווית המשתמש לנוחה יותר".

 

המערכת כוללת מגוון רחב של מוצרים - החל ממזון, ציוד אימון גופני, תרמוקנים, כיסאות פלסטיק וכלי הובלה, ועד למיטה פנויה בבסיס ללילה, חדר דיונים ומשרד עם VC. מלבד שיתוף אמל"ח שאינו מותר בגבולותיה - כל דבר שיחידה צריכה כדי להתקיים נמצא שם בין העמודים.

"כדי להתחיל, כל יחידה צריכה פשוט לחפש או להוסיף פריטים שהיא מציעה", מסביר רס"ן צור, "אם אני צריך שולחן משרדי, לדוגמה, אני כותב זאת בשורת החיפוש, ומקבל את ההצעות הרלוונטיות על בסיס מיקום גיאוגרפי ודירוג של היחידה. לאחר ביצוע 'הרכש', היחידות יחליטו בינן לבין עצמן כיצד לבצע את ההעברה עצמה".

המערכת כולה מנוהלת ע"י מטבע חברתי שקראנו לו 'פיקסים' (fix). לכל מוצר במערכת מוצמד מספר ה'פיקסים' בהתאם לשווי שלו, שנבנה על פי מודל כלכלי שבחן את הצורך בסוג המוצר, אחוז השחיקה שלו והביקוש שלו. רק לאחר שיתוף מוצרים מצד היחידות הן יקבלו את ה'פיקסים'.

"המטרה הייתה לעודד מסירה והשאלה של פריטים, ולמנוע מצב שגדוד נשאר רק בצד המבקש", ממשיך רס"ן צור, "לכולם יש תמיד משהו לתת, בין אם זה ציוד או מזון, וחשוב לנו שהכל יעשה בצורה הדדית של תן וקח".

"רק בזכות התמיכה ושיתוף הפעולה מצד אנשי חטיבת הלוגיסטיקה, חיל הלוגיסטיקה ומרכז ההספקה המטכ"לי הפרויקט הזה יצא לפועל", מתגאה רס"ן צור, "רבים האנשים שלקחו חלק בעשייה הזו ותרמו המון".

הפיילוט פותח על ידי יחידת 'שחר' של אגף התקשוב וההגנה בסב"ר ומחלקת מערכות מידע בחט"ל (החטיבה הטכנולוגית ליבשה). אחרי שקיבלה האפליקציה תגובות חיוביות ממשתמשים, ולאור ההצלחה - היא הפכה לכלל צה"לית, ומהשבוע שעבר מושקת לשימוש בכל היחידות. 

"זו שיטה נוחה וחסכונית שנותנת פתרון גם לצורך המידי ביותר", מפרט אל"ם שרביט, "זה תהליך שממשיך להתפתח ולהשתדרג מרגע לרגע, עד שהצבא יהיה מחובר ונגיש לכולם".

"השינוי התרבותי שהאפליקציה מאפשרת, הוא חלק מהטמעת הרשת הלוגיסטית בצה"ל", מספר אל"ם שרביט, " WESHARE הוא ערוץ חדש ברשת הזו, ומתווסף לרכש, לפעילות בסיסי המרה"ס ועוד".

"אנחנו סומכים על האנשים שלנו שיפתחו לעולם חדש של כלכלה שיתופית: שינוי, שיתוף, והכי חשוב - אמון" מסכם אל"ם שרביט, "עם הזמן, כשהאמון הזה יבנה בין היחידות, תיבנה כאן רשת לוגיסטית חזקה ויעילה".

לכל סרטוני ההדרכה בנושא לחצו כאן