ההשלמה המבצעית של בה"ד 7 בתרגיל מסכם

התרגיל המסכם של ההשלמה המבצעית של בה"ד 7 - בית הספר הארצי לקשר, תקשוב והגנה בסייבר, הסתיים לאחר שבועיים רצופים של עבודה תקשובית ומבצעית סביב השעון.

13.08.17
מערכת אתר צה"ל

הצוערים, לאחר שלושה חודשים של השלמה מאתגרת, מצאו עצמם במצב מדמה מלחמה בו הם צריכים לספק תמיכה תקשובית לאוגדה ולחטיבה בזמן חירום.

במהלך ההשלמה עוברים הצוערים שלושה תרגילי כשירות תקשובית, הכוללים בתוכם שימוש במגוון טכנולוגיות קשר שונות. בסוף ההשלמה מתקיימים שני התרגילים מסכמים אחד אחרי השני, תרגיל אסף ותרגיל ארז.

"התרגיל כולל פריסת תשתית תקשובית וטכנולוגית של המערכות האוגדתיות תוך פעילות אופרטיבית מבצעית בדומה לפעילות במצב חירום". אומר מפקד ההשלמה המבצעית, רס"ן יוסי פורטיס. "הצוערים הכינו את המערכות ותרגלו אותם מקצה לקצה על מנת ליצור שליטה מבצעית בתרחישי לחימה מדומים. לדוגמה, לצוערים ניתן מצב בו מפקד הפלוגה שלהם נהרג בהפצצה והיה עליהם לתפקד במצב בו כוח אדם נפגע, או מצב בו אחת מתיבות הקשר שלהם מופצצת ועליהם לטפל בשאר המﬠרכות, לספק גיבוי, לחשוב על פתרון טקטי ומבצעי ולבצע אותו בזמן הקצר ביותר ובאיכות הגבוהה ביותר".

"דוגמה נוספת לסיטואציה אתגרית וקיצונית בה הצבנו את הצוערים הייתה הפצצת צומת התקשוב הגדודית ועקב כך נהרגו גם כל החיילים שפעלו בתוכה. הצוערים נאלצו להתנייד פיזית מהר מאוד, לשמור על כל הציוד ולעבור למקום אחר, סטרילי ובטוח יותר, כך בﬠצם דימינו להם פגיעה במשאב אנושי, פגיעה בציוד תקשובי והפצצת אזור מסוים והם הראו שהם מצליחים להתגבר על כל סיטואציה".

"בזכות התרגול הרצוף והאינטנסיבי", מוסיף רס"ן פורטיס, "צוערי ההשלמה מקבלים חתימה אינטנסיבית שאחריה הם יהיו מוכנים לקיים שליטה רציפה בהתנהלות האוגדה במרחב ולאפשר לאוגדה להילחם בתנאים הטובים ביותר בעזרת תפעול מערכות תקשוב ומחשבים ברמה הכי טובה שיש".

ההשלמה המבצעית מכשירה את צוערי החיל להיות קציני תקשוב מבצעיים לצד הטכנולוגיה המתפתחת בכל עת ומשנה את האתגרים שהיא מציבה בפנינו מרגע לרגע. השלמה נמשכת כשלושה וחצי חודשים במהלכם יעמדו הצוערים בפני אתגרים שונים המכשירים אותם להיות קציני התקשוב המבצעיים הטובים ביותר ולעשות את המיטב בכל מקום. הצוערים משתלבים במבנה ההכשרה הבנוי מחלק המבואות, מהחלק הטקטי ומהתרגיל המסכם.

ההשלמה המבצעית  עוסקת בתהליכים המבצﬠיים שקורים בשטח. התקשוב אחראי על עמדות המחשבים, מכשירי הקשר, וכלל התקשורת בין היחידות מהגדוד שבשטח לחטיבה ומהחטיבה לאוגדה. בעזרת מערכות הקשר מתבצעת העברת הפקודות והמשימות, ובלעדיהן לא יהיה אפשר לקיים לוחמה רציפה ומיטבית. גדוד התקשוב האוגדתי הוא המתפﬠל את כל הפעולות והמערכות הללו.

"התרגיל היה מאתגר ומעצב מאוד", מספרת צוערת בהשלמה, לילך וויס. "התנסיתי כמג"ד בזמן התרגיל והייתי צריכה להתמודד עם פיקוד על כ- 150 חיילים במצבי הקיצון שהובאו לנו. בנוסף להתמודדות עם המצבים השונים, התמודדנו באופן רציף עם אתגר הקמת המﬠרכות במסגרת המוכנות לשעת חירום. מבחינתי התרגיל היה מאוד מוצלח, מעשיר ומלמד. ﬠמדנו ברוב היﬠדים שהעמדנו לעצמנו, מה שגרם לכולם להגיע לקצה גבול היכולת שלהם. כל אחד ואחת מאתנו עבר שינוי מנטלי ופנימי בין אם זה בעקבות הקושי הפיזי או הקושי המחשבתי והמבצעי שעברנו. התרגיל הראה לנו מה זה כוח של אוגדה ומה החשיבות שלנו בביטחון השוטף ובמוכנות לחירום".