מבט מבפנים למקום בו מתעצבת תמונת המצב המודיעינית של צה"ל

בתקופה בה אירועים ביטחוניים נעשים מורכבים ומאתגרים יותר, מתחדד עוד ועוד תפקידה של חטיבת המחקר כגוף מודיעיני בעל חשיבות מכרעת. לכבוד הכנס השנתי של החטיבה, קיבלנו הצצה מיוחדת אל המקום ממנו יוצאות המסקנות הקריטיות על האויב, ופגשנו את אלו שאחראים על מאחורי הקלעים של כל פעולה עתידית 

13.06.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

"אירועי השבועות האחרונים מעידים על המורכבות והנפיצות שאתם מרבים לנתח ולתאר", פתח הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, את נאומו, בכנס חטיבת המחקר שנערך בשבוע שעבר. "אנחנו דורשים מכם לספק לא רק התרעה למלחמה - אלא לספק התרעה אסטרטגית, אופרטיבית וטקטית. אני לא חושב שיש עוד ארגון מודיעין בעולם שנדרש לרזולוציה הזו בשלוש השכבות".

את העולם המורכב והעוצמתי הזה שנקרא חט"ם (חטיבת המחקר), אפשר לנסות ולהבין דרך סיפוריהם של רב"ט ע', סמ"ר ע', וסגן ש' - שלושה ממצטייני החטיבה. לאחר שהפנימו את עוצמת ההשפעה שבידיהם, מצאו השלושה דרכים שונות להפוך את התפקידים בהם הם משרתים, לאבני דרך בפעילות החטיבה, וכעת הם מספרים על כך.

החוקרת - רב"ט ע'

את רב"ט ע', חוקרת מודיעין בחטיבה, אני תופסת בשעה מאוחרת בחדר המדרגות מחוץ למשרד בו היא משרתת. הטלפונים כמובן נשארים בחוץ. "כל יום נראה פה אחרת, שגרה היא מונח לא קיים", היא מצהירה בלי להניד עפעף, "כל אירוע שקורה בחוץ משפיע על איך היום שלך יתגלגל".

כמו הרוב המכריע של חבריה לשירות, גם רב"ט ע' נכנסה לחטיבה בלי הרבה הבנה על המתרחש בה, והתחילה לגלות אותה צעד אחר צעד. "לא הייתי מאוד מחוברת למה שקורה במזרח התיכון או בעולם ברמה נרחבת", היא מודה. "אתה מגיע, ומבין פתאום כמה קורה סביבך, כשפעם היית רגיל להסתכל רק על השגרה הפרטית שלך".

"כחוקרים", היא מסבירה לנו את התפקיד, "אנחנו לומדים מה קרה לפני עשרות שנים, מנסים להבין מה יקרה ומה ההיערכות - נפח הדברים פתאום מתברר לך. האזרח אולי יסתכל על משהו בעיתון ויאמר 'איזה באסה', אנחנו, לעומת זאת, ניקח את המידע הזה ונהפוך אותו לאופרטיבי, שום דבר לא נשאר במגירה".

"צריך תמיד להסתכל מחוץ לגבולות הגזרה שלך," מוסיפה ע', "השטח שאתה מתעסק בו הוא המקום הנוח, אבל הוא לא יביא את התמונה הגדולה ואת תחושת ההשפעה החזקה כל כך שאנחנו מרגישים כל יום בתפקיד הזה".

מפקד החוליה - סמ"ר ע'

סמ"ר ע' נמצא בפוזיציה האופיינית ביותר מבין השלושה - באמצע יום עבודה מלא במשימות, בין דיונים ולו"זים. "היום הוא עמוס, אבל זה משתנה כל הזמן", הוא מסביר. "אנחנו מתחילים אותו בעדכון זירה על מה התרחש בלילה, ומשם מתגלגלים. המון פרויקטים ודיונים עם גורמים מבחוץ ומתוכנו, ועיבוד נרחב של נושאים שמשתנים מרגע לרגע".

