הפרויקט המרגש של חניכי "חבצלות" למען ילדים חולי סרטן

חניכי תכנית "חבצלות" של אגף המודיעין רצו להראות שאפשר לשנות חיים של אחרים – אפילו באמצעות מעשים קטנים. בעזרת יצירתיות, השקעה מאומצת ועבודה משותפת הם יזמו פרויקט חברתי ראשון מסוגו שנועד לגייס תרומות למען ילדים חולי סרטן

23.05.17
אלון תשובה, מערכת את"צ

המסלול בתכנית "חבצלות", כמו שיודעים חניכיו ובוגריו, מאתגר במיוחד. אך למרות הדרישות המקצועיות הגבוהות בשירות בשילוב לימודי תואר ראשון דו-חוגי - לא שוכחים באגף המודיעין גם את החשיבות בפיתוח מנהיגות חברתית.

במסגרת השנה השנייה של התכנית, נדרשים החניכים להציע ולהוציא לפועל יוזמות חברתיות, וזאת כחלק מפרויקט "סהרה".

סמלים פ, ת' ו-י', הם חברי הצוות שמוביל את מיזם GivEat, שמטרתו לאסוף תרומות למען ילדים חולי סרטן. מקור הכסף הוא ממסעדות המשתתפות בתכנית, ומפרישות 15 אחוזים ממחיר המנות אותן הן מוכרות. "במשך שלושה ימים רצופים, 15% מרווחי המנות שאנחנו נגדיר מראש עם בעלי המסעדות יועברו למען המטרה", מפרט י'.

ואם חששתם שבעלי המסעדות ינצלו את ההזדמנות להעלות את המחירים ברגע האחרון, תהיו בטוחים שחברי הצוות חשבו על כך מראש: "כל מנה שאנחנו מסכמים מול המסעדות רשומה אצלנו, ואנחנו מפיצים את המחירים עם תחילת הפרויקט. כך", מבטיח פ', "בעלי העסק חתומים על חוזה שלא מאפשר שינוי מחיר של הרגע האחרון".

"רצינו להפוך את התרומה למעשה יומיומי"

את הרעיון ליזום את הפרויקט דווקא בעולם המסעדנות מסבירה ת': "תחילה ערכנו סקרים בקרב חברים, הורים ומשפחות בקהילה. רצינו להבין מה יגרום לאנשים לפתוח את הכיס, ואיפה זה יהיה להם הכי נוח, רצינו שהתרומה תהיה מעשה יומיומי". הסקרים לימדו את הצוות על אהבת הציבור למסעדות, והם החלו ביצירת קשר עם עסקים שונים בחיפה.

במהלך החיפושים אחר ארגון שישתף איתם פעולה, הגיעו חברי הצוות אל עמותת "חיים", שהחליטה לתרום את הכסף שיצטבר למחלקה האונקולוגית ברמב"ם. "כשהבנו שיש לנו שותפים חיצוניים התרגשנו", נזכרת ת', "הבנו שמדובר בצעד ראשון לעבר הגשמת היעד".

אחרי שסימנו וי על המטרה הראשונה, המשיכו חברי הקבוצה בחיפוש אחר מסעדות שיסכימו לקחת חלק במיזם. "התקשרנו להמון מסעדות עד שקיבלנו את ההסכמה הראשונה", הם נזכרים. "כשבעל העסק הראשון אמר לנו 'כן', הבנו שיש עוד סיכוי ושזה בר השגה - רק צריך להאמין".

מכאן העניינים התחילו להתגלגל. המיזם המרשים צבר תאוצה, למול עיניהם הגאות והמשתאות של החברים. "מסעדות רבות פנו כדי להצטרף לפרויקט", מספר פ'. "היעד ההתחלתי שלנו היה 15 מסעדות. היום אנחנו כבר עומדים על 14 מסעדות רק בחיפה, ועוד 14 באזור המרכז. בימים אלו מתנהלים מגעים גם עם שלוש רשתות גדולות - דבר שלא ציפינו שיקרה".


פריצת דרך ביזמות

"התחושה שאתה עושה משהו קטן, כמו לשלם על ארוחה במסעדה, ולדעת שאתה משפיע באמצעותה - זו התחושה הכי טובה שיש", אומרת ת' בחיוך. "רצינו להעביר את המסר שלעשות טוב לאחר יכול להיות מאוד פשוט, ולקרב אנשים למעשים האלו".

"אנחנו רוצים לשנות את התודעה הציבורית", מוסיף י', "לאור הפניות שקיבלנו הבנו שגם עמותות וגם עסקים גדולים ירצו לקחת חלק במיזמים מסוג זה בעתיד. אני מרגיש שפרצנו דרך חדשה ביזמות", הוא מכריז בגאווה.

"חשוב לנו להעביר שני מסרים", אומר סמל פ'. "הראשון הוא לתת למען האחר, ולחפש תמיד את הדרכים לסייע לסביבה. והשני, הוא לא לוותר. נסו עוד ועוד עד שתגיעו לתוצאה הרצויה - בסופו של דבר זה יקרה".

סמל ת' שלצידו מהנהנת ומוסיפה: "למדנו בפרויקט "חבצלות" את הכלים למעורבות חברתית ויזמות. ועכשיו, כשהבאנו את הכלים שרכשנו לידי ביטוי ובנינו את פרויקט GivEat - למדנו גם לשווק, להתנהל וליזום בפועל ולא רק בתאוריה. שמנו לעצמנו יעד ואנחנו סוללים את הדרך אליו. תמיד יהיה מי שידחה, אבל בסופו של דבר מדובר במנטליות. אסור להיכנע גם אל מול הספקנות. צריך לשמור על מורל גבוה".



הפרויקט עתיד להתקיים ב-11-13.6 (ימי ראשון-שלישי). כל הפרטים