הכירו את החיילים שכל לוחם סומך עליהם בעיניים עצומות

הם מנתחים את צירי ההגעה של הלוחמים לכל יעד מבצעי, מזהים איומים על פני מרחבים גאוגרפיים נרחבים, ומלווים מעצרים ממרום השמיים, על מנת להתריע מפני כל סיכון אפשרי. השתלמות "מכת"ב" מתכתבת עם האסטרטגיה האמ"נית החדשה - לפיה, כוונה להתמקד בהכשרת דרגי השדה ולהעניק להם כישורים מודיעיניים. הכירו את החיילים שלומדים לנצל כלים ומיומנויות ברמה הגבוהה ביותר - חניכי השתלמות מכת"ב של אגף המודיעין

05.06.18
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

חלק משמעותי בגיבוש תמונת המצב המודיעינית, על בסיסה פועלים הכוחות במרחב ישראל ובעומק האויב, הוא יכולת ההבנה של תוואי השטח והאיומים השונים בו. לכן, פיתחו באגף המודיעין השתלמות ייעודית המלמדת את חיילי מכלולי המודיעין להפיק מכל תוצר ויזואלי את המידע המדויק, שיתורגם ליתרון מכריע נגד מגוון איומים פוטנציאליים.

השתלמות מפעיל כלי תצ"א בסיסיים (מכת"ב), פותחה ומתקיימת בענף עמ"ש (ענף מודיעין השטח) במערך ההדרכה למודיעין לסייבר, ההשתלמות מוכוונת מקצועית על ידי מערך השטח (יחידה 9900), ונמשכת כשלושה שבועות.

השקת ההשתלמות מממשת את אסטרטגיית "היפוך הפירמידה" של המערך, כחלק מתוכנית העבודה האמ"נית שמהותה מיקוד בדרג הנפרש - הדרג הלוחם בצה"ל.

בכל שבוע, החניכים לומדים את העבודה עם אחד מבין שלושה צירי מודיעין ויזואלי: פענוח תצלומי אוויר (תצ"א), ניהול מידע גאוגרפי והכוונת חוזי - צילום וידאו אווירי. הכשרה זו, בהתאם לדירקטיבה שהתגבשה, מספקת לחיילים יכולות ומיומנויות עצמאיות ומנגישה להם מערכות, אפליקציות ויכולות של מערך השטח, ומאפשרת הטמעת כלים לניתוח שטח מעמיק ומענה למשימות המבצעיות בדרגי השדה.

קורס פענוח "מופת" ( קורס יסוד למקצוע הפענוח הצבאי האורך שלושה חודשים, ומיועד בעיקר ליחידות מטכ"ליות ולפיקודים) מהווה את הבסיס להשתלמות מכת"ב - כמות החיילים בעלי המומחיות בעולם הפענוח בצה"ל מצומצמת, ולכן בתהליך הפיתוח של ההשתלמות, שולבו כל מיומנויות הבסיס של קורס היסוד "מופת".

זאת על מנת להעניק יכולות בסיסיות בניתוח ומחקר שטח ל'המונים' - כלל החיילים המודיעיניים הפזורים ביחידות הקצה בצבא.

"ההשתלמות מותאמת לחיילים מכל מכלולי המודיעין - גדודים, חטיבות, אוגדות, ואפילו לדרג המטכ"לי", מספר סמ"ר ר', מפקד ההכשרה. "בשונה מגופי האיסוף האחרים, אנחנו עוסקים בהכוונה מודיעינית של הכוחות על פי נתונים שעלו בתצ"א או בחוזי - זה כלי שמאפשר ללוחמים לראות אל מעבר לטווח הנראה.

ההכשרה הייחודית, שנמצאת כעת במחזור הרביעי שלה, נולדה מתוך קריאה ברורה מהשטח. "דיברנו עם אנשי חטיבות ואוגדות על הצרכים שלהם מבחינת פענוח", מעיד סמ"ר ר', "בסופו של דבר, במשימה מבצעית, יש דרישה להבנת השטח עד לפרטים הקטנים ביותר - מעבר ליעד הבודד והכללי שצריך לזהות. יכולת ההבחנה והפענוח בזמן אמת ממש עשויה להכריע בין חיים ומוות".