המסלול שעבר אינו נפוץ בחטיבה - לאחר תקופת שירותו כחוקר עבר סמ"ר ע' ועדות פנימיות שאפשרו לו להיכנס לתפקיד אופרטיבי כמפקד חוליה, על אף שאיננו קצין. "הפיקוד היה שינוי גדול, האתגרים מתעצמים - פתאום כל אתגר שהיה לך בשירות כחייל הופך לבעל נפח גדול הרבה יותר, משום שאתה צריך ללמד את החיילים תחתיך איך להתמודד עם אותו אתגר", הוא משתף.

לדבריו, התפקיד הקנה לו כלים שבחיים לא חשב שירכוש: "אתה מבין איך קבלת ההחלטות עובדת, איך המערכת הזו שנקראת צה"ל באמת מתפעלת את עצמה, איך היא מתעצבת. אתה כותב דברים שמגיעים לדרגים הגבוהים ביותר והאתגר האינטלקטואלי הוא עצום".

כדי שאבין את הלך הרוח בחטיבה מעיניו של ע', הוא מציג בפניי אירוע שקרה לו בתחילת תקופת שירותו בה. "כחצי שנה אחרי שנכנסתי לתפקיד התחלתי לעבוד על פרויקט, ולקראת סיום נקראתי להציג אותו. ישבו מולי בכירים בגופים שונים, שמתעסקים בתחום כמעט 20 שנה, בנוסף לראש הזירה שלי", הוא נזכר. "רח"ט מחקר הזכיר את נושא הפרזנטציה הזו בכנס האחרון, ופתאום קלטתי איזו טבילת אש מטורפת זו הייתה לחייל בדרגה שלי".

"בכנס בו קיבלתי את ההצטיינות הסתכלתי ימינה ושמאלה וקלטתי כמה מצוינים האנשים שסביבי, "מספר סמ"ר ע' בחיוך, "זו הייחודיות בחטיבה הזו שאנשים צריכים להכיר, יש יחס הפוך לגמרי בין כמה שאנחנו עושים לכמה שגלוי לכולם, אבל שיידעו שמי שנמצא מאחורי הקלעים מקצועי ומוכשר להתמודדות עם כל קושי".

הקצין - סגן ש'

סגן ש' כבר בדרכו הביתה בזמן השיחה שלנו, אבל משום מה הוא לא נשמע מותש כלל. "השירות שלנו ממלא נישה מסוימת, אבל הוא ההפך מחד גוני", הוא אומר בחצי חיוך, "האתגר מרים אותך, הריבוי של המשימות, ההשלכות על הביצוע הצה"לי - לפעמים אתה חוללת והובלת את כל אלה".

את דרכו בחטיבת המחקר התחיל סגן ש' כמש"ק התופס מקום ספציפי בזירות השונות, ולאחר סיום קורס קצינים השתלב בתחום המאפשר מחקר רחב יותר של המצב. "תפקידי כחייל ביסס אותי מבחינת יכולות המחקר שלי, אבל אחרי התקופה בבה"ד 1 החלטתי שאני רוצה תחום שמסתכל על האויב מזווית עמוקה ונרחבת יותר, בעל השפעה יותר אקטיבית", הוא מסביר.

"בתפקיד שלי כקצין אני מבין מה יש בצד השני באופן הכי מדויק וטהור, כי הוא מספק בסיס שמאפשר להעביר מידע לכל הגורמים שמשפיעים על האופרציה הצה"לית", מעיד סגן ש', "זו השפעה ישירה על עימותים וחיכוכים. אנחנו מקווים לטוב ביותר, אבל מתכוננים לרע ביותר".

אחד הדברים המרשימים ביותר בסגן ש' היא היכולת שלו לתאר את סל הכלים הדרוש על מנת לשרת כקצין בחטיבה. "אתה צריך להיות החוקר הכי טוב עבור החיילים שתחתיך," הוא משוכנע, "ברגע שאתה מבין עד כמה האויב הוא מורכב, אתה צריך ללמוד לפרש אותו בכל כך הרבה דרכים כדי לתאר את המציאות בצורה שתאפשר להם לעבוד באופן מדויק".

"עולם המודיעין בחטיבה שלנו הוא תזזיתי", מסכם סגן ש', "גודל האחריות הוא עצום ומספר האנשים שנושאים בו לא גדול בהשוואה לכך, לכן הרבה החלטות קריטיות יוצאות מתוך מה שאנחנו בוחרים ליצור ולחולל - זו הייחודיות והחשיבות של חטיבת המחקר".