הכירו את 6 הפרויקטים החדשים של "צבא ההגנה לטבע"

9 שנים לאחר הקמתו, מתרחב מיזם "צבא ההגנה לטבע" בפרויקטים חדשים. מ"התפראות" ביצות, דרך גינות אקולוגיות ועד וחקר טבע חוצה גבולות עם ירדן - שמענו על הפעילויות שיובילו יחידות צה"ל ויסייעו לשמירה על ערכי הסביבה ובעלי החיים

27.12.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

בשנה הקרובה יצטרפו עוד שישה פרויקטים חדשים למיזם ״צבא ההגנה לטבע  - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם״, שיצא לדרך לפני תשע שנים. 

כיום מונה המיזם כ-60 פרויקטים ביחידות מכל החילות והזרועות, המקדמות תהליכים ועשייה סביבתית פעילה, מהחרמון ועד אילת. לקראת 2023, הרחיבו באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ובמשרד הביטחון את העשייה  בשישה פרויקטי דגל חדשים, וזאת בשיתוף עם ארגוני הסביבה המובילים בישראל (קרן הדוכיפת, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, רשות העתיקות). 

צילום: יהונתן בן סימון

באוויר

בסיס רמת דוד של חיל האוויר ממוקם בעמק יזרעאל - בלב ליבם של בתי גידול ייחודים המאופיינים ב"קרקעות כבדות" (קרקעות שהתנקזו מרכסי ההרים סביב). כמענה מרכזי למשבר האקלים, ישמרו וינגישו משרתי הבסיס את אותם בתי גידול, יקימו מקלט למינים אדומים (מיני חי וצומח בסכנת הכחדה) ואף יפתחו נהלים חדשים לטיפולי השטח ללא ריסוס. 

בנוסף, היחידה תתחזק את גדרות הבסיס על מנת למנוע פגיעה בבעלי חיים ותסדיר מעברים לתנועתם.

צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע

בים 

בסיס חיל הים בחיפה יעסוק בצמצום ההשפעות הסביבתיות שנוצרות כתוצאה מפעילות החיל באותו המרחב. במסגרת פרויקט זה, יועמק הידע בנושא הים בקרב מפקדי היחידה וחייליה, ייאספו נתונים חדשים שיאפשרו פעילות ללא פגיעה בבעלי החיים הימיים ויוטמעו ערכי שמירת טבע וסביבה בקרב כלל משרתי הזרוע.

צילום: יהונתן בן סימון

ביבשה

יחידת הקישור לצבאות זרים תחל בפרויקט "פירות השלום" - על מנת לחבר את מפקדי וחיילי היחידה לערכי הטבע והמורשת בשיתוף הצבא הירדני. במסגרת הפרויקט, יסייעו החיילים בפיילוט ראשון מסוגו בישראל של "התפראות" - הסבת בריכות דגים שיובשו לביצות שמושכות אליהן עשרות מינים של ציפורי מים. 

ביצות אלו יהוו בית גם עבור חיות ארצישראליות, כמו חתול הביצות, וגם עבור חיות שמוגדרות בסיכון להכחדה, כמו לוטרות. בנוסף, היחידה תערוך השתלמויות עם השותף הירדני בנושא טבע, ויקודמו מחקרים משותפים בנושא טבע חוצה גבולות.

צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

פרויקט נוסף יתקיים בבה"ד 1, לצד הפעילות הוותיקה של "קצין שומר טבע״. תכלית הפרויקט החדש להוות מגדלור ערכי בהקשרי שמירת הטבע, ובמסגרתו יעברו הצוערים סדרת הרצאות והשתלמויות בנושא השפעת משברים אקולוגיים והקשר המובנה בין צה"ל לסביבה. בפועל, יבצעו הצוערים ייעול סביבתי וכלכלי בתחום זיהום האור (צמצום השימוש בתאורה), הפרדת פסולת, שימוש בשירותים סביבתיים והקמת גינות אקולוגיות. 

צילום: יהונתן בן סימון

האחרון מבין ששת הפרויקטים החדשים, "קום והתהלך בארץ", עוסק בסימון שבילים והסדרת טיילות בשטחי אש. את הפרויקט תוביל מחלקת האימונים במפקדת זרוע היבשה, תוך שמירה על צורכי האימונים - סימון שבילים חדשים, תיאום למטייל הבודד ולקבוצות, שינוי תוואי השביל לפי צורך והנגשת אתרי ערכים לאומיים.

צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

"המאמץ לשמירה על הטבע הייחודי בישראל, על אחת כמה וכמה בעידן של משבר אקלים, הוא קריטי לחיינו״, מציינת איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע, ״צה"ל הוא חלק משמעותי במאמץ זה, בהיותו גורם משמעותי במרחב הישראלי, ובעל השפעה משמעותית על הטבע והסביבה - אנחנו גאים ושמחים להיות חלק ממיזם משמעותי זה״. 

״המיזם מהווה פריצת דרך לחיזוק הקשר בין צה"ל לסביבת פעילותו, תוך לקיחת אחריות של המפקדים והחיילים, לשמירה על הטבע, הנוף והמורשת״, מדגיש תא״ל אריאל שימה, קצין חיל הטכנולוגיה והאחזקה הראשי, ״אנחנו גאים שיש לנו, כצה"ל, את היכולת לסייע ולתרום לסביבה שלנו - מברכים על הגדלת הפרויקטים במיזם. אנו קוראים לכלל היחידות והמפקדים לקחת אחריות על סביבתם, להצטרף לפרויקט, ולהרחיב את המיזם שיבטיח לנו עוד שנים רבות בטבע הנפלא שלנו".

צילום: יהונתן בן סימון