הצצה לשדה הקרב הטכנולוגי

עדכון מודיעיני קריטי בזמן אמת, הצלבת מידע על מטרות במחשב אחד, וביסוס עליונות מבצעית בזכות טכנולוגיה מתקדמת. הקרב בראי התקשוב

06.12.16
מערכת אתר צה"ל

"בשדה הקרב הטכנולוגי והמשתנה בו אנו נמצאים כיום, המג"ד חייב לקחת איתו את האינטרנט על הגב", כך אמר קצין בכיר בצה"ל.

לדבריו, בשנים האחרונות חלה עלייה הדרגתית אך משמעותית, בחשיבות הטכנולוגיה בשדה הקרב, שהגיעה לשיאה במבצע "צוק איתן" בקיץ 2014.

אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לעליית ערכה של הטכנולוגיה בעבור דרג השטח, הוא שילוב המידע מהזרועות השונות שבא לידי ביטוי באמצעות האינטרנט המבצעי. אם בעבר קצין שעסק בניהול מטרות לתקיפה היה צריך להצליב מידע על גבי מספר מחשבים שונים, בהם הוצגו נתוני הרשתות והחילות השונים, הרי שהיום אותו קצין יכול לבצע את ההצלבה על גבי מחשב אחד. כך למעשה ישנו חיזוק בעוצמת ודיוק תקיפת המטרות בשטח ומתן תמונת המצב לפיקודים.

לדברי הבכיר, המציאות בה יכולה להיווצר מלחמה בין צבאות סדורים עברה כמעט לגמרי מהעולם. במצב זה, חשיבות היכולת של צה"ל לפעול באופן איכותי אך מהיר בשדה הקרב למול אויביו בשעת מערכה, תהיה קריטית. "גם בגזרת הצפון וגם בדרום, צה"ל עתיד להתמודד עם אויב מהיר ודינמי. המידע לפיו צה"ל יפעל בתחילת מערכה, מהר מאד יהיה לא רלוונטי. כך שחשיבות המודיעין בזמן אמת, תהיה קריטית בכל מערכה עתידית", הרחיב הבכיר. מציאות זו, תבוא לידי ביטוי באתגרים עמם צה"ל יתמודד בתרחיש של מערכה צפונית, כשפיזור הכוחות בשטח, הניידות שלהם וכוח האש של ארגוני הטרור יציבו אתגר ביממות הראשונות ללחימה.

תחום נוסף בו צה"ל עושה צעדים משמעותיים ועשוי להוכיח את עצמו כקריטי בעת מבצע, הוא עולם הספקטרום. מדובר במשאב טבע, המתייחס לכלל המרחב שקיים בשטח ישראל וסביבתה, להפעלת אמצעים אלקטרונייים. הוא נוגע במערכות הטכנולוגיות של צה"ל, אך גם ברשת האינטרנט של ישראל וברשת הטלפון הסלולרי, בה כל אזרח עושה שימוש.

לאחרונה, לאחר שהשילוביות בין הזרועות השונות של צה"ל החלה לצמוח, התיאום בתחום גדל ובשעת מבצע ניתן יהיה להפעיל את האמצעים הטכנולוגיים הקריטיים לעליונות מבצעית בקרב, לצד יכולות כמו מטוסי הקרב של חיל האוויר, שגם הם עושים שימוש במרחב.

"השיפור בתחומים אלה יאפשר פעילות מבצעית של צה"ל בכל מרחב בו הוא יידרש, לצד שמירה על מרקם החיים האזרחי, שהרי מדובר במטרה עליונה של צה"ל", סיכם הבכיר.