מידע מודיעיני של 8200 הוביל לסיכול פיגוע טרור של דאעש באוסטרליה

בין הצללים ומסביב לשעון, חיילי יחידת 8200 עובדים במרץ כדי לאסוף מודיעין על האויבים ולסייע במלחמה נגד הטרור. היום, בהצצה נדירה, חושפים גורמים ביחידה חלק קטן מהעוצמה האמיתית שלה: סיכול פיגוע של דאעש באוסטרליה, מניעת מתקפת סייבר איראנית ושיתוף פעולה הדוק עם הדרג המבצעי בשטח. כל הפרטים

21.02.18
אלון תשובה, מערכת את"צ

רב הנסתר על הגלוי בכל הידוע על פעולותיה של 8200, אך היום היא מספקת הצצה קטנה ונדירה ליכולותיה המבצעיות ולתרומתה יוצאת הדופן. "היחידה", כך חושף לראשונה גורם בכיר, "סיפקה מידע מודיעיני בלעדי, שהביא לסיכול פיגוע אווירי של המדינה האיסלאמית בשלהי 2017 במדינה מערבית".

לדבריו, שיתוף הפעולה עם קהיליית המודיעין הישראלית, אפשר את העברת המידע לרשויות הביטחון המקומיות והוביל למעצר הגורמים - לאחר שאלו היו במוכנות מתקדמת מאוד ולקראת הוצאת הפיגוע לפועל.

"סיכול הפיגוע הביא להצלה של עשרות רבות חפים מפשע", מדגיש הגורם הבכיר, "והמחיש את היותה של יחידה 8200 שחקן במאבק המודיעיני נגד המדינה האיסלאמית".

בנוסף, מתגלה עוד פעילות מוצלחת של היחידה, יחד עם חטיבת ההגנה בסייבר וגורמים בקהיליית המודיעין: סיכול פעילות התקפית בסייבר מצד איראן - כנגד גופים וארגונים פרטיים וציבוריים בישראל.

"הסיכול התאפשר בזכות מעקב הדוק אחר פעולות המערך האיראני, וזיהוי מוקדם של ניסיונות התקיפה בישראל", ציין הגורם. "היחידה, בהובלת אגף התקשוב, פועלת באופן אקטיבי על מנת לזהות את האיום ולהביא לנטרול אפקטיבי שלו".

פעילות 8200, כך מספרים ביחידה, מבטיחה עליונות מודיעינית בתחום הסייבר לכלל הדרגים במערכת הביטחון: מאיסוף מידע על האויבים, דרך שיתוף פעולה עם כוחות ההגנה בסייבר, ועד לתקיפות וסיכולים טכנולוגיים. 

בנוסף, היחידה מספקת תוצרים מבצעיים שרלוונטיים לכוחות הלוחמים, ומשפיעה רבות בתחום הטקטי והאופרטיבי, האסטרטגי והבין-לאומי.

לכן, מסבירים ב-8200, ישנו שיתוף פעולה הדוק בין היחידה לשאר גורמי הביטחון והדרג הלוחם - מה שתורם משמעותית להשגת תוצאות קריטיות בשטח: "אנחנו עובדים באופן צמוד עם כלל האוגדות והפיקודים, בכל הגזרות. התוצרים של היחידה משקפים רלוונטיות מבצעית קריטית, ותורמים ישירות לפעילות הכוחות בשטח".

ביחידה המסווגת מבהירים שההישגים המרשימים לא יכלו לקרות ללא ההון האנושי האיכותי. "אנחנו משקיעים רבות בטיפוח כוח האדם ובתוכניות חברתיות שונות וחשובות", הם מפרטים, "תהליך ההכשרה וההסמכה מתחיל עוד בשלב האיתור, כשאנחנו מזהים את מי שיש ברשותו אוריינטציה גבוהה לקליטת שפות".

לאחר מכן, יוצאים המאותרים להכשרה ייעודית ואינטנסיבית, שכוללת בין השאר לימוד שפות תוך מספר חודשים - בעזרת טקסטים וקטעי שמיעה. בסופה הם "יתחככו" עם החומר האמיתי, ותוטל על כל אחד מהם אחראיות לתרגם קטעים שלמים ולהציף, אם יגלו, מידע דרמטי.

"בכל שנה נכנס ליחידה זרם של אנשים עם אנרגיה, רעב ויכולת אישית יוצאת דופן", מסכם הגורם הבכיר, "זה מכניס המון כוח ודרכי חשיבה יוצאות דופן, ולכן אנחנו מצליחים להתמודד עם בעיות שלא נפתרו עד כה. חייל יתפקד טוב רק כשיהיה לו מרחב חופשי לפעול".