הקורס שמכשיר את החוקרים שמעצבים את תמונת המצב המודיעינית

המבוך הרחב ומרובה הזירות שנקרא המודיעין הישראלי מתעדכן ומשתנה כמעט כל שעה - האויב מתפתח ועל שיטות המחקר המודיעיני להתפתח בהתאם. על כן, מכשירים מדי שנה באגף המודיעין את החוקרים המוסמכים ביותר בתחום על מנת לפשט ולהבין את אותה מציאות מורכבת. הכירו את קורס ״אתרוג״

27.09.18

הם יושבים במחלקות המודיעין של הפיקודים המרחביים, או במשרדיה המסתוריים של חטיבת המחקר.כשהתעלומות של האויב פרושות לנגד עיניהם והפתרונות שהם מספקים משפיעים על הביטחון הישראלי נותר רק לשאול - כיצד מוכשרים חוקרי המודיעין, שעבודתם מעצבת את תמונת המצב היום-יומית שלנו?

"קורס 'אתרוג' הוא קורס הדגל של מערך המחקר באמ״ן״, פותח מפקד הקורס הנוכחי, סגן ע'. ״המטרה היא אחת ויחידה - ללמד את חניכי הקורס לקחת את חלקי הפאזל המודיעיני במדינה ובזירות השכנות, שלא תמיד מתאימים זה לזה, ולהרכיב אותו על מנת להעבירו לדרגים הבכירים ולמקבלי ההחלטות, שימירו אותו לפעולה״.

בקורס הייחודי מלמדים את החניכים במשך 12 שבועות כיצד מפשטים ומפרקים לגורמים את האתגרים שהמציאות הביטחונית המורכבת מביאה איתה. ״באמצעות למידה של כלי מחקר וניתוח מודיעיני, לצד כלים שמאפשרים להפוך את עולמות האויב לפתרונות נקודתיים - אנו מנסים לסגל לחניכים כלים ל'בירור' הסיטואציה תוך הצפת הזדמנויות לניצול הידע", מפרט מפקד הקורס.

״מערך המחקר הושפע מאוד מאירועי מלחמת יום הכיפורים, שדרשו פיתוח שיטות מחשבה וביקורתיות שיסייעו לא להישאב לתפיסות המקובלות״, מסביר סגן ע׳, ״על כן, אנו מלמדים בקורס שיטות שנבנו עם הזמן, על מנת לאפשר לחוקרים לאתגר את הנחות היסוד".

"עוד מרכיב שמשפיע באופן בולט על החידושים וההתפתחויות בקורס, הוא העידן הטכנולוגי המהיר בו גדלים חניכיו", מעיד מפקד הקורס ומוסיף כי העידן החדש - "התפוצצות המידע", מציב עוד ועוד אתגרים יום-יומיים: "זו מציאות המתחדשת מרגע לרגע תוך התחשבות בשינויים שנגרמים בה".

ובאלו תכונות צריך להחזיק חוקר מודיעין? ״אנחנו מנסים להקנות לחניכים בראש ובראשונה את הבנת ההשפעה״, מסביר סגן ע׳, ״התקופה בה הם גדלים, המתאפיינת בהשפעה מיידית דרך הרשתות החברתיות, היא עמוסת מידע ומאתגרת את יכולת ההשפעה. היא מכריחה אותך להיות יצירתי ומתקדם כדי לעצב את דעתם של מקבלי ההחלטות".

״ערך נוסף ולא פחות חשוב הוא למידה״, הוא מציין, ״אנחנו מלמדים לחשוב באופן ביקורתי, לשאול שאלות מעמיקות, לשאוף לאתגר את המציאות ולא להסתפק בתשובה נכונה אחת שמצאת אלא לחפש את כל הדרכים אליה״.

קורס ״אתרוג״ הוא קורס שהמחקר בו מוכוון להשפעה על מקבלי ההחלטות ולהסתכלות של 360 מעלות על אגף המודיעין בכללותו, בניגוד לקורסים המלמדים מחקר טקטי או מבצעי.

״ההיכרות האינטימית עם התפתחות האויב ומושאי המחקר היא ערך מפתח באופן בו אנו בונים ומשנים את הקורס - בתרגילים, בזמני הלמידה, בשיעורים ובהתנסויות המעשיות״ מדגיש סגן ע׳, ״היא מאפשרת לנו להיות מודעים תמיד לשינויים, להתפתחויות ולטלטלות האזוריות, דרכן נלמדים לקחים מודיעינים וכלים חדשים להתמודדות עם המציאות".

״חוקר מוביל מבחינתי הוא יזם קטן שמסתכל על המציאות דרך זכוכית מגדלת ייחודית, שמאפשרת לו לשאול שאלות שאף פעם לא ענו עליהן ולנסות למצוא להן מענה בכל הכוח״, חולק סגן ע׳ מניסיונו. ״החניכים יוצאים מתבניות המחשבה המוכרות ולומדים להביע דעה שונה מדעת הכלל ולשכנע בצדקת הדרך שלהם. זה דורש הרבה אומץ״.

החוקרים מתמקצעים בתחומם במהלך הקורס, ולומדים להבין את יחסי הכוחות במדינת ישראל ובסביבתה מזווית ייחודית. ״יצר הסקרנות שלך מתחדד", מרחיב מפקד הקורס, "אתה מבין באיזו מציאות אתה חי, מה מניע את העולם, ודרך כך אתה מבין כמה השפעה הולכת באמת להיות לך על כל אותם המשתנים".

״לכל חוקר, יש השפעה אמיתית על חיי אדם. ההבנה שאם אנחנו לא נעשה את הדברים אף אחד לא יעשה אותם - דוחפת אותנו לקצה״, הוא משתף, ״המאפיין הזה של התפקיד הופך את הקורס לאינטנסיבי ודורש בדיוק כמו התפקיד - אתה חייב להיות רלוונטי".

״יש שוני מהותי בחקר המודיעין מבעבר״, מספר מפקד הקורס, ״היום דרוש לכך נוער שרוצה ליצור השפעה מהרגע הראשון - כזה בעל ידע טכנולוגי שמבין בשינויים שמתרחשים תוך שניות ספורות".

לכבוד חג הסוכות, איך אפשר שלא להתעכב על השם המיוחד של הקורס? ״האתרוג הוא היחיד מארבעת המינים שהוא גם בעל טעם וגם בעל ריח - שילוב בין חיצוניות ופנימיות״, הוא מסכם, ״הערכת מודיעין נדרשת לאותו דבר - מעטפת חיצונית חזקה בדיוק כמו התוכן שלה, שחייבת להיות בו משמעות וטעם אמיתי כדי ליצור השפעה״.