למה חיילי חטיבת המחקר מתרגשים מיום הבגרות במתמטיקה?

הם מלווים אותם לאורך כל הדרך, עד לבחינת הבגרות, מתגברים ביחד איתם על הקשיים ועוזרים להם להאמין בעצמם, ממש כמו אחים גדולים - הכירו את תוכנית "זימ"טמטיקה", שהפכה את חיילי חטיבת המחקר וקציניה לחונכים בחמישה תיכונים שונים: "יש לנו את היכולת לתרום לא רק מודיעינית, אלא גם ערכית"

23.04.18
אלון תשובה, מערכת את"צ

אם תגיעו ביום שלישי בבוקר לאחד מבתי הספר התיכוניים בדרום תל אביב, בבני ברק או בחולון, תראו מחזה לא שגרתי: חיילים וקצינים יושבים בקבוצות קטנות ומרוכזות עם התלמידים, ומעבירים שיעורי תגבור במתמטיקה ובפיזיקה.

זו השנה הרביעית שחטיבת המחקר מובילה את הפרויקט המיוחד הזה, שמכונה "זימ"טמטיקה" - שילוב בין ראשי התיבות "זירת מחקר טכנולוגי" ומתמטיקה.

במסגרתו, חיילים וקצינים מחטיבת המחקר של אגף המודיעין, מגיעים לחמישה בתי ספר תיכוניים ומחזקים את התלמידים המתקשים. "אנחנו מגיעים לאוכלוסיות מוחלשות בבתי ספר שזקוקים לעזרה הזאת", מספר סגן א', מוביל בפרויקט שמתקיים בשיתוף עם עמותת 'תובנות בחינוך'.

"המטרה שלנו היא להפוך את בתי הספר מ'אדומים' ל'ירוקים'", מוסיפה סגן נ', מובילת הפרויקט בשנה השלישית ברציפות. "כלומר, להפחית את מספר בחינות הבגרות הפסולות של התלמידים, דרך מתן ידע ודוגמה אישית. תיכון 'הרצוג' בחולון, לדוגמה, כבר הפך לירוק". 

באגף המודיעין מתגאים כי מספר הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמת חמש יחידות בבתי הספר המשתתפים במיזם הוכפל פי ארבעה. "בשנה שעברה "זימ"טמטיקה" קטף את פרס הרמטכ"ל להתנדבות. מדהים לראות איך מחבורה של 20 חיילים, התרחבנו ל-60, כל הזירות כבר משתתפות", מתגאה סגן נ'.

בנוסף, הוא מגלה לנו את סוד הקסם של הפרויקט: "בניגוד לשיעור הפרונטלי בכיתה, אנחנו מנהלים איתם שיעורים הדדיים בקבוצות. ככה אנחנו חווים ביחד איתם את הקושי, ומצליחים ללמד אותם לא לוותר עד שיצליחו".

לצד ההצלחה הלימודית, גם אחוזי הגיוס לצה"ל בקרב התיכונים המשתתפים עלו. "זה שהם רואים אותנו בתור אלה שכבר הצליחו בלימודים ומשרתים בתפקיד משמעותי בצבא, נותן להם מוטיבציה לשאוף למשבצת הזאת גם כן", היא מוסיפה.

"ביום בחינת הבגרות, התלמידים נרגשים, אבל אנחנו מתרגשים לא פחות", אומרת סגן נ' בחיוך, "זה מדהים לראות את חלקם מאמינים בעצמם בפעם הראשונה. גם אם הם מקבלים עשר נקודות יותר - זאת הצלחה מטורפת בשבילם. זאת שנה שהם עוברים בה בכי וצחוק, מורדות ועליות, ואתה כמו האח הגדול שלהם, נמצא שם כדי להבין ולתמוך".

גם התגובות החיוביות על הפרויקט לא איחרו לבוא: "זה מביא הרבה גאווה וסיפוק לחטיבה. בתחילת השנה לא האמנתי לכמות ההיענות והביקוש להשתתף בפרויקט, קיבלנו מבול של פניות מאנשים שרצו להשתתף - גם מחוץ ליחידה".

"אנחנו פועלים מתוך אמונה שמה שאנחנו עושים באמת חשוב, ובמבחן התוצאה אנחנו באמת משפיעים", מסכמת סגן נ'. "הפרויקט 'מחבר אותנו לקרקע' - הוא מזכיר שיש לנו את היכולת לתרום לא רק מודיעינית, אלא גם ערכית".