התוכנית החדשה שמלמדת תלמידי תיכון את המקצוע הכי מבוקש בהייטק

אחרי ההצלחה במסלולי הסייבר והטכנולוגיה - 8200, יחד עם 'מגשימים', פותחת בפרויקט חדש לאחד מהמקצועות המבוקשים ביותר בעולם ההייטק. אז על איזה תחום מדובר? ומה בדיוק הם הולכים ללמוד?

14.12.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

ביחידה 8200 באגף המודיעין ובמערך הסייבר הלאומי, הבינו שעולם הדאטה וה-AI הוא הדבר הבא, שמשפיע בצורה מהפכנית על מחקר ופיתוח בתחומי הביטחון, הרפואה, התעשייה והתחבורה. על כן החליטו לדאוג שיגיעו כמה שיותר מלש"בים עם ידע מוקדם במקצועות הרלוונטיים. לצורך זה, הוקמה התוכנית, כשלנגד עיניהם של המקימים המטרה לשחזר את ההצלחה של תוכנית "מגשימים סייבר", שכבר 12 שנים מלמדת תלמידי תיכון לימודי סייבר בפריפריה. 

התוכנית הושקה אמש בטקס חגיגי בטכניון בחיפה. "כל המהפכות הגדולות של ההיסטוריה הן תוצאה של כוח החשיבה של האדם, והיום אנחנו מדברים על חברותא בינו ובין המכונה", הצהיר מפקד 8200, תא"ל י'. 

"המכונה לא יכולה להחליף את האדם. אין לה רגשות או ערכים, היא לא יודעת לחשוב מחוץ לקופסה, ואין ביכולתה לקבוע את כללי המשחק. אבל במפגש שבין בינה אנושית ומלאכותית, טמון הפוטנציאל הגדול ביותר של העתיד, שהופך בימים אלה להווה", הוא המשיך.

בשלב הראשון של התוכנית הרב-שנתית, הנפרשת מכיתה י' ועד י"ב, ילמדו בקבוצות קטנות של 20 תלמידים, ויקבלו כ-500 שעות הכשרה בתחומי יכולות תכנות, פיתוח, עיבוד מידע ואלגוריתמיקה. שיעורים פרונטליים ומקוונים יתקיימו לצד פעילויות מיוחדות כגון אקתונים, ימי שיא ומחנות קיץ. על פי התכנון, עד שנת 2025 ילמדו בתוכנית קרוב ל-3,000 תלמידים ברחבי הארץ. 

"אנחנו בפתחה של מהפכה טכנולוגית", אמרה אורית טטרסקי, ראש מרכז הכשרה לאומית במערך הסייבר הלאומי. "בכדי להתמודד עם ההשלכות ולמקסם את ההזדמנויות הניצבות בפנינו, מדינת ישראל זקוקה להון אנושי בעל ידע ויכולות מתאימות. התוכנית פותחה הן מתוך הסתכלות קדימה והן מתוך רצון למצות את הפוטנציאל של בני הנוער בפריפריה, ולאפשר שוויון הזדמנויות אמיתי".

התוכנית מובלת על ידי מערך הסייבר הלאומי בשיתוף עם יחידת 8200, קרן רש"י, רשות התקשוב, המרכז לחינוך סייבר, הטכניון, משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, גוגל, רפא"ל וקרן חוסידמן. מערכי השיעור פותחו על ידי מערך הסייבר הלאומי והמרכז לחינוך סייבר, בשיתוף והנחיה צמודה של פרופ' אורן קורלנד מהטכניון, ויחידת הנתונים של 8200.


צלם: אופיר בן יאיר

"כמפקד יחידת 8200 אני שמח לקחת חלק בתוכנית החשובה הזו" אמר תא"ל י' בהתרגשות, לחניכי וחניכות התוכנית "זה נועד לקחת אותנו כמדינה אל העתיד. בכם מצאנו כישרון ייחודי ופוטנציאל גדול. המסע הזה שאנחנו  יוצאים אליו היום, ייקח אתכם אל העתיד ויאפשר לנו כחברה, כצבא וכמדינה להתמודד טוב יותר עם האתגרים שעוד נכונו לנו".

"התוכנית היא הכנה ליחידות העילית בתחום הדאטה והבינה המלאכותית בצה"ל", אמר שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי, במערך הדיגיטל הלאומי, במשרד הכלכלה, "בתעשיית ההייטק, ובאגפי הטכנולוגיות והמידע בשירות הממשלתי שנכנס בשנה החולפת עם פרויקט 'נימבוס' לענן. עולם הדאטה והבינה המלאכותית, הוא כבר הרבה יותר מבאז-וורד. העולם נמצא בעיצומה של מהפכה טכנולוגית – מהפכת הנתונים. כיום כבר לא מתעסקים רק באיך נצבר מאגר הידע העצום, אלא בעיקר כיצד משתמשים בנתונים כדי למקסם את כל הידע שנצבר בממשלות, חברות וארגונים. תפיסת העולם העסקי החדש המובילה, היא זו המעצבת את דרכה כאסטרטגיית כלכלה מבוססת דאטה".

"הצורך לקדם הזדמנות שווה לבני ובנות נוער מהפריפריה ולמצות את הפוטנציאל שלהם", סיכם מנכ"ל מגשימים והמרכז לחינוך סייבר, שגיא בר. "לצד המשימה הביטחונית של שמירה על המדינה, יתאפשר מינוף וביסוס תשתית אנושית איכותית לה ערך טכנולוגי, מדיני-ביטחוני וחברתי כאחד".