אשת המודיעין של גזרת לבנון חוזרת לרגעי המתח בחמ"ל

ימי ההיערכות להסלמה אפשרית בגזרת לבנון היו יריית הפתיחה לכניסתה לתפקיד של סגן ע'. בשעה שמפקדה היה צמוד למח"ט בכל פעולותיו, הפכה סגנית קמ"ן החטיבה המרחבית 769 לנתיב המודיעין הכמעט בלעדי דרכו קיבלו מפקדי הלוחמים בשטח מידע קריטי. כעת, היא מספרת על הרגעים בהם הבינה את גודל האחריות שעל כתפיה, ועל היכולת להיות שומרת סוד - גם כשהחובה היא לספר 

19.09.19
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

המטוס שעליו נמצאת סגן ע', סגנית קצין המודיעין של חטמ"ר 769 שבגזרת לבנון, עומד להמריא בעוד מספר דקות. את ימי "הדממה" שלה לא הייתה לה הפריבילגיה לנצל, בלשון המעטה, ועכשיו היא מרשה לעצמה כמה ימים בודדים של חופש. "ימי ההסלמה היו יריית הפתיחה שלי לתפקיד, חתיכת יריית פתיחה", היא צוחקת, "הגעתי מתפקיד חמ"ל בגזרת סוריה, ושמעתי שלבנון זו גזרה מפתיעה, אבל לא תיארתי לעצמי עד כמה".

סגן ע'

לתפקיד החדש היא נכנסה לפני חודש וחצי בלבד, ומהר מאוד הבינה שאם קורה משהו - היא בין הראשונים שצריכים לעמוד על הרגליים ולהפעיל את הראש. "מקומו של מודיעין החטיבה המרחבית בזמן אירוע, ובעיקר בחטיבה בלבנון, הוא להיות חבל הטבור והליבה המודיעינית של התפיסה שלנו את האויב", היא פותחת, "אני אוהבת להשוות את זה לגוף האדם - המידע מגיע אלינו מכל העורקים והמטרה שלנו היא להעביר אותו באופן שיאפשר לאיברים להמשיך לפעול". 

 

מודיעין שדה (אילוסטרציה) 

דימויים זה בהחלט טוב ויפה, אבל כשמגיע אירוע אמת - התפקיד של החטיבה כמזרים המידע ל"גוף" הופך קריטי מתמיד. "גם בשגרה, אבל בעיקר בחירום, נוסף לנו, ולי כסגנית הקמ"ן שנשארת במטה, תפקיד נוסף - להזרים את המודיעין מהחטיבה", משתפת סגן ע', "בגלל שהמודיעין הזה עובר בהרבה דרכים, סוגים וגוונים, ומשלל גופים שונים, שלא לכולם הלוחמים יכולים להיות חשופים, אני צריכה לעבד את המידע כדי להעביר אותו ללוחמים בדרך שתהיה גם נכונה מבצעית  - וגם תשמור על החשאיות האמ"נית".

המודיעין שנאסף - אתר המיועד לייצור טילים מדויקים שנחשפו בלבנון

"לקמ"ן הגדוד אין תמיד פנאי לעשות את השילוב הזה של כל סוגי המודיעין לכדי המלצה אג"מית למפקד בשטח - למג"ד או למ"פ", היא מחדדת, "זה התפקיד הבלעדי שלי בחירום. החל מהבנת הצעד שהלוחם יצטרך לקחת בקצה - ודרך כל המסלול שמוביל אליו: הקשר בין הצעד של הלוחם לצעד של האויב, איך האויב רואה ותופס אותנו, מה הוא יכול לנחש עלינו וכו'".

ע' לא לוקחת את הקשר בין האויב ובין הכוח בקלות ראש, ובצדק. פעמים רבות היא חוזרת על כך שמבחינתה היא מחברת בין כוח הקצה ל'הוראות ההפעלה שלו'. "אם הכוח לא מחובר לאופרציה הגדולה יותר - לתהליך המבצעי המודיעיני והאג"מי שהוא משחק בו תפקיד - נכשלנו בתפקידנו", היא קובעת בנחרצות ומוסיפה, "במילים אחרות, אם אני לא חיברתי את קמ"ן הגדוד לליבת הסוד כדי לספק לו עליונות מודיעינית שתכווין את הכוח לפעולה נכונה, זו האחריות שלי - לחלוטין". 

