הרבה יותר מ-81 סודות. פיתוחי היחידה המסווגת נחשפים

מאז קום המדינה היא פעלה בצללים, בעוד שהפיתוחים שלה השפיעו לא אחת על גורל המערכה. כעת, היחידה המעוטרת ביותר בצה"ל יוצאת לאור וחושפת בפנינו כמה מההמצאות מצילות החיים - המזל"ט המבצעי הראשון, מבצעי סייבר הרבה לפני המצאת האינטרנט והדרך להעביר מודיעין מסוכנים חשאיים במדינות אויב. מיוחד לחג - מאחורי הדלתות של 81

02.04.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

אחד הסיפורים המוכרים ביותר על סוכן המוסד הישראלי אלי כהן ז"ל, עסק במצלמה שהייתה תלויה על צווארו. כשטייל עם מפקדים בצבא הסורי, כהן צילם בתמימות בסיסים ואתרים חשובים, ועם חזרתו לארץ העביר את התצלומים למפעיליו. כעת, מתברר שלתמונות האלו הייתה משמעות אדירה נוספת - שנחשפת לראשונה.

בעזרת מכשיר קטן, בגודל של סנטימטרים בודדים, הצליחו סוכנים חשאיים רבים - בהם גם המרגל אלי כהן - להעביר מסמכים לארץ. המכשיר היה שותל אותם בתוך נגטיב של תמונה בגודל 1 מ"מ, וכשהתמונה התמימה הייתה מגיעה לארץ - היו מגדילים אותה ביחידה ומקבלים את המידע הרב שצפון בתוכה.

מאחורי הפיתוח המהפכני הזה עומדת יחידה 81, שעשייתה יצאה לאור רק השנה - כשהצליחה לייצר מכונות הנשמה לתגבור בתי החולים בתקופת הקורונה. אבל התרומה שלה לביטחון המדינה ולהצלת חיים ממש לא החלה רק ב-2020, כשמגפה עולמית השתוללה - למעשה, מאז קום המדינה, הייתה 81 שותפה ברוב צמתי הדרכים הביטחוניים, ופיתחה אמצעים טכנולוגיים משמעותיים לקהילת הביטחון.

היחידה, שמורכבת מחיילים, אנשי קבע ואזרחים, אוצרת בתוכה מאגר עצום של ידע מכל סוג שהוא. "יש פה מומחים בכמעט כל מקצועות האקדמיה", מספר גורם בכיר ביחידה, "החל בכימיה, פיזיקה ומכניקה, וכלה בכל מה שאפשר למצוא בתחומי ההנדסה - כך שאין אתגר שלא נוכל לפתור".

מה כל כך חדשני בטלפון עם מצלמה?

אל 81 פונות היחידות המובחרות ביותר בצבא ובקהילת המודיעין, עם בעיות מורכבות במיוחד וחסרות פתרון, לכאורה. כדי להסביר איך היא מצליחה לעזור במצבים שנראים חסרי תשובה, בוחר הגורם לצטט אמירה שטבע מקים היחידה, אברהם ארנן ז"ל - שחתום בין היתר על הקמת סיירת מטכ"ל ומי שהיה מפקדה הראשון: "ידע, רצון ומסירות יהפכו את הבלתי אפשרי לאפשרי".

המשפט, שהפך בינתיים לחלק משמעותי מדי.אן.איי היחידה, מזקק את מהותה: במרוצת השנים שזורות הצלחות רבות בקרבה, כאלו שהקדימו את הטכנולוגיה בכמה עשורים. בין המשעשעות שבהן, הוא הטלפון המצלם הראשון. כן, כן - טלפון עם מצלמה.

בשנת 2021, כמעט לכל אחד מאיתנו יש לפחות שתיים או שלוש מצלמות בגב הטלפון. אך מסתבר שביחידה היה מי שחשב על הרעיון הזה כמה עשורים קודם לכן, כששתל מצלמה נסתרת במכשירים סלולריים של אויבים - לטובת איסוף מודיעין חשאי. "הרבה לפני שמדינות חשבו שזו אפשרות קלה ויעילה, אנחנו כבר השתלנו כאלו. זה היה כל כך חדשני שאף אחד לא חשד לרגע בסוכנים שלנו", מסביר הגורם הבכיר.

החיבורים המהירים בין אנשי המקצוע הרבים יוצרים מיקרוקוסמוס של קדמה. לא אחת קורה, כדוגמת המצלמה בטלפון הנייד, שהיכולת שפותחה במעבדות המסווגות של 81 הפכה לכלי מרכזי במערכה, כזה שאף שדה קרב לא שלם בלעדיו: "את המזל"ט המבצעי הראשון פיתחנו כאן כבר ב-1968 במערכה מול המצרים. היינו הראשונים לקחת דאונים ולחבר אליהם מצלמה - נסה לראות איפה היכולת נמצאת היום".

למעשה, כשנה אחרי מלחמת ששת הימים, התעורר פער מודיעיני חמור באיתור מערך הנ"מ של ההגנה המצרית, ונולד הצורך לתעד את המקום מבלי לסכן את חייהם של טייסי הקרב. 81 נענתה למשימה, ותוך זמן קצר פיתחה יכולת צילום מוטסת, שיחד עם יחידות נוספות הותקנה על גבי דאונים ממונעים. יכולת הצילום, חושפים ביחידה, הוכיחה את עצמה בשורה של הצלחות מבצעיות.

