המרכז החדש שעומד לפצח את השאלות הקשות ביותר

פרויקט ראשון מסוגו יוצא לדרך באמ"ן ומשלב בין המחקר הקלאסי לבין מומחי תוכן ודאטה מהאקדמיה. מעכשיו - המוחות החדים ביותר מהעולם האזרחי והצבאי יאחדו כוחות במכון "גזית", כדי לפצח את החידות המודיעיניות המורכבות ביותר של מדינת ישראל

29.06.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

תפקיד חטיבת המחקר הוא להתמודד עם האיומים בכלל הגזרות ולהבין את תמונת המצב - בשגרה ובחירום. לרוב, מדובר בשאלות מורכבות ביותר, שדורשות הרבה מעבר לנקודת מבט של חוקר אחד - ולכן יש צורך בכלים נוספים. 

מדובר ביוזמה של חטיבת המחקר, כחלק מתהליכים של התאמת החטיבה לאתגרי ההווה והעתיד. "התשובות לאתגרים המודיעיניים אינן טמונות בהמתנה "לידיעות זהב". אנחנו מבינים שיש שאלות שאינן מסתכמות בכן/לא, ועלינו לבנות נדבך נוסף למחקר אסטרטגי - בין היתר בשילוב של אקדמאיים ממגוון רחב של תחומי הידע", מסביר תא"ל עמית סער, ראש חטיבת המחקר.

בדיוק בשביל זה, החליטו לפתוח באמ"ן, בשותפות אסטרטגית עם חברת 'רפאל', את "מכון גזית". המתחם, שהתחיל בתהליכי עבודה, בשבוע שעבר בבסיס מטכ"ל, נועד לרכז אנשי אקדמיה מתחומים שונים, כמו מזרח התיכון, כימיה, ומדעיים מדויקים, ולפתור בעזרתם בעיות צבאיות מסובכות יותר. 

המתקן מייצר שילוב ייחודי בין אנשי אקדמיה וטכנולוגיה לבין חוקרי מודיעין באופן שיאפשר הסתכלות על שאלות מחקר מזוויות שונות וייצרו שילוב בין ידע אקדמי, ידע זירתי ומידע מסווג.

"אנחנו נייצר מערכת חשיבה אזרחית שונה ורעננה", מספר אל"מ ב', סגן למודיעין של ראש החטיבה, "נחבר אותה עם עולמות תוכן מבצעיים, כך שתהווה מנוע ליצירה מודיעינית חדשנית - כדי לפתח מענה כמה שיותר רחב לאתגרים שלנו".

המכון, שיכיל מספר דוקטורנטים שנבחרו בקפידה, יעסוק גם בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות כדי לקדם את תהליכי המחקר, ולהפוך רעיונות כלליים לטכניקות, מודלים ויישומי תוכנה - כמו לדוגמה בינה מלאכותית שתעזור לחוקרים בעבודתם. לכן, בצמוד למכון מוקמת גם מעבדת חדשנות - "ברקת" - שתייצר בדיוק פתרונות מסוג זה. 

"'גזית' עתיד לקחת חלק בהצעדת המחקר המודיעיני אל העתיד, בחדשנות ויצירתיות", מספרים גורמים באמ"ן. 

הבחירה לקרוא למכון על שמו של שלמה גזית ז"ל, משתף הגורם הבכיר, היא הרבה מעבר להנצחה:  "ראש אמ"ן, שנפטר בשנה האחרונה, שיקם את מערך המודיעין לאחר יום כיפור. רמ"ח מחקר בעברו, אלוף  גזית היה מהראשונים שפנו לאקדמיה כדי לפתור בעיות צבאיות, והנחיל לדורות רבים של חוקרים את ערך הטלת הספק והצניעות, אך גם את הפלורליזם המחשבתי והצמאון האינטלקטואלי".

בעזרת ריבוי הכלים שיעמדו לרשותם, וברוח אלוף גזית ז"ל - מקווים באמ"ן כי המכון יציב רף חדש  על ידי שילוב של חוקרים, אקדמיה ודאטה. "החיבור בין הידע והמיומנויות במגוון תחומים לבין היכולת להשתמש במידע באופן חכם ומתקדם", הוא מדגיש, "יאפשרו לנו לפתור באופן טוב יותר סודות, חידות ותעלומות של האויב".