כש"היחידה הסגולה" באמ"ן פתחה לדור העתיד דלת מפתיעה לעולם הטכנולוגיה

כשביחידה הסגולה (3060) באגף המודיעין חיפשו מסגרת להתנדבות, לרגע לא דמיינו אנשיה שיובילו לשינוי מהותי בחייהם של עשרות נערים ונערות, ועוד יזכו על כך באות הצטיינות במעמד 70 שנה לאגף. הכירו את פרויקט ״סגולות״ - שהכניס את עולם הטכנולוגיה לחייהם של אלו שלא חשבו שיפגשו בו אי פעם

08.10.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

זה היה יום שגרתי ב״ימין אורד״, כפר נוער בפסגת הכרמל, אי שם לפני 3 שנים. קבוצה מצומצמת של עולים חדשים עשו את דרכם למעבדת המחשבים כדי להתחיל את פעילותם בקבוצה טכנולוגית חדשה אליה התקבלו.

כשהם נכנסים למעבדה, התמונה מפתיעה - שורה של חיילות וחיילים מיחידה 3060, לצד אנשי הייטק, מחכים להם בקוצר רוח. המטרה? לשלב אותם בעולם הטכנולוגי המתקדם בדרך שלרגע לא דמיינו.

יחידה 3060, או ״היחידה הסגולה״, היא אחת היחידות הטכנולוגיות המתקדמות באגף המודיעין ובצה"ל בכלל. היחידה אחראית על פיתוח תוכנה ואפליקציות מודיעיניות, לצד מערכות טכנולוגיות מתקדמות במיוחד, במטרה לספק לקציני המודיעין והמפקדים בשטח תמונת מצב רחבה, ולסייע בקבלת החלטות מבצעיות בזמן אמת.

הנערים והנערות שהתקבלו לקבוצה לוקחים על עצמם מחויבות - השתתפות בפרויקט חברתי ראשון מסוגו. המשתתפים הם עולים חדשים בעלי קשיי שפה או קשיים לימודיים ברמות שונות. חניכי הכפר, הופכים אט אט לקבוצה מאוחדת שנרקמה בתוך מעבדת המחשבים הצפופה.

המודל הוא ייחודי - יחידה צבאית, כפר נוער וחברת הייטק משתפים פעולה על מנת ליצור לאותם משתתפים בקבוצה הטכנולוגית פתח כניסה לעולמות המחשוב והתוכנה.

"יש לפרויקט מרכיבים רבים שנועדו ליצור לתלמידים מסלול אל תוך העולם שלנו", משתף מפקד היחידה, אל"ם י'. "הקבוצה הופכת למגמת תקשוב בעלת יעדים לימודיים ומסלול לבגרות שכל חניכיה עוברים יחד, בנוסף להתנסות מעשית בעולמות התוכנה וחונכות אישית".

 

"למשל, משתתפי הקבוצה מנצלים את חופשת הקיץ במטרה להשתלב כעובדים בהייטק, בבדיקות איכות לתוכנה (QA), כחלופה לעבודות נוער מזדמנות", הוא מדגים, "כך הם זוכים להתנסות מקצועית שלא ציפו לה וצבירת ניסיון בתחום".

בני ובנות הנוער ב"ימין אורד" חיים בפנימייה, מה שמאפשר לתלמידים לנצל שעות נוספות רבות בתוכנית מעבר לשעות הלימודים הרגילות.

"כשהבנו שהפלטפורמה נוחה לבניית תוכנית לימודים מעשירה יותר, החלטנו שנשלב בה גם תואר מקצועי", מפרט רס"ן א', האחראי בין היתר על תחום בדיקות האיכות ביחידה, "הצלחנו לייצר את קבוצת ההכשרה המתאימה למבחן בשם ISTQB - מבחן בין לאומי בתחום בדיקת האיכות לתוכנה. הצלחת המשתתפים במבחן גבוהה מהממוצע הארצי, ומתאפשר להם לרכוש מקצוע במסגרת התכנית".

"כשאנחנו נכנסים לבית הספר, תמיד יש תחושה בהתחלה שהחניכים לא מאמינים שהם יכולים להגיע למקצועות ולתפקידים כאלו בצבא" מעיד רס"ן א', "מטרת העל שלנו היא בעיקר ליצור עבורם תחושת מסוגלות, ולשבור את תקרת הזכוכית שקשיי השפה או הקליטה מציבים בפני אותם נערות ונערים".

היחידה משתלבת בפרויקט דרך חניכה אישית וצמודה של החיילים את משתתפי הקבוצה.

"דרך הפרויקט, כל חניך מצורף לאחד מ-40 החיילים המשתתפים מהיחידה, המשמש לו כחונך צמוד, בין אם בפגישות פעם בשבועיים ובין אם בקשר רציף דרך טלפון ומייל", מסביר אל"ם י'.

"רמת הקירבה בין התלמידים לחונכים היא מדהימה, ומאפשרת לחיילים להעניק לנערים גם עזרה לימודית בכלל התחומים וגם מערכת יחסים של "אח גדול" שעוזר להם להתאקלם חברתית".