האווירה בחמ"ל הייתה מתוחה מאוד, כך היא משחזרת, והמשקל על כתפיה המשיך להיערם. "הרגשתי כמו מתורגמנית בשידור חי", היא מעידה, "אני צריכה לפרש לשטח את המודיעין שמצטבר אצלי תוך מתן הערכות מצב והמלצות למפקד, לקמ"ן הגדוד, ואפילו לדרגים מעליי באוגדה ולמילואים. בימים כאלו במיוחד, בהם נערכים לתרחיש אמת, אין לי רגע לעצור ולחשוב מה אני צריכה להגיד ומה לא - מה להכניס להערכת המצב ומה להוציא מפאת סיווג".

סגנית הקמ"ן מציגה קונפליקט חשוב: איך משלבים בין הצורך להעביר לכוחות מודיעין שיעזור להם, לבין החשאיות שדורש תפקידה של אשת מודיעין שנמצאת בתקשורת עם יחידות וגופים המספקים מידע ממודר?

סגן ע' היא קצת כמו 'סוכנת כפולה', רגל במודיעין ורגל בשטח, אך היא מתארת את העובדה הזו דווקא כיתרון מבצעי אדיר. "אני ממש מרגישה את הערך המוסף בכך שאני אשת הקשר של הכוח בקצה, כי אני מכירה את התהליכים האג"מיים ממש טוב, יודעת במה הם כרוכים, ומעבירה את ההמלצה שלי בהתאם. למשל - העובדה שבחמ"ל לצד אנשי מודיעין חזותי (ויזינט), אני מתקשרת עם הכוח שבאמת נמצא בשטח ורואה את הדברים בעיניים, יוצרת תמונת מודיעין משוכללת בכמה רמות".


הדמיה של הפרויקט לייצור וההסבה לטילים מדויקים בלבנון

"אני מרגישה שזו זכות לאפשר לכלל המפקדים, עד רמת המח"ט, להכיר את האויב בצורה אינטימית יותר בזכות המידע שאנחנו מעבירים כחטיבה", היא חולקת איתנו, "כשאת דמות משפיעה ויש לך תקשורת איתם, כך הם רתומים יותר לתהליכים המודיעיניים. האמון של הלוחמים בי יכול להביא להצלחה מבצעית - או מפלה".

"כשמדובר בהיערכות הכוחות למשל - המח"ט חשוף למרבית החומרים המודיעיניים ויודע לתגבר בהתאם בנקודות מתאימות. כל עוד יש לו את היכולת לקבל את המלצת הקמ"ן הוא ינחה את הפעולות הללו בהתאם לתמונת המצב הכוללת שאנחנו מספקים". 

תפקיד סגן קמ"ן החטיבה משתנה בחלקו על פי הגזרה בה הוא נמצא, והפרט הזה ניכר כשע' מתחילה לדבר על גזרת לבנון עצמה. "הביטוי 'משגרה לחירום' כאן תופס משמעות קצת אחרת", היא פותחת, "בגזרות מקבילות יש תהליכי הסלמה או רגיעה - שיפור או הידרדרות לאורך זמן. אנחנו גזרה שהשגרה בה די חוזרת על עצמה - עד שפתאום יש אירוע אמת".

"עוד משתנה מרכזי בגזרה הזו הוא שכל צעד שננקט בה חייב להגיע לכל הדרגים לפני שהוא מתבצע - גדוד, חטיבה, אוגדה, פיקוד ובסוף גם למטה הכללי", מפרטת סגנית הקמ"ן, "גם ברמה האסטרטגית - הבינלאומית האנשים בכל השלבים האלו מחויבים להיות חלק, כי אסטרטגיה וטקטיקה נפגשות פה. כולם שזורים זה בזה כדי להשפיע על האדם בקצה ולהביא לתוצרים מבצעיים איכותיים".

עוד רגע היא ממריאה, ומוצאת זמן למילים אחרונות. "על אף המתח והלחץ אני מרגישה שהבנתי באמת כמה המקום שלי, בתפקיד שלי, באירוע כזה - הוא כל כך מספק", היא מסכמת, "לא הייתה לי את הפריבילגיה להצטמצם לנישה מסוימת - להתעסק רק ב'חוזי' (תצלום וידאו אוירי), או רק במחקר. חוויתי עושר מידע מדהים וקיבלתי את כל הכלים להעריך מה יקרה בהתאם אליו".

רגע לפני שהשיחה מתנתקת, נשאלת סגן ע' מה הרגע שהכי זכור לה מהימים המתוחים. "הלילות", היא אומרת כמעט בלי לחשוב פעמיים, "כשהחושך ירד והדריכות עלתה בהתאם, בגלל הציפייה לבלתי צפוי, הרגשתי שאנשים מסתכלים עליי כמו זו שהולכת לבשר להם מה עומד לקרות. רק שם הבנתי כמה המודיעין יכול להוביל תהליכים בצה"ל".