האפליקציה האמ"נית שמאפשרת לשריונרים להכיר את האויב

כל לוחם היה רוצה לדעת כמה שיותר על האויב בצד השני. עד עכשיו, הלמידה על ארגוני הטרור נעשתה בעיקר בשיעורים עיוניים, אך אפליקציה חדשה שפותחה על ידי קצין ומש"ק מודיעין בגדוד 'סופה' (53) של חטיבה 188, מאפשרת כעת ללוחמים להבין יותר לעומק את תמונת המצב בגזרתם. אז האם באמת אפשר לקבל מידע על האויב דרך ה-"App Store"? ועד כמה זה יכול לעזור בשדה הקרב? כל הפרטים שמותר לחשוף

10.02.20
תומי שטוקמן, מערכת את"צ

לפני כשלושה חודשים התעוררו חיילי גדוד 'סופה' (53) מחטיבה 188 לעוד יום שגרתי בבסיס, והופתעו לגלות שאת הלוחות ב"כוורת", בחדר האוכל, ובשירותים - מכסים ברקודים מסתוריים. הסקרנים והאמיצים מביניהם שהחליטו לסרוק את השלטים באמצעות הטלפון הנייד, גילו עולם חדש של 'מודיעין גלוי' שיצרו עבורם קצין המודיעין הגדודי ואחד מהמש"קים שלו - וכעת משפיע בצורה משמעותית על הדרך בה הם מסתכלים על 'המלחמה הבאה'.

"כשהגעתי לתפקיד השני שלי כאן כקמ"ן גדוד, אחרי תפקיד ראשון ומשמעותי בתותחנים, באתי עם יותר ביטחון בעבודה השוטפת שנדרשת ממני ועם הרבה רצון ליזום ולהכניס דברים חדשים", מספר הקצין, סגן א', "כך התאפשר לי ולמחלקת המודיעין שלי לפתח אפליקציה. הצלחנו לאפיין את העבודה המודיעינית בגדוד, לזהות בה פערים וליצור משהו מאפס".

 

נתחיל בלשאול - מה בעצם עומד מאחורי זה? למה צריך אפליקציה (יישומון) מודיעינית? ומדוע עבור הלוחמים בשטח? "דרג הגדוד הוא בסוף זה שיפגוש את האויב בקצה", פותח הקמ"ן, "הוא זה שיראה אותו בעין, ולכן חשוב מאוד שהלוחמים בדרג הזה ילמדו אותו - איך הוא נראה ואיך הוא נלחם. הבנו שהשיעורים העיוניים שהלוחמים עוברים בנושא הזה מספקים מענה פחות קבוע. הם באים, שומעים תוכן ואז הולכים - זה לא נשאר איתם".

"הבנו שצריך להטמיע ידע בשיטות נוספות ובדרכים יותר מגוונות", הוא ממשיך, "הטלפון הנייד הרי נגיש מאוד ללוחמים, וכך הגענו לפיתוח האפליקציה. הרעיון מאחורי זה היה ליצור כלי שמאפשר להם לצפות בסרטונים ולקרוא כתבות מהרשת הגלויה, זו שכל אחד מאיתנו יכול למצוא בגוגל, וכך לראות את האויב כל הזמן על כל מאפייניו השונים - בכל הגזרות הרלוונטיות".

ואכן, כך היה. סמל א', אחד ממש"קי המודיעין בגדוד, הוא בעל רקע בתכנות ובניית אתרים, ויחד איתו התבצע התכנון. הקמ"ן עיצב את האתר והביא את הכתבות, והמש"ק בנה את האפליקציה מאפס. השניים מכניסים תיקונים ושיפורים, מגיעים לרמה הגבוהה ביותר הרצויה להם, מאשרים עם המג"ד והחטיבה - ומתחילים לרוץ באמצעות הברקודים הפזורים בבסיס.

ואיך זה נראה אתם שואלים? "באפליקציה יש ללוחם אפשרות לבחור גזרה שמעניינת אותו ולצפות בסרטונים העוסקים באויב הרווח בה", מפרט קצין המודיעין, "כל גזרה מחולקת לסרטונים בקטגוריות שונות - אמל"ח, נראות לוחמים, ועוד. בנוסף, קיים חלק שמכיל כתבות מהאינטרנט בנושאים רלוונטיים שונים, גם הם בתחום המערכות בזירות השונות ואפילו בנושא אגף המודיעין. הלוחמים אפילו יכולים לדווח על תקלות באפליקציה - דרך האפליקציה, וכמובן שהיא מעודכנת באופן שוטף על מנת לשקף את תמונת המצב המדויקת ביותר". 

"אני חושב שהיתרון המרכזי כאן הוא הזמינות והנגישות התמידית. אתה סורק את הברקוד ובמקום לעבור שיעור אתה רואה דברים שיכולת באותה מידה לחפש מתוך עניין - מרוכזים במקום אחד", מוסיף סגן א', "המידע באפליקציה ממחיש ללוחם את מה שהוא יראה חלילה, כשהוא יעמוד מול אחד מהארגונים הללו. זה מכין את הראש שלו בצורה מיטבית למצב כזה, כי פתאום האויב הופך למשהו שהוא לא מדומיין, אתה מצליח לראות אותו בעיניים - איך הנשק שלו יורה, איך המדים שלו נראים, איך הוא מתמקם בלחימה". 

האפליקציה רצה בערך שלושה חודשים בגדוד, ולא - אי אפשר להוריד אותה בחנויות האפליקציות הזמינות לכם. "הפיתוח מיועד בשביל לוחמי הגדוד, ולכן האפליקציה נגישה רק דרך הברקוד כדי למנוע סיכון לדלף מידע או עבירות ב"ם", מדגיש סגן א'. 

"קיבלנו המון ביקורות חיוביות מהמפקדים והלוחמים עצמם - כי בסוף בזמנים 'מתים' הם יכולים להשתמש באפליקציה להעמקה בין לו"ז ללו"ז וזה משרת את הצורך המבצעי בצורה טובה", הוא משתף, "זה מאוד מספק לדעת שיש לזה שימוש אמיתי בהתאם לצורך שראינו".

סגן א' מסכם ומספר שהשאיפה בסופו של דבר היא להפוך את האפליקציה לנורמה כלל צה"לית. "דיברו איתנו מהחטיבה ומהאוגדה ואנחנו פתוחים מאוד לרעיון של לההפיץ את הכלי הזה קדימה בגלל האפקטיביות שהייתה לו בגדוד", חותם סגן א', "אנחנו מאוד רוצים שזה לא יישאר רק ברמתנו, כי בסופו של דבר זו דרך שמאפשרת להנגיש מעט מהמודיעין הגלוי למי שייעזר בו בשדה הקרב - מבלי לסכן את ביטחון המידע, וזו מטרה חשובה מאוד עבורנו".