מזווית אחרת של התמונה, נמצאת טוראי ל', היום - חיילת ביחידה 3060 וחונכת מובילה בפרויקט "סגולות" שהתחילה כחניכה בתוכנית ודרכה הגיעה ליחידה.

"עליתי מגיאורגיה בתיכון לבד, וכשהגעתי לכפר לא ידעתי הרבה על מה אעשה בו מעבר לעיסוק בתחום העניין שלי - מחשבים", היא נזכרת, "הקבוצה הייתה אופציה טבעית עבורי, אהבתי את העובדה שהיא הלכה ונהייתה יותר ויותר מורכבת עם הזמן ודרשה מאיתנו המון".

ל' מספרת על חווית למידה אינטנסיבית ולא פשוטה אליה מתחייבים המשתתפים שרוצים להצליח בתוכנית. "השקעתי שעות על גבי שעות בהבנת ולמידת התכנים יחד עם החונכת שלי מהיחידה, נשארנו חודש אחרי כולם בחופש הגדול ובחגים כדי להתעמק בחומר ורק אז נסענו הביתה מהכפר", היא אומרת.

"בכל זאת, ידענו שיש לנו יעד - דיברו איתנו על העתיד בשלב מאוד מוקדם - על הצבא ועל האפשרות שלנו להתפתחות מקצועית", מוסיפנ.

כשהחניכים הגיעו לתקופת המיונים לצבא, החל הפרויקט להפוך את הלימודים - למעשיים. "כשחלק מהקבוצה שלי, ואני ביניהם, עברנו את המיונים למודיעין - כיוונו אוטומטית למקצועות הטכנולוגיים", היא מדגישה, "בסוף שלושה מאיתנו עברו את המיונים ליחידה 3060, אותה יחידה שהכשירה אותנו במהלך השנים שלנו בתיכון, סגירת המעגל היא כמעט בלתי נתפסת".

"נראה היה לי טבעי להשתלב בפרויקט גם בתור חיילת, ובמהרה זה הפך לטבעי יותר ממה שחשבתי", מספרת טוראי ל' בחיוך, "החניכה האישית שלי עלתה גם היא מגיאורגיה, ואפילו גדלנו קרוב אחת לשנייה בכפר והכרתי אותה בילדותה, אין מרגש ומספק יותר מזה שעלינו אחת אחרי השנייה ועכשיו אנחנו עוברות תהליך דומה".

"המעמד המרגש של חניכה לשעבר שהיא היום חונכת, מה שגורם לי להבין המון דברים שלא הבנתי באותה תקופה ולראות את התוכנית מכל צדדיה, נותן לי את הדחף לעודד אנשים להגיע לפרויקט גם כמתנדבים מהיחידה וגם כחניכים מהכפר", משתפת ל'.

"אנחנו עושים הכל כדי לחזק את הקשר של חניכי הפרויקט עם היחידה", מעיד אל"ם י', "מעבר לאירועים במהלך הפרויקט בהם מכירים להם קצת את שיטות העבודה שלנו - האקתונים, הרצאות העשרה, סדנאות חשיבה יצירתית - החניכים משתתפים בכל אירועי היחידה אליהם מוזמנות משפחות והופכים לחלק מאיתנו לכל דבר ועניין".

"לילדים האלו יש כוח רצון שלא ראיתי מימיי", הוא מספר, "כשאני רואה בחור שהיה רועה צאן לפני עלייתו לארץ בכיתה ט', ורוכש היום כלים של עמידה מול קהל והשתתפות בסיעור מוחות, ונשאר כל יום עשר שעות נוספות במעבדה כדי לצבור ידע מקצועי בעולם המחשב - זה הישג אדיר, וזה צבא העם בעיניי".

"אנחנו, החיילים ביחידה שהגיעו מהתוכנית, משובצים בענפים שונים בתוך היחידה, וכעת מתנדבים בה כולנו תוך כדי השירות הצבאי", מסכמת טוראי ל' מצידה, "יש לנו השפעה נרחבת על הפרויקט הזה והעובדה שאנחנו מצליחים לשלב אותו עם שירות טכנולוגי מוביל היא ממש לא מובנת מאליו".

"אני מאמין שהמודל הזה ניתן לשכפול", אומר מפקד היחידה בראייה קדימה, "יש כ-50 כפרי נוער במדינה ונמצאים בהם בני נוער בכל הרמות הלימודיות, לכן הייתי רוצה לראות יחידות טכנולוגיות נוספות לוקחות כפר נוער תחת כנפיהן וממצות את הפוטנציאל הטמון בו, אף אחד לא צריך ליפול בין הכיסאות כשיש הכוונה נכונה".

השנה קיבלה היחידה אות הצטיינות על הפרויקט, וממשיכה לקיים אותו זו השנה הרביעית. "התוכנית הזו היא אחד ממקורות הסיפוק הגדולים שלנו", מתגאה אל"ם י', "היא מראה שאפשר ורצוי לשלב אוכלוסיות מכל הסוגים והמינים במקצועות הטכנולוגיים המובילים בצבא, כשהמטרה בקצה היא ביטחונית וחברתית כאחד".