הסיפור מאחורי הפיתוח שהציל את חיי הקצין מדובדבן

את הרימון שהציל את חייו של הקצין מדובדבן פיתחו בחט"ל כבר בשנת 2008 יחד עם חטיבת היבשה באלביט מערכות, בעקבות מותם של רס"ן אלירז פרץ וסמ"ר אילן סביאטקובסקי. ישבנו לשיחה עם רע״ן תחמושת כדי לשמוע איך עובד האמל"ח החדשני

05.10.21
עינב גרינברג-כהן, מערכת אתר צה"ל

מאז ומעולם השתמשו לוחמים בצה"ל ברימוני רסס מדגם א׳ - רימון הגנה שמכיל חומר נפץ עם רסס, ובתוכו נפץ. כשזורקים אותו, הנוקר מכה בנפץ ונוצרת שרשרת שמביאה לפיצוץ הרימון. פגיעת קליע בנפץ, שהוא רכיב רגיש במיוחד, עלולה לגרום לפיצוץ הרימון שלא במתכוון.

"כבר בשנת 2008 הבינו שמדובר באירוע לא בטיחותי, והתחילו לחשוב על פיתוח חדש שימנע פגיעה בלוחמים", מספר סא״ל איציק דוד, רע״ן תחמושת בחט״ל. ואכן, בענף תחמושת בחט"ל, בשיתוף עם חטיבת היבשה באלביט מערכות, עבדו על רימון בעל מחסום מכני שימנע פיצוץ על גוף הלוחם כתוצאה משריפה, פגיעת רסיס או קליע. "אותה חציצה תוסר באוויר בזמן שמטילים את הרימון באופן ייזום", מסביר סא"ל דוד את הרעיון מאחורי הפריט החדשני.

פיתוח הרימון החדש החל כתוצאה ממותם של רס"ן אלירז פרץ ז"ל, סמג"ד 12 בגולני, ושל סמ"ר אילן סביאטקובסקי, שנהרגו בשנת 2011 בעזה כשרימון שהחזיק באפוד שלו נפגע והתפוצץ. כבר באותה שנה אושרה הגרסה החדשה מבחינה בטיחותית ונכנסה לשימוש. 

היום, כל היחידות בצה"ל משתמשות ברימונים מתוצרת דגם ב', גם באימונים. הוא הוכיח את יעילותו שוב לפני כשבועיים, כשניצלו חייו של סרן ד', מפקד פלגה בדובדבן, כשהרימון שהיה בתוך וסט הלחימה שלו נפגע, אך לא התפוצץ במהלך המבצע הלילי נגד תשתית חמאס באיו"ש.

"אנחנו בוודאי מרגישים תחושת שליחות וגאווה", משתף סא"ל דוד, "אנחנו רואים שהפיתוח והרעיון הטכנולוגי שנבט ביחידה, יחד עם חטיבת היבשה באלביט מערכות, הציל חיים של לוחם. ייעדנו אותו בדיוק למקרים כאלה. זה אירוע מאוד משמעותי. רק בשביל הצלת החיים הבודדת הזו, היה שווה להשקיע את כל שנות הפיתוחים, הניסויים והבדיקות".  

הרע"ן חושף שמדובר באמל"ח יחיד מסוגו בעולם: "אין דברים כאלה בצבאות אחרות. זה רימון ייחודי שעבר את כל התהליכים הביטחותיים שהגדרנו. הלוחם לא צריך לעשות שום דבר שונה כדי לתפעל אותו, מבחינתו, הוא זורק רימון כמו תמיד, אבל הוא מוגן יותר".