החיילים שמשתתפים בהערכות מצב עם המג"ד

הם לומדים את דפוסי הלחימה של האויב, מנתחים את השטח ומציגים את המלצותיהם המודיעיניות למג"ד - עד לפני כמה שבועות הם לא הכירו כלל את עולם המודיעין הטקטי, וכעת הם אמונים עליו ברמת הגדוד וממלאים את מקום הקמ"ן בהיעדרו. הכירו את מפקדי המודיעין הגדודיים

19.02.18
אלון תשובה, מערכת את"צ

כשהלוחמים יוצאים לפעולה, הם כבר מכירים היטב את האויב שמולם. הם יודעים למה הוא מסוגל ומהם דפוסי הלחימה שלו. לא רבים יודעים, אבל את תמונת המצב החשובה הזו משרטטים עבורם קציני המודיעין הגדודיים ויד ימינם - מפקדי המודיעין.

מפקדי מודיעין הם לוחמים שעוברים הכשרה פיקודית ומקצועית באגף המודיעין. כמו שכל לוחם ששואף להפוך לקצין בזרוע היבשה חייב לעבור קודם קורס מ"כים, כך גם המעוניינים להיות קמ"נים גדודיים יצטרכו תחילה לצלוח את הכשרת מפקדי המודיעין.

בעוד הקמ"ן הגדודי עובד עם אנשי מודיעין בדרגים הגבוהים, מפקד המודיעין מתעמק במתארי השטח השונים ובאופן פעולת האויב. בדרכו הייחודית הוא מגבש המלצה, אותה הוא יכול להציג אל מול המג"ד בדיוני הערכות מצב.

"לאחר הקורס, יוכלו מפקדי המודיעין גם להחליף את הקמ"ן עצמו כשהוא לא נמצא", מסביר סגן י', מפקד הכשרת מפקדי מודיעין, שאורכת כשמונה שבועות. על אף שהם ימשיכו לשרת במסגרת יחידות לוחמות, החיילים יעברו במהלך הקורס מעולם הלוחמה בשטח לעולם העיסוק המודיעיני.

"אנחנו מתחילים בשבוע שנקרא 'מבואות', במהלכו הלוחמים לומדים מה ההבדל בין בניין הכוח להפעלת הכוח באגף המודיעין, איפה מערך מודיעין השדה נמצא ומה תפקידו", מסביר סגן י'.

מדובר בלוחמים ללא רקע מודיעיני בכלל וממסגרות שונות. "אנחנו עובדים איתם לאט ובכיתות קטנות", מספר סגן י'. "כל לוחם נותן את ההמלצה שלו לפי העולם שהוא בא ממנו ובשפה שהוא מכיר: השריון לפי הטנקים - איפה הם יכולים לעבור ואיפה לא, האיסוף לפי נקודות טובות לתצפיות ואיסוף מידע וכו'".

בהמשך ההכשרה, מעמיקים הלוחמים בלמידה על כל אזור והאויבים בסביבתו. "אחרי שבוע המבואות, אנחנו מלמדים אותם את הבסיס של המודיעין הטקטי. אנחנו מקדישים זמן רב לשיעורים טקטיים על כלל הגזרות", הוא מספר.

"אם מפקד מודיעין ייתקל בהפרות סדר ביהודה ושומרון, הוא כבר יידע מהן 'תורות הלחימה' ודפוסי ההתנהגות של המתפרעים. בהתאם, הוא יידע כיצד כוחותינו צריכים לפעול ומה הדרך המיטבית להתמודד מולם".

גם לשלב הניווטים, אליו הלוחמים כבר רגילים מאימוני השטח, נוסף רובד של חשיבות בקורס זה.

"הניווט גורם ללוחמים להבין את המשמעות של כל עלייה וירידה בשטח. מההתמצאות באזורים השונים, הם ילמדו לקחת בחשבון את המשמעות של כל תוואי שטח בהמלצות המודיעיניות שיגבשו", מדגיש סגן י'.

כמו כן, המפקדים העתידיים יוצאים במהלך הקורס לסיורים רבים, שם הם מתרגלים את תפקיד הקמ"ן. "הקורס מסתיים בתרגיל שבוחן את בקיאות הלוחמים במאפיינים של כלל הגזרות - הן מבחינת תוואי השטח והן לגבי האויבים הנמצאים בהן", מסביר מפקד ההכשרה. "התרגיל המסכם מכיל בתוכו את כל הכלים שרכשו, ובודק את היכולות שלהם".

מכיוון שלקורס יש גם אופי פיקודי, החניכים לומדים כיצד להתנהל במצבי לחץ, ואף רוכשים ומשפרים יכולות רבות כמו עמידה מול קהל, חשיבה יצירתית וביטחון עצמי.

"חשוב לנו שהלוחמים שמגיעים לכאן לא יחששו להביע את דעתם", מדגיש סגן י'. "הם הולכים לשבת מסביב לשולחן אחד יחד עם הקמ"ן הגדודי, כל הקצינים של הגדוד והמג"ד. בשביל שיגיעו למעמד הזה - עליהם להיות אנשים שניתן לסמוך על שיקול דעתם".

"אין לי ספק שמדובר באנשים רציניים, כי הם נבחרו בפינצטה ובהמלצת הקמ"נים שלהם ביחידות. העברנו אותם תהליך מעמיק וארוך - ואני בטוח שיהיה אפשר לסמוך עליהם",  מסכם סגן י'.