היחידה שמוכיחה שלכל בעיה מבצעית יש פתרון - בתוך שעות

מדפסות תלת מימד, מכונות חיתוך לייזר ובינה מלאכותית - עם כל אלה יפת"ח מייצרים את האמל"ח היצירתי ביותר בצה"ל שעונה לכל דרישה. כשכוחותינו בשטח נתקלים בבעיה, היחידה משנה את שדה הקרב בשבילם. נכון, קשה לדמיין, אך כשהתוצר משחרר תריסר רימוני גז מדמיע - אפשר להתחיל להבין מה הם עושים. הצצה מיוחדת למקום שבו גם החלום הכי רחוק יכול להפוך למציאות

02.03.23
עלמה סברוב, אביטל פשחור, מערכת את"צ

2018 - רבבות פלסטינים פוקדים בקביעות מדי יום שישי את הגבול שבין ישראל לרצועת עזה - מפגינים באלימות מול כוחות הביטחון הישראליים ומאיימים בפריצת גדר המערכת. סדרת העימותים והפרות הסדר נמשכה כשלוש שנים ונחשבת לאחד האירועים הבולטים ביותר ברצועה באותה התקופה. 



עריכת תוכן וקריינות: עדי קלר
עריכת וידאו: שלו מיוני
צילום: מיקה גבע

בצה"ל עלתה ההבנה שיש צורך לפתרון מהיר לפיזור ההפגנות האלימות על הגדר. הדרגים הגבוהים פנו לאחת היחידות הוותיקות והחשובות ביותר בצה"ל למציאת מענה - יפת"ח.  ביחידת פיתוח חיל ההנדסה הצליחו לייצר רחפן ראשון מסוגו, הקרוי "ים של דמעות" - ומאז רק הוסיפו לגדול ולהתקדם.

"יפת"ח זו יחידה מולטי הנדסית וטכנולוגית, שמערבת כמה תחומי הנדסה בדגש על אלקטרוניקה, תוכנה, חומרים, מכניקה וחומרים נפיצים", מפרט מפקד היחידה, סא"ל ע', "בנוסף, אנחנו מתעסקים בכל עולם הייצור - תלת מימד, עיבוד שבבי, מסגרות, נגרות ותפירה. כל זה כדי לספק מוצר אמין ובטיחותי לקצה המבצעי". 

"בתקופת הפרות הסדר האלימות, יצרנו פתרון כדי שהמפגינים לא יוכלו לעלות על הגדר ולפרוץ אותה - 12 רימוני עשן שמטילים גז מדמיע. הטלנו סה"כ 2,000 רימונים וזה היה אחד המרכיבים המשמעותיים בעצירת ההפגנות", מוסיף סא"ל ע'.

בעזרת מדפסות מתקדמות, לייזר ואפילו בינה מלאכותית, ביפת"ח מייצרים פתרונות טכנולוגיים לבעיות מבצעיות העולות מהשטח - במחשבה על שדה הקרב בו מתפתח תחום הרחפנים בקצב מהיר. הם גם הכתובת ליחידות ספציפיות הדורשות מענה לפעולות מהירות המתרחשות בטווח קצר ממועד הבקשה. 

"בהתחלה", מתאר מפקד היחידה, "התוצר שאנחנו בונים הוא 'בוטיק' - מתאימים למבצע אחד, ללוחם מסוים וליחידה ספציפית. בהמשך אנחנו מסתכלים על זה כאבן בניין שאפשר להתאים לתפוצה רחבה יותר, ומתכננים שיהיה אפשרי לייצא את האמל"ח בעלויות נמוכות - ברור לנו שאם זה טוב למבצע אחד, יכול להיות שזה יתאים גם למבצעים אחרים, ואנחנו אכן רואים שכפולים של חלק מהיכולות האלו". 

כמו למשל, "הקרנף" - רחפן מתקדם המאפשר ירי מהאוויר של רימונים, כולל רימוני רסס קטלניים, שבכלל נולד כפתרון לצורך של היחידה הרב-מימדית. מדובר ברחפן שבאמצעותו ניתן לשגר רימונים בצורה מדויקת, לדוגמה מבעד לחלון של בניין בו מסתתרים מחבלים. יתרון נוסף הוא שהקרנף אינו חד-פעמי, וחוזר ללוחם המפעיל לאחר השימוש.

