ההאקתון הגדול של מערך ההדרכה באמ"ן

11.02.21
מערכת אתר צה"ל

ההאקתון מהווה אחד מאירועי השיא של פרויקט מובילים לקמפוס ח"ד. (חכם ודיגיטלי)
במסגרת הפרויקט שהחל באוקטובר 2020, הוחלט על שינוי תפיסת ההדרכה, שילוב דיגיטל בהכשרות ומיצוב ההדרכה.
הפרויקט מהווה אחד מששת היעדים המרכזיים שנקבעו ע"י מפקד המערך אל"ם ק' והפורום הבכיר של מערך ההדרכה לשנתיים הקרובות. הפרויקט מובל ע"י רע"ן ההדרכה, סא"ל ל'.

המטרה המרכזית של ההובלה לקמפוס ח"ד הינה לקדם פדגוגיה מתוקשבת, שכן הטכנולוגיה, השימוש באינטרנט ומיומנויות המאה ה-21, הביאו לשינויים משמעותיים באופן שבו אנו לומדים ומלמדים, ולפריצת גבולות הזמן והמקום של הלמידה.

הפדגוגיה המתוקשבת מכוונת למעורבות של הלומדים, מקדמת חשיבה מסדר גבוה, ומאפשרת תהליך שיתופי של יצירת הידע עם עמיתיהם, כשלרשותם מגוון כלים טכנולוגיים ייחודיים המזמנים חשיבה ושיח רפלקטיבי.

מה זה האקתון?
האקתון הוא אירוע תחרותי שמטרתו לייצר פתרונות חדשניים לבעיה נתונה תחת לחץ זמן. בהאקתון מתחרות קבוצות עבודה במשך 12-48 שעות.

ההאקתון הראשון של המערך לסגל ההדרכה התקיים בין ה25 - 26 בינואר 2021 למשך 30 שעות.
ההאקתון התנהל בסימן של מפגש בין פדגוגיה לטכנולוגיה.

ההאקתון אורגן ע"י רמ"ד איכות ומקצוענות בהדרכה, רס"ן ת' (אומ"ה) ורמ"ד טכנולוגיות למידה, רס"ן צ'.
השתתפו בהאקתון - 30 קבוצות עבודה מכלל ענפי ומתקני מערך ההדרכה.

ההאקתון כלל:
30 שעות תחרותיות, בהן הצוותים נדרשו לפתח תוצרי הדרכה מגוונים בהכוונת מנטורים מקצועיים.

מטרת ההאקתון:
פיתוח, התאמת והטמעת שיטות למידה והוראה חדשניות.

המשימה - תוצר ח"ד.

חשיבות כל שלבי העבודה - תכנון מדוקדק, חלוקת עבודה, הקצאת זמן לאריזה ודיוקים.

- שימוש בעזרים משמעותיים.
שמירה על חשאיות מחד וקבלת ריג'קטים מאידך.

- תחרות ושאיפה לנצחון, אבל גם הנאה מהדרך, מהחוויה ומההשפעה הצפוייה.

משתתפי ההאקתון
סגלי ההדרכה של המערך, מטה המערך ויחידות אמ״ן - מפקדים ישירים, אנשי המטה, מפק״צים, מורים וכל מי שרצה לקחת חלק.


איפה ההאקתון התרחש?
האקתון בדרך כלל מתקיים בחלל אחד גדול וסגור. בשל תקופת הקורונה המאתגרת נדרשנו להתאים סביבת העבודה לרוח התקופה ולשמור על יצירתיות ומרחק.
בהאקתון זה צוותי העבודה חולקו לכיתות ייעודיות הפרוסות ברחבי המערך בקפסולות תוך שמירה על הכללים.


שעה לפני סיום ההאקתון הוצגו 12 הפרוייקטים בפני הפורום הבכיר בראשות מפקד המערך.
בתום ההצגה נערכה הצבעה ובסופה הועלו כלל משתתפי ההאקתון לזום והתבשרו על רשימת הזוכים בחמשת המקומות הראשונים והפרסים.

