התרגיל שהתחיל בהפתעה מוחלטת, נמשך 30 שעות ללא הפסקה

במשך חודש וחצי, מבלי להוציא הגה, תכננו אנשי הלוגיסטיקה של אוגדה 91, תרגיל ראשון מסוגו, לפלוגות הסיוע שתופסות קו בגזרה. ביום ראשון האחרון, כמה רגעים אחרי שנכנסו החיילים בשערי הבסיס, הם כבר היו על הרגליים. אז מה קרה בין ניווט לבין נהיגה בשטח המדמה את גזרת לבנון, ומה זה בכלל "פלדה רכה"? הכול על התרגיל שנמשך כ-30 שעות, מבלי דקת מנוחה

20.09.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

ביום ראשון האחרון, אל מול הרי לבנון, יצאו ארבע פלגות סיוע מנהלתי (פלס"ם) להפעלת פתע "ארזים לוהטים", שלא נראתה כמוה באוגדה 91. וכשאני אומרת מפתיעה, אני מתכוונת להפתעה מוחלטת - כשכל החיילים הגיעו לבסיסים בבוקר וציפו לכמה שעות של התאקלמות, זמן לקחת נשימה לפני עוד שבוע עמוס וגדוש, הפעלת פתע בציר החמ"לים ואזעקה נשמעה ברחבי הבסיס - אזעקה שמשמעותה הקפצה.

אז מי אלו הפלס"ם? פעמים רבות מדברים על 'הכוח שייכנס לשטח אויב ביום הפקודה' - כוחות חי"ר, שריון, הנדסה. נוטים לא פעם לשכוח שהלוחמים האלו זקוקים לדלק, תחמושת, אוכל, מים, ציוד רפואי ועוד - ועל כן, כוח נוסף שיחצה את גבולות המדינה יורכב מפלוגות הסיוע המנהלתי.

מתוקף אחריותם של חיילי פלוגות הסיוע על כשירות האמל"ח, האספקה, הרפואה, הטנ"א (טכנולוגיה ואחזקה), הלוגיסטיקה ועוד, יצאו באוגדה לתרגיל המיוחד. בשקט של הרי הצפון, האיומים מסתתרים להם ועתידים להפתיע בכל זמן ועת, או איך שקצין הלוגיסטיקה החטיבתי של 769, רס"ן יוסי אוזון בחר לנסח את זה: "נכון שמסביבנו הכול נראה ירוק ויפה, אבל אנחנו תמיד יודעים מה הצד השני מתכנן". 

את התרגיל תכננו במשך חודש וחצי בשיתוף מפקדי הפלס"ם: "חיכינו שגדודים חדשים יעלו לאוגדה - 435, 601, 424 ו-71. אבל, אפקט ההפתעה היה משמעותי ולא פסח על אף אחד היות וידעו שהתרגיל יחל ביום שני ובראשון עושים מערכת הכנות", מספר רס״ן אוזן, "ב-13:00 הם קיבלו טלפון על תחילת התרגיל, ועשר דקות אחרי - כל הפלוגות הוקפצו". 

"הפלגות קיבלו שעות בודדות להתארגן. הם היו צריכים"לגייס" (כחלק מהתרגיל) אנשי מילואים, לרכז את כל הציוד והתחמושת, למלא את הרכבים באספקה עבור 48 שעות לחימה, ולהגיע לנקודה בשטח שמדמה לחימה במתווה צפוני", ממשיך רס"ן אוזון בהתרגשות. 

מרגע הגעתם לנקודה, ועד סיום התרגיל שערך כ-30 שעות, התמודדו פלוגות הסיוע עם אתגרים שונים: ניווטים ביום ובלילה, שינוע של משאיות כבדות, נהיגה ללא אורות בשטח מדורדר המדמה מתווה צפוני, מטווחים, אירוע רב-נפגעים ותרגול של פלדה רכה (חילוץ פצועים תחת מרק"ם שהתהפך).

"מדובר בתרגילים לא סטנדרטים, אלא בפעולות לוגיסטיות ברמה המקצועית ביותר", מציין סא"ל מאיר אזולאי, קצין הלוגיסטיקה של אוגדה 91, "זוהי הפעם הראשונה שהמפקדים והחיילים עולים לקו בגזרה הזו. האתגרים פה שונים מגזרות אחרות, לכן, בחנו את החיילים על הגזרה עצמה ועל ידע מודיעיני ולוגיסטי רלוונטי. השתדלנו לקחת את הפלס"מים עד הקצה".

"התרגיל הזה נוצר כדי שביום הפקודה נכיר מבעוד מועד את כל התרחישים ההגיוניים - דרישות הלוחמים, העברת הכוח הלוחם בצורה הכי יעילה, פינוי פצועים בצורה הכי מהירה ומה לא", מסביר רס"ן אוזון, "זו משמעות התפקיד - לקום כל בוקר בשביל החייל בקצה, ולתת לו את המענה הכי טוב, מבחינת כל המעטפת, המזון המדים הציוד והרכב". 

"בחירום המשקל שעל הכתפיים שלנו הרבה יותר גדול - לוגיסטיקה חזקה תעזור לנצח במלחמה", מוסיף קצין הלוגיסטיקה החטיבתי, ועמיתו מהאוגדה מצטרף בחיוך, "הם הוכיחו לכולם שיש לנו על מי לסמוך". 

התרגיל הייחודי שימש למעשה גם כתחרות, ואתמול בלילה, בזמן שישנתם, התקיימה תחרות נוספת בה השתתפו 17 פלוגות מחטיבות שונות בצה"ל.

בתחרות היו 7 תחנות בתחומי מזון, הפקה, לוגיסטיקה, אחזקה, חילוץ, רפואה, משאן ומבחנים עיוניים. ״זה אחד המופעים החשובים ביחידות בהקשר למוכנות למלחמה״, סיפר קצין הלוגיסטיקה הראשי, תא״ל רונן כהן, ״העובדה שכל הפלוגות נוכחות יחד עם כל המג"דים והמח"טים מרגשת - זה מה שמצופה מאיתנו בשגרה ובמלחמה״.

ואלו המנצחים:
במקום הראשון - גדוד 52 של שריון, במקום השני - גדוד 13 של גולני, במקום השלישי - גדוד 75 וגדוד ברדלס, וכמובן המנצחים של התחרות בצפון - גדוד 435. אז אל תשכחו להגיד מזל טוב.