הצצה נדירה לתכנית החשמלאים המקוצרת של אגף המודיעין

17.01.23
מערכת את"צ

לפני כשנה, נפתח ביחידה 8200 קורס ראשון ומיוחד במינו - קורס להכשרת חשמלאים. העיקרון הוא פשוט - לתפקיד החשמלאי מתמיינים מלש"בים ללא רקע מתחום החשמל. הסמכת חשמלאי באזרחות או בבית ספר שבסופה מקבלים רישיון לעסוק במקצוע, לוקחת כשנתיים. יחידה 8200, יחד עם זרוע העבודה במשרד הכלכלה, יצאה במיזם חדשני להכשרת והסמכת חשמלאים לאחר קורס של שלושה וחצי חודשים בלבד - למלש"בים ללא רקע במקצוע כלל.

ראש ענף תשתיות ב-8200, סא"ל א', מספר כי: "התוכנית גובשה הלכה למעשה מתוך התמודדות משברית של מאתר הולך וקטן בקרב לומדי מקצועות החשמל במסגרות התיכוניות בישראל. למול האתגר והצרכים המבצעיים, נדרשנו להגות פתרון חדשני ויצירתי, שיאפשר המשכיות שיבוץ חשמלאים במקצועות ליבה, ותוך כך למסדו למול המשרדים האזרחיים הרלוונטיים.

"התכנית שגובשה לא רק עונה על הצרכים המבצעיים של היחידה, אלא גם מספקת הכשרה מקצועית לכל החיילים המגוייסים אליה", הוסיף.

בסיום ההכשרה, מקבלים החיילים תעודת חשמלאי מוסמך שכולל רישיון חשמלאי עוזר ובכך רוכשים מקצוע פעם אחת בצבא ופעם שניה לאחר השחרור מצה"ל.

לצורך המיזם, הוקם ביה"ס מיוחד ומעבדת חשמל ייחודית בהכשרת ענף תשתיות ב-8200, ונעשו שת"פים נרחבים עם מכללות ברחבי הארץ. במסגרת התפקיד, מבצעים מוסמכי העבודה בחשמל עבודות בעלות משמעות תשתיתית ומבצעית גדולה, בבסיסים ואתרים צבאיים של אגף המודיעין ברחבי הארץ - החל מעבודות התקנה, שדרוג של תשתיות, אחזקה שוטפת ותכנון, ועד למענה מבצעי לאירועים בזמן אמת.

אנשי היחידה עוברים הכשרה קפדנית שמלמדת אותם להסתכל על מכלול היכולות והתפוקה המבצעית, לזהות כשלים תשתיתיים אפשריים, ולספק להם את המענה המיטבי.

"הקורס פתח בפני את תחום החשמל שלא חשבתי שאעסוק בו, והעניק לי את הכלים לפתירת בעיות ברמה גבוהה, ביעילות ובטווחי זמן קצרים", מספר ע', בוגר קורס הכשרת החשמלאים ב-8200, "אני מרגיש שההכשרה הנרחבת שעברתי לא רק קריטית לעבודה המבצעית של 8200 ולשמירה על הרציפות התפקודית שלה, אלא גם פותחת בפני אפיק מקצועי שלם ביציאה לאזרחות, כאשר אצא מהצבא עם מקצוע משמעותי שאוכל לעסוק בו גם כאזרח".

"בית הספר הוקם על מנת לתת מענה לצרכי חיל המודיעין בכח אדם טכנולוגי/מקצועי בתחומי תשתית כגון חשמל, גנרציה, אל פסק ועוד", אמר מפקד ביה"ס לחשמלאים, רס"ם ר', "החניכים מקבלים ידע כללי בתחומים הללו וכן ידע מעשי בהתאם לצרכי ומשימות החיל".

"במסלול החדש "נון חשמלאים" לדוגמה, אנו פועלים בשיתוף עם זרוע העבודה במשרד הכלכלה והנל מקנה תעודת חשמלאי מוסמך לחניך ללא רקע בחשמל מבית הספר מה שמעניק לחניך רישיון לעסוק בחשמל וגם מקצוע לחיים לאחר שחרורו מצה"ל", הוסיף.

ביה"ס לחשמלאים של 8200 אמנם קיים רק שמונה חודשים, אבל מהלך פתיחתו ההיסטורית עתיד להכשיר דורות רבים של חשמלאים ולספק להם את ההזדמנות לרכוש מקצוע לעתיד. בימים אלה נערך ביה"ס להתנעת קורס נוסף לחשמלאים בשנת 2023, וכמו כן מתארגן לביצוע הכשרות מקצועיות בתחומים נוספים.

"ניתן לזהות בתוכנית ההכשרה שהרכבנו ב-8200 את ערכי הליבה המלווים את ענף תשתיות - יוזמה, נחישות, חדשנות ומקצועיות", מסכם סא"ל א', "הצלחת הקורס והפיכתו מרעיון למציאות הוא גאווה אדירה עבורי ועבור מפקדי הענף".