"הצגנו למפקד היחידה שני פתרונות - אחד מבוסס על מטול 40 מ"מ והשני מבוסס על "נגב". עם הזמן הבנו שנגב זה נשק פחות רלוונטי לתפעול והמשכנו עם המטול", נזכר סא"ל ע', "הגענו לפתרון אלגנטי שמבוסס על מדפסת תלת מימד, עם מחסנית שמודפסת בתלת מימד - מאוד אמין, וכבר הפך מבצעי".

"כרגע מי שמוכשרת עליו היא היחידה הרב מימדית, ואנחנו צופים שבשנה הקרובה עוד יחידות יתחילו להשתמש ברחפן - אנחנו רואים שזה מאוד רלוונטי למתארי יהודה ושומרון, וכנראה גם למתארים נוספים", מציין מפקד יפת"ח, "ההערכה שלי היא שהשנה נראה לא מעט קרנפים בשטח - אני מניח גם שלא נשמע על כל מה שהקרנפים האלה יעשו". 

שני פיתוחי דגל נוספים של היחידה, אינם קשורים לרחפנים ולעולמות התקיפה. מדובר במוצרים הנדסיים, להם יוצרים פיתוחים חדשניים בימים אלו - "הזיקית" ומטען הכלימגור המשופר.

"הזיקית היא רעיון של מחלקת אמל"ח בזרוע היבשה - הם הגיעו לפה וביקשו מטען חדש, רב תכליתי", מפרט מפקד היחידה, "אחרי האקתון משותף, עלינו על רעיון של לקחת את מסגרות הפריצה שכבר פיתחנו אחרי עופרת יצוקה ולהשתמש בהן בפיתוח האמל"ח, בנוסף למנגנון שהדפסנו בתלת מימד - שהופך את הדבר הזה למסגרת שיודעת לפרוץ דלתות, גדרות, חלונות, קירות ובלוקים". 

"במהלך 2008, צוותי אמל"ח ביקשו להחליף את מטען הכלימגור - מטען נגד אדם אמריקאי", מצטרף רס"ם ש', ראש מסגרת המבצעים של יפת"ח, "הם רצו להוסיף לו מספר שיפורים - שמפתח הרסס יהיה גדול יותר, שהמטען יהיה עשוי מחומר פלסטי כדי להקטין ללוחמים את טווח הבטיחות לאחור, ועוד אנקדוטה - הם רצו שזה ייכנס בכיס של מכנס ב'".

יחידת יפת"ח, כשמה כן היא, פותחת אפשרויות בלתי נתפסות עבור כלל הגורמים המבצעים בצה"ל, המשפרות את איכות הכוח בשדה הקרב המודרני, בו רחפנים, מל"טים מתאבדים ואף כטמ"מים - מסוגלים להכריע מערכה.

"בשנים הקרובות, אנחנו נהיה בעולם התוכן הזה - של המטע"דים, מטענים ייעודים תוקפים", סאל ע' מתחיל לסכם, "לאחר מכן צריך לראות אילו טכנולוגיות עוד מבשילות - בוודאי ובוודאי ניכנס לכל עולמות הבינה המלאכותית. אנחנו כבר בפנים, אבל זה משהו שילך ויגדל".

אכן, גם בצה"ל לא נשארים אדישים למהפכת הבינה המלאכותית שחדרה לחיינו בסערה בתקופה האחרונה. למרות זאת, ביחידת יפת"ח לא משתמשים בתוכנות ה-AI המוכרת לכולנו, אלא בטכנולוגיות אחרות מתקדמות וייחודיות.

"בכל מבצע, צה"ל רוצה לצמצם ככל האפשרי את הנזק האגבי לאוכלוסיות ולתשתיות שאינן מעורבות, ולפעול בצורה מאוד מדויקת. ה-AI עוזר לנו לדייק את האמל"ח שלנו - הדבר יביא את הכוח הפועל להיות הרבה יותר כירורגי, לפגוע באמת באויב ולא במי שמסביב. אני מאמין שנראה את התוצאות כבר בשנה הקרובה".