כשדגל הדיו הונף מחדש - 70 שנה אחרי

08.05.22
ליעם אדיב, מערכת את"צ

כחלק מאירועי יום הזיכרון ויום העצמאות, ערך בשבוע שעבר פיקוד הדרום את מבצע "לאורם". במסגרתו, הוקירו משרתי הפיקוד, ובניהם משרתי אוגדה 80, את לוחמי דור תש"ח - לוחמים שבזכות התושייה ורוח הלחימה שהפגינו באותם קרבות קיומיים במלחמת העצמאות, קמה מדינת ישראל.

ביומו הראשון של המבצע, צפו אנשי הפורום הבכיר של אוגדה 80 בסרטו של אבי נשר, "תמונת ניצחון". לאחר מכן, הם צעדו בנתיבי נגבה על מנת ולהעמיק את היכרותם עם מבצע "חומה ומגדל" וכן שמעו את סיפורו של יעקב אילון, לוחם גבעתי בן דור תש״ח.

ביומו השני, סיירו אנשי האוגדה והיחידות תחתיה - החטיבות פארן ויואב, גדודי האיסוף וגדודי התקשוב האוגדתיים, במסלולי טיול בנתיבי הקרבות בעין עבדת, בקניון האדום ובנחל הגשרון העליון. זאת כדי לציין את המבצעים "עובדה" ו"חורב". הצעידה בכל מסלול ובציון כל קרב, נעשתה לזכר לוחמי תש"ח שנהרגו בקרבות.

מבצע "לאורם" נחתם במעמד טקסי ומרגש, בו שוחזרה הנפת דגל הדיו כסמל היסטורי ולאומי שמציין את הניצחון והשתלמות המאמצים שהושקעו בקרב על הקמת המדינה. השחזור נערך בראשות מפקד אוגדה 80, תא"ל איציק כהן, סגן מפקד האוגדה, אל"ם אלי ג'ינו, ראש עיריית אילת, מר אלי לנקרי ונציגי כוחות הביטחון מהעיר.

"כמפקדים וכלוחמים, ישנה חשיבות רבה מבחינתינו לחינוך להנצחת דור הלוחמים, לתעוזה ולתחושת שליחות", מצהיר סגן מפקד האוגדה, אל"ם אלי ג'ינו, "דווקא בימים כאלה, בהם מרחפת תפיסת ה-"מה יוצא לי מזה" מעל ראשי הנוער, גוברת חשיבות החיבור של הלוחמים למורשת העבר".

"דור תש"ח הוא דור של פורצי דרך", ממשיך אל"ם ג'ינו, "משחררי המדינה ומקימיה ואנו חבים להם רבות על כך. נמשיך לפעול למימוש ולהשלמת המשימה שבה הם החלו - שמירת הביטחון ותחושת הביטחון בנגב תוך גילוי רוח לחימה, תעוזה ונחישות".