המנהלת המטכ"לית לתחום הלוחמ"ם (לוחמה מועשרת מודיעין) נחנכה לראשונה

07.06.20
מערכת את"צ

היום (ראשון), נחנכה לראשונה מנהלת מטכ״לית לתחום הלוחמ״ם  באגף המודיעין. המנהלת הינה אחת מאבני היסוד של התכנית הרב שנתית ״תנופה״ אותה מוביל הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, זאת מתוך עקרון שיפור הקטלניות של צה״ל והלחימה ב״אויב נעלם״ בשדה הקרב.

בראש ההתארגנות החדשה יעמוד אלוף-משנה א׳, מפקד יחידה 9900, יחידת המודיעין הגאוגרפי של אגף המודיעין. מנהלת הלוחמ"ם עתידה לכנס תחת קורת גג אחת, באופן רב מימדי, את היחידות השונות שעסקו בתחום עד היום: אנשי טכנולוגיה, איסוף, מחקר, שטח, אש ואוויר.

ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, הגדיר את משימת המנהלת כהנגשת מודיעין לכוחות הלוחמים בשטח באופן שיאפשר להתמודד עם אתגר חשיפת האויב בצורה מיטבית. על פי התפיסה, המודיעין יהיה משולב בתוך מערכות הלחימה בצורה פשוטה וברורה ויגיע ללוחמים בצורה אפקטיבית.

הקמת המנהלת התאפשרה תוך הסטת משאבים פנימית, וכן שיפור וייעול תהליכי הפיקוד והשליטה, בכך שהיא מכנסת תחתיה את כלל הגופים העוסקים בהנגשת המודיעין לקצה המבצעי. בין התחומים שהמנהלת תעסוק בהם:

• חשיפת אויב
• מיפוי טקטי
• פיתוח מערכות לחימה לשדה הקרב
• חיבור לדרג הלחימה בשטח, בדגש על ההתחברות לאמצעי הלחימה הקיים של הלוחם
• חיבור לחיל האוויר
• קישוריות בין המערכות ללוחם בקצה
• חיבור ואינטגרציה של תשתיות האינטרנט השונות

מדבריו של הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי: "היום האויב נטמע בתוך האוכלוסיה האזרחית באופן שמחייב אותנו לקדם את הלוחמ״ם. אנו מתייחסים ללוחמ״מ כציווי ערכי, ציווי מבצעי וציווי אסטרטגי.

"כשאנו אומרים תדע כל אם עבריה, זה קשור גם בלוחמ״ם, לשלוח את הלוחמים לקרב יותר מוכנים. זה חייב להיות פשוט - האדם צריך להתחבר למכונה בקלות, הוא ימשיך לתפקד כמו שהוא רגיל אבל עם סיוע משמעותי״.

ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן אמר: "כאשר יוצאים לדרך ראוי לצמצם במילים ולהרבות במעשים, המבחנים הגדולים לפנינו. אנו צריכים להיות מונעים מרעב להצלחה ודאגה להכריע את האתגר. האויב התרבה, השתנה והשתכלל תוך ניסיון שלו להיעלם. בתחרות הלמידה, וכתוצאה מהחיכוך של המערכה שבין המלחמות, האויב לומד מהר ומשתנה מהר.


"בנוסף, הטכנולוגיה התקדמה, מה שנחשב פעם מהפכני היום הוא פרקטיקה קיימת. אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה היא ברמת יישום לדרג המבצעי. יש נקודת זמן בהיסטוריה שהדברים מתלכדים. קצב שלילת היכולות בזמן אמת יכול להיות מהיר יותר מקצב השתנות האויב- זה עלינו להצליח להגיע לשם.


אגף המודיעין משתנה, הוא מתקדם לעולמות של מפעלי מידע. מהצד השני, אנחנו מתארגנים באופן רב תחומי מכוון משימה, גם במקרה של הלוחמ״ם. אני שואף לכך שהמודיעין יהיה בכוונת, בתוך מערכות הנשק, באופן עצמאי אצל הלוחם."