את הדרך שהתחיל המזל"ט המבצעי במעבדות יחידה 81, הוא סיים בקדמת הבמה הטכנולוגית. יחד עם התעשייה האווירית, אותו דאון חמוש במצלמה שחצה את קווי ההגנה המצריים ב-68', הפך את ישראל למעצמה עולמית בתחום המזל"טים, עם יכולות מפילות לסת.

ג'יימס בונד ישראלי

81 הוקמה בסמוך לקום המדינה, ונחשבת עד היום ליחידה המעוטרת ביותר בצה"ל, עם 37 פרסי ביטחון ישראל. אחת ההוקרות האחרונות שקיבלה הייתה על "צוק איתן", במהלכו ענתה על צורך הכרחי שתרם רבות להצלחת המבצע. מלבד מקרים בודדים, גם פעילותה במקרה זה תהיה חלק מרשימה ארוכה של תוצרים - שככל הנראה, לא תיחשף לעולם.

בין התוצרים המוקדמים שהוציאה היחידה, היה אמצעי שמזוהה עם סרטי ג'יימס בונד רבים. אבל מסתבר שיש גרסה אמיתית לדיו הסתרים - שמסוגל להעביר מסרים מבלי להטביע חותם נראה לעין, ושרק בתאורה מיוחדת ניתן לדלות את הכתוב.

הטכנולוגיה שפיתחו איפשרה להתגבר על בעיות רבות בהעברת מסמכים מוצפנים, באמצעות חריטה שנוצרת בעת הכתיבה וכן יצירת מרווחים בין מילים כפתרון להסתרת כתב סתרים.

היכולת להעביר מידע מודיעיני רב מבלי לזהות את כותב המסר


סייבר לפני האינטרנט

כאמור, 81 לא פוסחת על אף מגרש - בכל צורך שיתעורר היא מחויבת להיות בקדמת הבמה הטכנולוגית והמבצעית. גם בזירת הסייבר, שמתחילה בשנים האחרונות לקחת חלק מרכזי במערכות השונות ובמב"ם, טביעת היד של היחידה עטורת הפרסים נכחה כבר בתחילת הדרך. בדומה למזל"טים - היא הייתה הראשונה שהקימה חוליה לעסוק בסייבר (לצרכי מודיעין).

אז, בסוף שנות ה-80, עוד קראו לסייבריסטים "אנשי תוכנה" שעסקו ב"רשתות להעברת נתונים" - שמו של המרחב בו עבדו לפני שהומצא האינטרנט. "מבצע הסייבר הראשון היה כבר ב-1988, כשהסייבר עוד היה בחיתוליו ברחבי העולם", מודה הגורם. על בסיס המודלים הראשונים שיצרו ב-81 נולדה היכולת, שעברה בהמשך לידי אגף המודיעין וקהילת הביטחון - והיום נחשבת למעצמה עולמית.

אז איך אוצרים 70 שנה של פיתוחים שחוצים את קו הדמיון? לאחרונה, נבנה ביחידה חדר מורשת מיוחד שמכיל את הארכיון העשיר שלה, ומספק מקור ידע מרשים למשרתים בה בהווה. אלה דואגים לפקוד את החדר בתדירות גבוהה, ולשאוב השראה לעבודות עתידניות מפיתוחי עבר.

"81 מורכבת מאלפי אנשים עם תחלופה גדולה של כוח אדם, וחשוב לנו שאת הדי.אן.איי של היחידה יקבלו כמה שיותר מהר בתחילת הדרך", מסביר הגורם הבכיר, שבמשך שנים היה מפתח מכונות ב-81, והיום משמש כפרויקטור חדר המורשת, "אנשי עבר של היחידה מקפידים להגיע באופן קבוע. אחד מהם, בן 92, פיתח את דיו הסתרים, ועד היום ממשיך להראות אותו לחיילים הצעירים בסיורים".

על ריכוז הידע הארכיוני בתחום המורשת של מערך המבצעים המיוחדים, העניק אלוף תמיר הימן ל-81 תעודת הערכה, במסגרת פרס ראש אמ"ן לחשיבה יוצרת על שם אל"ם עוזי יאירי ז"ל.

רובוטים אוטונומיים

בלב עיסוקה של היחידה נמצא מירוץ טכנולוגי עוצר נשימה, שמטרתו להצליח להגיע ראשונים לכל פיתוח מתקדם ולהעניק אותו ללוחמים בקצה ולסוכנים החשאיים, וכן לענות על כל צורך מבצעי - הרבה לפני כולם.

על הפיתוחים העתידיים מקפידים לשמור כאן כמובן בדממת אלחוט, אבל גורמים ביחידה מספרים שעולמות הבינה המלאכותית ורובוטים שמתפקדים בצורה אוטונומית, עומדים להוות חלק משמעותי. "האנושות הולכת לשם, ואנחנו כבר מוכנים לייצר לכל צורך פיזי את התגמול המתאים", הוא קובע.

נדמה שבמשפט אחד, מצליח הגורם הבכיר לסכם את הריאיון הנדיר כולו - ולספק לנו על הדרך בכל זאת הצצה קטנה לעתיד: "התפקיד שלנו הוא לקחת כל בעיה שאי אפשר לפתור - ולהעניק לה פתרון אותו אפשר רק לדמיין".