חמשת המיזמים עפ"י סדר הזכייה:

ענף מקצועות המידע

1. מורה חד"ש - ערכת חפיפה מתוקשבת והוליסטית למורה החדש במערך. תיק חפיפה פרקטי, ישים, חכם ודיגיטלי למורה המתחיל במדור הוראת שפות בענף מקצועות המידע. אוכלוסיית המורים במדור הטרוגנית משום שהמורים מגיעים מרקעים שונים, ממסגרות תעסוקה שונות ובעלי יעדים שונים, על כן תהליך החפיפה כיום מורכב מהרגיל. התוצר החדש נמצא בממשק מודולרי המאפשר לחופף ליצור תיק חפיפה מותאם ונותן למורה הנחפף לראות את תהליך החפיפה בצורה מסודרת.

ענף מוד"ש ומחקר + מפרשית

2. לגונה - אפיון מחולל משחקים אדפטיבי המנטר את הישגי החניכים.פלטפורמה על גבי מערכת המוק בה החניך יכול לתעדף לעצמו את חומרי הלמידה בפיקוח המפקד והמק"ס. הפלטפורמה משלבת מגוון משחקים שבוחנים את החניכים על הידע שנלמד. המערכת מאפשרת להסיק מה מצב החניך ביחס לשאר הקורס, לאבחן אילו תכנים לא הועברו כראוי, לעקוב אחר רמת הבנת החומר בקרב החניכים ולהטמיע את שיטת הלמידה העצמאית על פי הקמפוס הח"ד.

ענף מקצועות המידע + קה"דיי"ת מרחב תיכון של 8200

3. Tik tok - שימוש בכלי ללימוד חוויתי ועכשווי. ממשק לימודי שפה אינטראקטיבי שמבוסס על האפליקציה האזרחית טיקטוק. הממשק מבוסס על פלטפורמה חכמה ודיגיטלית שמאפשרת הן למדריך והן לחניך להעלות סרטונים קיימים וליצור סרטונים לשקלוט, לתרגום ולתרגול אוצר מילים. לאחר התרגול, המדריך
יכול למשב את החניך, להעיר ולתקן.

ענף מקצועות השטח

4. למידה מעמיקה - הטמעת כלים פדגוגיים ללמידה אפקטיבית - מיפוי מושגי ונוספים.מדריך למנחה המשלב מגוון שיטות למידה מעמיקות – שיטת למידה המשלבת מיפוי מושגים, למידת עמיתים ו-PBL. המדריך מלווה בדוגמאות קונקרטיות להטמעת השיטות וכולל הצעות להתאמות לקורסים השונים במערך.

ענף הדרכה

5. סרטונים בכף היד - מאגר סרטוני הדרכה לשימוש במגוון תחומים. מערכי שיעור מבוססי סרטונים. הנושאים למערכי השיעור נלקחו על סמך איתור צרכים שנעשה בסגלי קורסי הפיקוד וההדרכה, ולכל נושא יש בין 5 ל-10 "מיני" מערכי שיעור המבוססים על סרטונים ממגוון סוגים שנלקחו מרחבי האינטרנט. עבור כל סרטון – מפורט הסבר קצר על אודותיו, החלק בשיעור שבו יהיה נכון לשלב אותו וכן שאלות רפלקציה ועיבוד עבור המפקדים והחניכים, לאחר הצפייה בסרטון. הסרטונים ממחישים טוב יותר את החומר שאותו רוצים המדריכים להעביר, וכן גורמים ללמידה משמעותית ויעילה יותר.

הצגה של תוצרי ההאקתון תוצג לכלל סגלי ההדרכה בשבועיים הקרובים במטרה למנף את השימוש בתוצרים ולטובת שדרוג חווית הלמידה וההוראה במערך.

נתראה בהאקתון הבא!