"מנתחי" ה-D9 שמגיעים אליכם עד ללב עזה

רגע לפני שנכנסים כוחות החי"ר אל שטח האויב, מובילים אותם הטנקים וה-D9. הם מפלסים את דרכי הכוחות, פותחים צירים ולא ניתן לדמיין את את שדה הקרב בלעדיהם. אבל מה קורה כשרק"ם נפגע במהלך הלחימה ולא יכול לתפקד? בדיוק בשביל זה קיימת הכאצ"ה - היחידה שמתקנת את הכלים גם תחת אש

15.09.24
גיא שטיין, מערכת את"צ

לב שדה הקרב. במהלך חילופי אש בין לוחמינו לאויב, נפגע הנמ"ר של אחד הצוותים. כשנזק כזה עלול להשפיע על יחסי הכוחות, הם שם לעזור ולשנות את התמונה - חיילי הכאצ"ה (כוח אחזקת צמ"ה המטכ"לי), מפעילת הכוח הרשמי של מתקני הרק"ם בצה"ל.

"אנחנו מטפלים בשטח בנגמ"שים, דחפורים, האמרים ועוד רבים אחרים על מנת להחזיר אותם באופן מיידי למעגל האש", מסביר בפשטות מפקד היחידה, סא"ל אבי משש, "בזכות זה - פעילות הלוחמים לא נפגעת". ואכן, הכאצ"ה פועלת בכל התנאים ומגיעה היישר לאן שצריך. הכול כדי שהלחימה בתמרון תהיה מיטבית. 

על אף שהיחידה קיימת כבר שנים רבות, היא הפכה למבצעית רק במלחמה, זאת מתוך הבנה שחשיבות הכלים היא קריטית לרצף הלחימה - פתיחת צירים, הגנה על שיירות והפעלת אש: "היום אנחנו יודעים לבצע תיקונים גם בלב עזה, בשטחי הכינוס, במגננים, מעבר לבסיס עורפי".

ואיך זה קורה בפועל? "אנחנו מקבלים דיווח בקשר על פגיעה בכלי מסוים", מפרט סא"ל משש שלב אחר שלב, "משם אנחנו מבינים אילו חלפים נדרשים כדי לפתור את הבעיה ובאיזו סביבת טיפול נצטרך לבצע זאת". 

אבל זה ממש לא נגמר כאן. "יש לנו צוותים ייעודים לכל משימה המורכבים מקצין אג"ם שאמון על תכנון המבצע, כוח אבטחה, ואנשי מקצוע שמטפלים במשוריינים", אומר המפקד, "בהתאם לכך, אנחנו מחבירים את אחד מהם לשטח ומציידים אותם במה שנדרש".

וכשסא"ל משש אומר מה שנדרש - הוא מתכוון לציוד המיוחד בכאצ"ה: "יש לנו באופן בלעדי מחשבים המתחברים לרק"ם, והם יכולים לקרוא ולזהות תקלות. בנוסף, קיבלנו גם מכשירים חשמליים מתקדמים אשר מזרזים את תהליכי התיקון".

"היחידה חושבת על הדברים האלה מראש", הוא מוסיף, "לא נרצה להגיע לשטח ולגלות שחסר לנו מידע, או שאין לנו את האמצעים הדרושים. אנחנו חייבים להיות מדויקים בסדר הפעולות שלנו, כדי לוודא שאנחנו מטפלים בזה".

ועדיין, עם כמה שהכוח מגיע מוכן - בשטח כמו בשטח, יש דברים לא צפויים. "אנחנו בסביבת עבודה מאתגרת", הוא אומר, "לכן חוש האלתור שלנו חייב להיות מאוד מפותח".

"הייתה פעם שהודיעו לנו על תקלה ב-D9, ורק כשהגענו גילינו שמדובר בבעיה אחרת שונה לחלוטין, וארגז הכלים שהבאנו לא היה רלוונטי", משחזר סא"ל משש, " דוגמה נוספת היא תיקוני זחל - יש מקומות ממש צפופים, שאנחנו צריכים להבין איך אנחנו פורסים אותו בצורה שמתאימה לאיפה שאנחנו נמצאים".

ובין אם זה תחת אש, בכוננות או אפילו בשגרה, היחידה שואפת להגיע בדיוק כמו כוח כירורגי - בדייקנות, במהירות ומבלי לעכב את שאר הכוח. "צה"ל לא יכול להתקיים בלי כלים משוריינים", מצהיר סא"ל משש, "האחריות להחזיר אותם לכשירות וללא שום פגע היא שלנו, והעובדה שאנחנו תורמים למאמץ המלחמתי, אולי קצת יותר בשקט, מסבה לי גאווה גדולה".