בשבוע הראשון, מתמקדים חניכי ההשתלמות בתצלומי אוויר - מתרגול מיומנויות הפענוח, ועד למידת עקרונות הטופוגרפיה וקריאת המפה. "משימות הפענוח משתנות בדרגים השונים", מסביר ר', "המכלול המודיעיני החטיבתי, למשל, צריך לדעת איך לבנות לכוח ציר הגעה, להבחין במכשולים ולכוון את הכוחות ליעד. למכלול הפיקודי, לעומתו, נוספת התעסקות במוקדי איום מבצעיים בפריסה רחבה יותר בשטח".

תצלום אוויר

לאחר מכן, לומדים החניכים לנהל את המידע הגיאוגרפי שנלמד בשבוע הראשון. "אם בהתחלה מתעסקים בזיהוי מכשולים או נקודות ראויות לציון בתצלום האוויר", ממשיך סמ"ר ר', "השלב הבא הוא שימור כל המידע בעזרת תוכנה מיוחדת, המארגנת אותו לקראת שימוש עתידי, ומאפשרת לארגן את המידע לעזרי שטח מבצעיים ייעודיים. מידע מודיעיני שנאסף היום יוכל להיות רלוונטי ונחוץ גם בעוד שנים".

השבועיים הראשונים של ההשתלמות מסתכמים בתרגיל רחב, הבוחן את היכולות שרכשו החניכים עד כה. "התרגיל בנוי ממידע מודיעיני שהם צריכים לפענח ולבנות ציר הגעה מפורט על פיו, ממש כמו ביציאה למבצע", מתאר מפקד ההכשרה, "לאחר מכן, אנחנו לוקחים אותם פיזית למקום עליו נבחנו - כדי שיראו את הדברים בשטח לראשונה, ויבחנו את ביצועיהם בפועל".

בשבוע האחרון, רוכשים החיילים את יכולת הכוונת החוזי, המאפשרת לקרוא צילומי ווידאו מהאוויר. הם נפגשים עם סיירי אוויר, מדברים עם מפעילי חוזי וקציני מודיעין מהשטח, ועוברים סימולציה מתאימה.

מתוך צילום חוזי

סמ"ר ר' וחבריו, שהחלו את דרכם במסלולים שונים באגף, הצליחו לבנות הכשרה מקיפה לחיילי מכלולי המודיעין, ופיתחו בעצמם השתלמות שבוגריה מספקים יתרון מבצעי אדיר עבור הכוחות בשטח.

"לוחמים שיוצאים לבצע מעצרים באיו"ש למשל, מלווים על ידי בוגרי ההכשרות שלנו. הם לא רואים מעבר לסמטה שבה הם הולכים, והמוכשרים מספקים את המבט הרחב יותר מלמעלה. אם יש כוח אויב שמתכנן להם מארב, הם ידעו לזהות ולהתריע מפני כל איום".

על משתתפי ההשתלמות להיות בעלי זיקה מקצועית חזקה למודיעין, והשאיפה באגף המודיעין היא שיגיעו ממספר רב של יחידות, ככל האפשר על מנת ליצור התאמה מיטבית וגיוון במהלך ההכשרה.

במסגרת ארבעת המחזורים שכבר בוצעו, הוכשרו כ-60 חיילים מכ-20 יחידות שונות - בהן גדודים מחטיבת הקומנדו, אוגדות שונות, וכן חוקרים מיחידות אמ״ן. בשל הצלחת ההכשרה והביקוש הגבוה, נוספו לשנת 2018 ארבע השתלמויות נוספות.

"בגלל שההשתלמות נגישה לכלל מכלולי המודיעין בצבא, היא הזדמנות למפגש למידה בין היחידות השונות, והחיילים מלמדים זה את זה מהעולמות השונים מהם הם באים", מסכם סמ"ר ר' את התהליך, "דרגי השטח מרוצים, וההוכחה לכך היא ששולחים אלינו חניכים שוב ושוב מאותן היחידות, וההשתלמות מתקיימת בתפוסה מלאה".