בקרוב תתחילו לחשב אזימוט על הסמארטפון

בשנה הקרובה ייכנסו לשורות הלוחמים - מרמת המ"כ ועד לבכירים ביותר, האול"רים - סמארטפונים עם כלל המפות דיגיטליות הנדרשות. הם עומדים לתפוס את מקומה של פיסת הנייר המנוילנת, ולהחזיר אותה למחסן

07.02.22
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

מיום הקמתו, היוו המפות חלק בלתי נפרד מצה"ל - כל מפקד כיתה ומחלקה למד לנווט בשדה הקרב בעזרת הנייר המגולגל, המצפן והמחוגה. סביב הכלי המיתולוגי ניצבו בכירי הצבא, משרטטים מסלולים ומתכננים קרבות הירואיים, אפילו הקו הירוק נקרא על פי ייצוגו על המפה הצה"לית. 

עד היום, הלוחמים השתמשו בעיקר במפות פיזיות - אלו לא תמיד היו הכי מעודכנות ובקני מידה שונים. על מנת לפתור זאת פותח לאחרונה כלי עזר דיגיטלי בשם אול"ר (אמצעי ורסטילי רשתי), ש"עומד לשדרג את עולם המפות הצה"לי". 

עמלו עליו בשיתוף פעולה מחלקת מודיעין השדה באמ"ן, מחלקת אמל"ח שבזרוע היבשה ואגף התקשוב וההגנה בסב"ר, והוא יוטמע עד סוף השנה בכל היחידות הלוחמות. 

מדובר למעשה במכשיר סלולרי חכם שהוסב לשימוש צבאי, כלומר - הוא מנותק מחיבור לרשת ולא מסכן את ביטחון המידע. הוא יכיל מגוון רחב של מפות, שגם אותן יהיה אפשר לעדכן בכל עת. אבל זה לא נגמר שם - מניהול בטיחות ושגרה עבור הדרג הטקטי ועד ניווט בשטח אויב בזמן תמרון, האול"ר מספק ללוחם את כל המידע הנחוץ לו על המיקום בו הוא נמצא.

זהו עוד חלק מתהליך ארוך טווח, בו עוברים אמצעי הניווט הצה"ליים מהמפות המקובלות למסכים דיגיטליים - אותם כבר ניתן למצוא בכל רכב מבצעי ובדרגים הגבוהים יותר ממש בכף היד. כעת, הגיע תורם של מפקדי הכיתות והמחלקות לקבל את היכולת החדשנית, ובהמשך יאמצו אותו גם במערך המילואים. 

"הפלטפורמה החדשה מהווה מהפיכה בעדכניות העזרים ותשתית הידע, ותאפשר למפקדים וללוחמים להיות אפקטיביים יותר במשימות ההגנה, התמרון והפעלת האש", הצהיר גורם בכיר באמ"ן, "זאת, בנוסף לחיסכון במשאבים, בזמן ובמקום שדרשו המפות הפיזיות עד היום". 

כאמור, בעזרת המכשיר החדש, מתקיימים כמה תהליכים במקביל: חיסכון במשאבים, בזמן, בכוח אדם ובהרבה מאוד מקום של אפסון המפות המודפסות. כמו כן, תתאפשר בניית תוכנות ניווט חכמות שישמשו את הכוחות בשדה הקרב, ודיוק של המפות הקיימות לקצה המבצעי.

באמ"ן מסבירים שהשנה הקרובה תהיה משמעותית בהטמעת יכולות מתקדמות ללוחם: "מדובר בצעד נוסף בהנגשת המודיעין והיכולות הקיימות באגף לקצה המבצעי". 

את חובבי הנוסטלגיה, גורמים בפרויקט מבקשים להרגיע ומבהירים שהמפות הפיזיות לא ייעלמו כל כך מהר - הן ישארו כגיבוי, וימשיכו למלא את תפקידן בין הכוחות הלוחמים.